nätgolv?
på Majas utebur är de nätgolv så hon kan äta (jag plockar såklart gräs till henne oxå).Jag undrar nu om detta gör ont för kaninerna att gå på ?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Man får ha nät i botten på burar som står direkt på backen men inte sådana som står på ben. När det är nät som ligger på backen gör det inte ont ( om det är helt och så) . Nät i botten på burar som står på ben skadar kaninens tassar.

okej men den står på marken så:Ptack:D
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#1: Skulle det skada kaninernas tassar att stå på nätgolv så skulle inte utländska kaninuppfödare ha kaniner på nätgolv då de skulle få poängavdrag för skadade tassar. Dessutom så har jag sett ett flertal kaniner som stått på burar på ben med nätgolv, och de kaninerna har inte haft några som helst synliga skador på tassarna, och inte gått konstigt på något sätt vare sig i buren eller på gräsmattan.
Dock så skall man ju inte ha kaniner på nätgolv som står på ben, det står väl även i lagen att kaniner inte får gå på nätgolv.

Tycker det vore hemskt för en kanin att gå på nätgolv, om det är en bur på ben.. urs o fy! Det kan inte vara trevligt alls ju..Då kan dom ju inte skutta runt på samma vis, det kan ju vara lätt att skada sina klor o tassar.. Men OM dom bor i en sån bur, så tror jag att dom anpassar sig till det, men jag tror INTE att det är bra!!! Dom ska ju kunna hoppa runt utan att behöva vara försiktiga liksom.. det är ju skillnad om buren står på gräsmattan eller så.

men min står på marken:P
Jenny

Då är det ju en annan sak, som sagt! Då trampar dom ju inte ner med tassarna igenom! =)

:)tack:D
Jenny

Tycker det är bra att du tog upp det iaf!!! =)
Nä herregud..man kan väl inte ha en kanin i en bur som står på ben med nätgolv..det är ju sunt förnuft!!!
Kaninen kan trampa igenom och kanske inte får upp benet igen, då kan den få panik och rycka av benet. Som en häst kan dra av sin egen svans eller sitt ben. Kaninerna är ju mindre men ganska starka.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ja, men också så är det olagligt att ha så :)

En av våra kaniner har väldigt väldigt känsliga tassar, och han får sår av att gå för mycket på nätgolv, fastän buren står direkt på marken. Men de andra kaninerna klarar av det… (Men har man en bur på ben med nätgolv ha man väl ändå såpass mycket halm att kaninen inte skadar tassarna? Eller?)
Jag skulle inte ha nätgolv över huvudtaget. Djur kan gräva sig in och äta upp din nin, eller så kan kaninen bita sönder..

#13 Kan kaniner bita sönder nätet?

#13 Men om kaninen kan bita upp nätgolvet kan den väl lika gärna bita upp nätet på väggarna/dörren, eller var man nu har nät på sin bur?
Min kanin har bitit sönder kompostgaller, borde inte en kanin kunna bita sönder nät då?

#15 Har då aldrig hört talas om att en kanin har gjort det. Inte då Hampus.
#16 Va? kompostgaller? ;D Jag har då inte hört att en kanin har bitit sönder nät.

#17 Dom kan göra det om dom vill ut, tror jag :P

#18 Hahaaa :D Men dom på uteburar på ben där har dom ju nät? Gnagar dom inte där?
#18: Tror jag med ;) Dem kan nog bli ordentligt starka när dem är rädda! För övrigt skulle nog en räv ganska lätt kunna ta sig in i en nätbur. Har själv vänner som varit med om olyckor med nätburar, rävar, grävlingar m.m

#20 Fy vad hemskt!
Men jag kommer få "ärva" en kaninbur av min kompis. Och hennes kaniner bodde där hela sommaren. (alltså det var en "vägg" i mellan, men den ska jag ta bort) Och det är inte sånnadär tunna maskor utan lite grövre. Kommer det göra ont för tassarna?
#21: Tror det är olika från kanin till kanin. Du märker nog om han får ont =)
#20: Men använder man en rävbur så borde ju inte rävar, grävlingar osv. kunna ta sig in. Rävburar är ju anpassade för att ex. då rävar inte ska kunna ta sig ut ur sånna burar, så hur skulle de då kunna komma in :P

