Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 508 ggr
bzzzz
0

Är ny på detta!

Vi funderarpå att skaffa en kanin men undrar lite om denna bur med dessa mått är ok.  L 80 B 50 H 45

Sen hade jag tänkt att vi skulle ha den på balkongen, problemet är att de är eftermiddagssol. Blir det för varmt då för kaninen? Har hört att de finns speciella fläktar man kan använda, vad är det och vart finns det?

Vad ska man tänka på om man har kaninen på balkongen? Kan man sätta ut den i början av augusti och ha den inne under de varmaste månaderna. Eller är det en dålig ide.

Zvintos
0

Nej, den buren är inte Ok.
Dels är den 5cm för låg, då en bur för en kanin under 3kg ska vara minst 50cm.
Sen är den för liten även rent ytmässigt.
Minst 0,5 kvadratmeter för en kanin under 3kg, och 80x50 ger enbart en yta av 0,4 kvadratmeter.

Så det fattas 5cm på höjden och 20cm på längden för att den ska vara laglig.

[ingvarisbjorn]
0

Höjden på buren måste vara minst 50 centimeter, om det är en mindre kanin, dvs upp till 3 kg. Ju större kanin desto högre bur (och större yta) krävs. På jordbruksverkets hemsida hittar du de lagar som gäller.

De andra frågorna kan nog några andra svara på bättre än jag (har ingen erfarenhet av balkongkanin), det finns massvis av kunniga människor här inne Glad

bzzzz
0

ok tack, de var det jag misstänkte angående buren, de var dock den enda som jag hittat i samma län som mig men man får vänta och se, de kanske dyker upp någon annan.

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en balkongkanin året runt, bifogar en bild på hennes bur så kanske du får lite tips?. Inneburen på bilden är inte laglig tyvär men den används endast som toalett/matplats.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se