Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2550 ggr
solsten
0

Förskyld..Hjälp!!

Våran Stampe är nu snuvig för tredje gången stackarn. Nu sista gången fick han gå på pencillin i 40 dagar . Tog hela 2 veckor innan han var ok, så veterinären tyckte han skulle äta 2 veckor till.

Så nu är det dags igen. Har pratat med läkarn, men han skulle höra av sig. Han skulle ringa runt sina kollegor och kolla vad det kan vara som hela tiden gör att han är snuvig.

Han sitter inte i drag eller nåt, är innekanin utan bur. Bra hö och sand. Vet inte vad det kan vara.

Eventuellt får vi kanske göra en röntgen och kolla nosen så det inte har fastnat nåt  där…det var det ända han kunde tro att det var.

Vi får se när han ringer.

Nån som har varit med om samma problem?

Är så himla hjälplös…tycker så synd om honom. Fast han verkar må bra för övrigt.

Men jag vet att helt plöstligt kan det vara försent om dom inte får hjälp tidigt, måste ju kunna andas genom näsan lillen.

Som sagt e det nån som vet??

Mvh..orolig solsten Gråter

TheMe
0

Be dem kolla upp om han har pastruella.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Linnet
0

#1 Tänkte precis på samma sak, för det går ju inte att bota utan bakterien finns kvar och det kan blossa upp igen när som helst.

TheMe
0

#2 Precis. Har du personlig erfarenhet av pastruella som visar sig med förkylningar?

Har googlat men hittar inte så mycket information om det. Men antar att det mest humana är avlivning med tanke på att det är obotbart…

Kaniner är ju av naturen extremt bra på att dölja skador och sjukdomar, dvs de kan verka okej och äta osv men ändå må väldigt dåligt. Särskilt då om pastruellan visar sig genom förkyldning eftersom kaniner andas genom näsan. Förkylningar som snabbt utvecklas till lunginflammation mm och leder till döden.

Pastruellabakterien finns medfött hos alla kaniner och kan blossa upp med en mängd olika symtom vid stress, ohygien etc.

solsten
0

Är det nåt man kan se med odling. För det har läkarn tagit och hittar inget. Hur får man reda på om det nu är pastruella??

MVH Solsten

TheMe
0

#4 Man testar med hjälp av odling, blodprov eller antikroppar beroende på var i kaninens kropp bakterien fått fäste.

Hittade bra information här.

TheMe
0

Men du, nu läste jag i ditt första inlägg att ni använder bra sand. Sanden bör du ta bort direkt eftersom kaniner är väldigt känsliga för damm. Om jag var du skulle jag byta till toa-lätt (papperspellets) i hans låda. Sanden kan mycket väl vara boven i dramat.

Använder själv toa-lätt i mina frigående innekaniners kattlådor och är mycket nöjd med det.

solsten
0

Gick tyvärr inte att få upp den länken du skickade TheMe #5.

Odling har man redan tagit , fast det är väl kanske nån speciell odling för just pastruella??

MVH Solsten

TheMe
0

#7 Fixade till länken nu. Men läs #6. Där tror jag att vi kan ha förklaringen till din kanins problem om det inte är pastruella.

solsten
0

Pratade just med läkarn, och dom håller på för fullt med att kolla runt vem som bäst kan ta hand om Stampe…..så gulliga.

Så vi får besked senast fredag vad vi ska åka , känns bra att veta att riktig hjälp är på väg. Som läkarn sa så måste vi försöka hitta felet och få bukt på det är nu i så det inte går för långt.

Mvh Solsten

solsten
0

Artikeln stämmer tyvärr ganska bra #5 TheMe. Även stampes ögon har ju runnit.

Tror du ögonen rinner av sanden oxå??

Har ju haft samma luktfria sand hela tiden ….everclean eller nåt heter den …utan parfym i . Jag vet inte, får väl se vad dom säger.

Kanske ska byta, toalätt ändå, men det blir inte lätt för den här herren e en vanekanin och tycker inte alls om förändringar…inte ett dugg har vi märkt. Så det blir svårt.

MVH solsten

solsten
0

Tack du snälla #5 TheMe för du bryr dej…blir så glad Glad.

Inte alltid så lätt att få folk att förstå att en sån här liten krabat kan betyda så mycket…gör allt för honom.

Härligt med människor som du ;)

MVH Solsten

TheMe
0

#10 Damm från kattsand irriterar både ögon och nos. Så byt till toa-lätt och se om inte din kanin mår bättre då.

Ett tips? är att toppa med hö som du byter ofta, då blir papperspelletsen mer inbjudande.