#22 Okej :)
#23 Buren jag ska få kommer från en rävuppfödning :P Så Hampus borde inte ta sig ut ;)
skalman är rädd för åskan och raketer, och en gång när det hade åskat så hade han bitigt hål i nätet (stort) men han hade som tur var inte hoppat ut! men det var hönsnät… så det förklarar det.. men nu har jag minknät.!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hönsnät ska men inte ha! :P Vilken räv som helst akn komma fram klösa en gång sen klart. Kanienn kan ju också bara bita lite. Man ska ha minknät.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Nej, hönsnät är allt för dåligt.. Det kan lätt en lös hund, rävar, grävlingar osv ha sönder… Det måste vara kraftigare nät/galler!
:) jopp.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#13 men de är speciellt nät för kaniner så tror inte de är nån fara:P
Jenny

jag vill ha nät i min kanins bur för att hon gräver men jag är rädd att hon ska fastna med sina små tassar

#30 Som dom säger så märker du om det gör ont :)
#3 Jag tycker ärligt talat det är helt jävla idiotiskt att ha nätgolv som botten på en bur som är upphöjd från amrken. DET SPELAR INGEN ROLL OM UPPFÖDARE UTOMLANDS HAR DET! Bara för att de är idioter gör det itne till rätt eller att vi ska vaar lika korkade. I USA föder man tex upp katter utan framben så att de inte ska klösa på möblerna, gör de det till rätt om jag får fråga?! NEJ! Okej, ursäkta om jag blir arg nu men kommer man med idiotiska svar till vissa inlägg får man räkna med arga svar.

#32 Hon skrev att dom gjorde det och att det inte skadade tassarna för då skulle det bli poängavdrag.
#33 Om du gick på nät hela dagena skulle det antagligen inte heller synas sår eller hur? Det skulle antagligen däremot bli förhårdnader p dina fötter. Men det betyder itne att det itne gör ont. Bara för att det inte syns betyder inte att det inte gör ont. Du kan ju göra så att du tar din kanin i knät, och rör FÖRSIKTIGT under fötterna på din kanin och bara kittlar den. DÄR ska du se hur känsliga tassar kaniner har.

#34 Jag menade i #33 att man ska ta det lite lungt. Och bara vad hon skrev!
jag förstod det som om att du upprepade det hon sa för att du ansåg att det var rätt?
Vad menar du med att man ska ta det lungt?
#32: Jag skrev aldrig att man skall ha kaniner på bart nätgolv. Och kan upplysa dig om att mina egna kaniner går inte på bart nätgolv heller. Det jag skrev var att jag sett ett flertal kaniner som gått på bart nätgolv, och att en del uppfödare i andra länder har så. Jag rekomenderade ju ingen att ha sina kaniner på nätgolv, utan kommenterade bara att tassarna inte behöver bli skadade för att kaninen står på nätgolv. Inte min sak om du tyckte mitt inlägg var idiotisk, men jag ser inget fel på mitt tidigare inlägg.
Klart du inte sa. Men det skevs som om du menade att det var helt okej, även om du inte rekomenderade det? Att det inte var någon fara med det? Jag har också sett det, och de hade flera sår och infekterade bakben eftersom de först skadades av att de gått på gallret, och att de sedan (eftersom urinet rinner rakt igenom men endå stannar på gallret) hade det blivit infektioner i såren. Jag tycker det var ett av det hemskaste jag sett när det gäller vanvård av kaniner och det är därför jag blev upprörd. Ingenting så att jag blir arg på dig eller något. Men om du tycker det är okej att ha gallergolv, då blir jag självklart arg.
Måste nog vara rätt ovanligt ändå att kaniner får sår under tassarna då de står på nätgolv upplyft från marken. Har sett väldigt många kaniner som gått på bart golv, ingen har haft några som helst problem med fötterna. Dock har ju ingen av de kaniner jag sett gå på gallergolv varit av stor eller jätteras (tror jag iaf.). Och nej, tycker inte att det är okej att ha kaniner på bart galler.

