Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 14251 ggr
Itchy
0

kanin som stampar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag blir galen…min sambos kanin (dvärgvädur)

har på senaste tiden börjat stampa i golvet i tid och otid och kan sitta och stampa i flera timamr i streck, och han gör detta om nätterna vissa gånger, och vi har försökt att täcka över buren, men det hjälpte inte…

så nu vill jag mer än gärna ha lite tips? och ideer på hur jag kan få honom att sluta stampa i golvet >_<

You can't spell Bitchy without Itchy

Sheena
1

Är det något i miljön runt omkring som skrämmer tro? Kaniner stampar ju (oftast iaf) för att varna andra kaniner för fara. Kanske skulle prova att ställa buren på ett lugnare ställe, ingen radio/tv som står på hela tiden tex.

Eller så är det så att den känner sig otrgg för att den är ensam.. ge den lite mer uppmärksamhet? Märker stor skillnad på min kanins humör de dagar jag stressar runt o inte riktigt har tid med henne. Då e hon skitgrinig, stampar inte med är allmännt otrevlig medans hon e världens goseklump när hon får den uppmärksamhet hon vill ha. Tungan ute

Ni får testa lite olika grejjer.. finns säkert nån här som har mer konkreta tips? oxå!!!

Kristall
1

Oftast stampar kaniner när de är rädda/oroliga, det är ju ett varningsbeteende.

Men jag hade en hane som gjorde så när han blev irriterad eller hade tråkigt, när jag inte gav honom den uppmärksamheten han bestämt ville få, eller när han inte fick komma ut och röra på sig. Kanske din sambos kanin är uttråkad? Om hans beteende stör er sömn, se om det hjälper med att ge honom något att undersöka till natten, t.ex. en papplåda eller en tunnel, så att han hålls aktiverad när ni ska sova. Det kan även hjälpa att gömma grönsaksbitar eller pellets i buren så att han får leta upp maten istället för att få den serverad i en skål. Du kan även släppa ut kaninen någon timme innan ni går och lägger er, så han inte är alltför pigg då.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Itchy
1

han bruakr få vara ute och springa dagligen, och han står i köket där det inte finns tv radio eller dator,

och jag ska testa att ge honom något att undersöka om nätetrna, som en pappersrulle med en bit mat i eller likn…

och hoppas att det hjälper ;)

[Emmla]
1

grenar är ju också roligt för dem att leka med själva

Itchy
1

grenar har han alltid i buren för att hålla tänderna i skick