Everclean är en toppenbra sand för katter, men kaniner bör inte gå på kattsand alls pga deras känsliga luftvägar.

TheMe
0

#11 Tack, vad snällt sagt! Vet själv hur hjälplös man kan känna sig så vill gärna hjälpa till om jag kan.

Självklart är en kanin precis lika viktig som en katt eller hund tex när det gäller god omvårdnad, kärlek, tid och veterinärvård osv. Glad

solsten
0

Men du TheMe. Vad tror du…om det nu skulle vara så enkel grej med sanden. Han e ju dålig nu, ska man avvakta medecinkur eller be att få det ändå. Tror du att det går över av sig själv när man byter sanden om det är det ??

MVH Solsten

solsten
0

Superfin hemsida du har. Fina kaniner, dom ser ut att trivas kanon.

Vad har du köpt det lilla tältet?…har sett ett på ikea men tyckte det var så stort och prassligt.

MVH Solsten

Linnet
0

#3 Den finns väl inte medfött hos alla kaniner men den kan finnas och bryter då ut vid stress, nedsatt immunförsvar mm. Är dessutom väldigt smittsam.

Jag skaffade en hona en gång för ganska länge sen, kunde inte så mycket om detta då och dom sa då att deras kaniner hade haft kaninsnuva och blivit behandlade för det, men den ena dog och den andra tog jag alltså hand om. Jo den fick symptom igen efter några månader, nös 40-50 gånger efter varann, var hängig och slö. Ingen ide att hålla på med antibiotika när det bara kommer tillbaka och dessutom kan smitta andra kaniner, det är väl bäst att avliva.

solsten
0

#16 Linnet!!

Tack för ditt inlägg! Men avliva känns liksom inte aktuellt i dagsläget. Han är väldigt pigg och nyser bara ett fåtal gånger, men det kanske beror på att jag har varit snabb med att uppsöka hjälp i tid, så det har ju inte hunnit bli så allvarligt ännu, vilket jag inte hoppas att det ska bli heller.

Vi får som sagt se på fredag vad dom kommer fram till…vilka vi ska få träffa. Och så ska jag testa TheMes tips? om sanden.

Tack! MVH Solsten

solsten
0

#16 Linnet!

Lille stampe bor själv med oss så han smittar inga andra …ville bara säga det . Annars hade det varit ännu jobbigare ;)

MVH Solsten

Linnet
0

#17 Det behöver ju inte vara pasteurella då, för då nyser dom mycket och är hängiga, äter dåligt osv.

Men är han pigg så får du väl hoppas på att det är nåt annat, men bra att han inte kan smitta andra i fall att…

solsten
0

#19 Linnet!!

Jag håller verkligen mina tummar för att det är nåt som går att bota, och att dom hittar felet, jobbigt när man inte vet vad det är.

MVH Solsten

TheMe
0

#14 Jag skulle som sagt testa att ta bort sanden och avvakta i en vecka kanske för att se om det ger någon förbättring.

Kaniner är väldigt känsliga mot antibiotika så om det nu kan vara sanden som ställer till det så är det ju bättre att avvakta med en till kur.

En annan sak som det skulle kunna vara är  astma/allergi, men jag tror på sanden i första hand

Eftersom veterinären redan gjort odling så borde det ju ha visat sig om Stampe har pastruella. Håller tummarna för att han kryar på sig, vilken tur han har som har en sådan omtänksam människa som sin! Glad

TheMe
0

#15 Tältet kommer från Rusta, rekommenderas! Kostar 69 kr.

solsten
0

Tack snälla!

Jag kommer att nämna det med sanden när dom ringer på fredag så får vi se vad dom säger. Är ju inte fel att åka och kolla upp honom ändå, men nytt för lådan ska införas snarast. Tack för alla tips?..snälla du!

Vi hörs säkert mera..

Ha det gott…MVH SOLSTEN

TheMe
0

Lycka till och berätta hur det går med lilla Stampe!

solsten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Har sett att stampe börkar bli liet kal i nacken, men tycker det har blivit värre. Ska det se ut så här.?

Fösöker lägga ut ett kort

TheMe
0

#25 Fäller han mycket? Vissa kaniner kan fälla alldeles för mycket men det där är ju in på bara huden. Har han hus eller något som han skaver på? Ser ju rent ut i alla fall vad jag kan se, inga mjäll.

När du ändå ska till vetten så be att de ger extra b-vitamin. Om det är fällningen som ställer till det så "boostar" b-vitamin. Men hör med veterinären, kan vara mjäll eller skabb också.