#37 Alltså först fråga vad hon menar med det hon skrev.
#40 SKönt att du inte tycker att det är okej, för jag tyckte det framgick i början att du gjorde det. Men skulle du kunna visa mig vad för galler de stått på? För det måste vara något mirakelgolv som är i görningen känner jag;) Självklart kan det som du säger bero på att alla djur jag sett som tagit skada på det vägt < / = 2 kg. Jag mailade just en veterinär för att ta reda på skadorna de kan få av att gå på nätgolv och det är följande: tassar och tår fastnar och skador uppkommer på det sättet, tryckskador liknande bumblefoot hos råttor, infektioner, rost har förstört pälsen, kaninen mår dåligt för att den inte får en pungt som den känner är stabil. Han avråder alla uppfödare att ha dem på nät då det är mycket mer problem än gott och hänvisar till lagen. Dock vet inte jag helt säkert vad lagen säger. Försökte hitta den på jordbruksverkets hemsida men det är ju rena rama djungeln där! xD

#42 Lagen säger att burar som står på backen får ha det men inte dom "uppe i luften". Ja, att det är svårt att hitta sidan ;)
Det borde nog vara förbjuder enligt jordbruksverket att ha kaniner på nätgolv.
Djuren jag sett har nog varit ung mellan 1-3kg. Näten torde ha varit mink/rävgaller. Skulle djur skadas så grymt som du beskriver så skulle ju inte uppfödare i andra länder (tror det var tyskland) inte ha dem på nätgolv eftersom de inte skulle kunna ställas ut med såriga/infekterade tassar. Men självklart kan det gå illa med nätgolv, typ hermeliner, dvh kan ju trilla igenom med sina små tassar. Dock finns det ju galler med minimala maskor..
Det kan det ju vara andra faktorer som bidrar till att de kaniner du sett mått så illa än bara gallret i sig. Men det uttalar jag mig inte om, då jag inte sett kaninerna i fråga.
Vilken typ av skador kan en kanin på nätgolv få? Mina bor ju i box och har fast mark under fötterna då.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#45 Läs #42 :)
jo jag har gjort det. Men fick inte exakta svar..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#47 "Jag mailade just en veterinär för att ta reda på skadorna de kan få av att gå på nätgolv och det är följande: tassar och tår fastnar och skador uppkommer på det sättet, tryckskador liknande bumblefoot hos råttor, infektioner, rost har förstört pälsen, kaninen mår dåligt för att den inte får en pungt som den känner är stabil. ":)
oki tack då et jag. Stackars alla kaniner som bor på nätgolv
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ingen orsak :)
;=)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#49: Det är långt ifrån alla som får sånna skador. Det finns många kaniner som lever ett helt liv på nätgolv utan att få några skador alls. Dock är det ju inte rätt enligt lagen att ha på nätgolv, och kaniner bör inte annars heller stå på bart nätgolv.
#52. Lagen finns där av en anledning och är det inte rätt enligt lagen så är det för att skydda djuren, ingenting annat.
#53: Jodå, självfallet vet jag om det. Jag skrev att det är en rätt liten chans att kaninen får de sår du citerat, vilket stämmer. Vet dock inte av vilka skäl man förbjudit att ha kaniner på bart nätgolv, men jag tycker det är bra att man förbjudit det.

Jag tycker också att det är toppen att det är lag på det!
#54 Jag känner mig rätt säker på att de skaffat lagen pga de anledingar som veterinären nämnde. "tassar och tår fastnar och skador uppkommer på det sättet, tryckskador liknande bumblefoot hos råttor, infektioner, rost har förstört pälsen, kaninen mår dåligt för att den inte får en pungt som den känner är stabil". Om inte de är anlednigar till att förbjuda något så säg mig.

#56 Tror också att det är därför. Att det helt enkelt inte är bra då buren står i luften.
Självfallet kan man ha satt förbjud på det för att ett fåtal kaniner fått det ovannämnda. Varför man förbjudit det lägger jag mig inte i, då jag tycker reglen är bra.

Ja, precis. Lagen är nu där och den är bra, så.
#0 Nej, hon klarar sig nog :)
Jag tycker också det är väldigt bra. Tänk om kaninen skulle trmpa igenom… På vissa burar finns ju en innerdel med fast golv samt en utedel med nätgolv. Detta är ju inte heller bra. ska det vara när ska det ju vara på marken och ganska stora hål.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#60: Maskorna på gallret kan ju vara olika stora. Det finns galler som är runt 1cmx2cm, där skulle nog inte kaninerna trampa igenom. Men det finns även maskor med så stora hål att min belgiska jätte skulle kunna trampa igenom med sina framtassar.
jopp… Det är klart. På betesburar bör det vara enorma hål ;) Och på burar på ben inga alls :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Om nån har en sån bur, med ben och nätgolv.. Då är det ju enkelt att bara lägga in en skiva på golvet där, av plywood eller nåt. Så är ju DET problemet löst! ;)