Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1996 ggr
anonyma
0

Dyr vetrinär!!

Min kanin har fått konstiga (svullna) ögon och  när jag gick till vetten sa dom att minsta priset för en kanin är 380 kr

och det innebär en undersökning´. så det blir ju dyrare för mig  efftersom min kanin har svullna ögon. Kan man inte få en kräm eller droppar istället för att boka tid sen få medecin? så att det inte blir dubbelt.

Hon har fått ögoninflamaton tror jag

Zvintos
0

Hur exakt menar du nu?
Att veterinären skulle skriva ut medicin utan att undersöka kaninen?
För vid undersökning så fastställs ju ifall det behövs några mediciner och kaninen får då detta utskrivet.
Så då blir det ju inte dubbelt?

emms
0

Tycker inte det var särskilt dyrt?

När jag gick till vetten med Muffin för att han var dålig i magen såg det ut såhär på kvittot:

Allmänundersökning smådjur = 224kr
Röntgen buk = 188
1 flaska (typ vätska) = 15kr
Medicin = 26kr

Allt=454

Och det tyckte jag var billigt ;) Medicinen är det billiga.

Om den bara behöver allmänundersökning så går nog medicinen på absolut högst 100kr.

Emma

emms
0

Och med moms blev det 568kr

Emma

LinneaJohaanson
0

tycker det lät väldigt billigt, här i uppsala kan man räkna med över 1000 på undersökning!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

malin--a
0

Det var billigt! Här kostar bara undersökningen 600 kr, och 300 kr till ifall dom behöver få någon medicin+medicin kostnaderna.

imsuchadiva
0

Det var ju jätte billigt. Här kostar det runt 500 att bara kliva innaför dörren. typ :P

hjartelyckanskaniner
0

Tysker,som de andra att det var otoligt billigt! Runt 500 för en undersökning i Malmö och runt 1122kr när der är jour.

Har dock aldrig behövt undersöka mina kaniner på över 5 år.. Räknar nu inte att jag varit hos vetten med andra kaniner eller kastrering, utan när kaninen är sjuk.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Sweetienin
0

Jag tycker det var rätt billigt, när jag var hos vet. med min hane när han hade brytit av ena framtanden så kostade undersökningen 500 och medicinen (för att han hade ont och ville inte äta) kostade bara 2 kronor.

Men jag var där i går för en av mina honor kastrerades förra veckan och nu har det blivit var i såret, och då kollade han sen sa han att han inte tyckte vi skulle behöva betala för det så då slapp vi :D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[Wera]
0

350kr kostar det för mig att undersöka en ögoninflammation + utskriven medicin :)
Det är ju dyrt för dom som betalar vård på sjukhus i andra länder också, precis som hos veterinärerna :)
Sånt man får räkna med, tror inte veterinären bara skriver ut en medicin utan att undersöka djuret först.

Zvintos
0

#9: Har för mig att det inte är lagligt heller, att en veterinär skriver ut medicin utan att ha undersökt djuret.

lill-jarven
0

Helt rätt Ninni, det är olagligt. De får inte skriva ut något utan att ha undersökt, så att det inte blir felmedicinering osv.

Om man räknar stationsavgift, veterinärens provision m.m så är 380kr rätt logiskt. :) För en undersökning då. Dessutom blir medicinen billigare när man får den på recept än om man köper samma grej själv. :)

SofieStrindlund
0

200:- betalade vi för en undersökning på ögoninflammation, + medicin, men den kostade ju inte så mkt :)

alwiz
0

Jag tyckte inte det var så farligt dyrt, var ju tvärt om ganska billigt ;P

Valkyrie
0

När valkyrie hade förstoppning har undersökning väl kostat 350-500 och röntken,dropp och lite vitaminer kostade lite mer än 2000 och ändå klarade hon sig ändå…  men allting var såklart värt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

Det är dyrt med djur. Bara att bita ihop och plocka fram plånboken, tyvärr. Tungan ute

När vi skulle vaccinera + veterinärbesikta vår sista kull med kattungar landade priset på ca 1000 kr om jag minns rätt, själva vaccinet kostade inte mycket alls men just besöksavgiften samt undersökning var det som kostade. ^^

Men vad gör man inte för sina djur? :D

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

DodeN
0

Det var vad det kostade när vi var med kaninen för att kolla hennes böld, då fick vi ändå 100kr rabatt på receptavgiften. Medicinen kostade sen ca 50kr. Jag hade räknat med betydligt mer med tanke på att det tog någon halvtimme att undersöka.

Det är mycket dyrare än för oss människor för man får inte någon hjälp med kostnaderna som det är i den vanliga vården. Men jämför man med privat vård för människor som inte går på landstingets taxa så är det ungefär samma nivåer.

anonyma
0

det är såhär att våran ekonomi är i kris just nu om ni förstår…

pigelina
0

#17 man skaffar la inte djur om man inte har råd med dom? då får man spara undan om man vet att det kanske kommer krisa någongång och det kanske behövs?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

anonyma
0

#18 vi visste inte att det skulle bli såhär jag köpte henne för 3 år sen. Det var när vi renoverade huset ochlånade 60 tusen som det blev kris..

pigelina
0

#19 men man kan ju endå ha 1000-2000 undanstoppat om det skulle behövsas? Jag har alltid det, försäkerhets skull, och dom pengara rör jag inte om det inte ska användas till veterinärkostnader

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

lill-jarven
0

#19 Tar man veterinärräkningen på faktura så dröjer det en vecka eller två innan man får hem den och så brukar det vara ca 20 dagar till innan räkningen ska vara betald. :) Iaf hos distriktsvet. Så då får man lite tid på sig att skrapa ihop pengarna.

Själv har jag en vet.räkning på ca 4500kr från när min hund blev påkörd. Jag får tillbaka hälften från försäkringsbolaget men måste ju ändå hosta upp ca 2200. Att ha djur kostar pengar. Så är det bara. Ekonomisk kris eller inte.

bunnyheart
0

Jag tyckte inte alls det var dyrt! Det brukar kosta mkt mer!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

[Laauraa]
0

Det var inte alls dyrt:O För mig kostade veterinär kostnden 300 kr, plus salva för 400 kr : alltså 700 kr.

Hon hade ögoninflamation.