Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2784 ggr
Jennymaria
0

Bra mat?

Vad äter era kaniner på en dag?

Alfons brukar få grönsaker/färska örter på morgonen ( broccoli, morot, gurka, persilja, äpple, "ärtgräs", spenat, blomkål, hallon-/svartvinbärs-/maskrosblad, selleriblad, rädisa & rädisblad mm.), pellets eller fröblanding (pumpafrön, torkade blad, russin,torkade morotsbitar, fullkornsflingor/knäckebrödsbitar, vitaminer) på dagen och hela tiden tillgång till timotejhö, och såklart vatten..

Låter det OK? Skulle jag kunna tillägga ngt / ta bort något? 

(och, som sagt, berätta gärna vad era får..fast jag vet att det finns fast hur många likadana trådarTungan ute)

alwiz
0

Pilot får :
Morgon: Lite pellets (Carrier+Lottie), nytt hö om han har slut/bara lite kvar.
"Dag": Grönsak/frukt, nytt hö om han har slut/bara lite kvar.
Kväll: Pellets (Carrier+Lottie), hö, ev. en liten grönsak.

Observera att Pilot endast får pellets i små mål. Hon får inte extra mkt bara för att han får morgon+kväll, utan hon får helt enkelt hälften morgon och hälften kväll. ^^
Hon har också självklart alltid tillgång till vatten.
Jag är väldigt noga med att det alltid ska finnas färskt hö i buren. Pilot äter endast lite pellets men mkt hö, efter som det är "basfödan".
Får grenar också ;)

Inaarah
0

Haha, jag körde på en ganska enkel och rak kost. På morgonen fick de alltid lite hö och nytt vatten om det behövde friskas upp. På dagen fick de ibland lite blåbärsris, äppelbitar eller morotsbitar som tilltugg/godis. På kvällarna fick de mer hö och ca 0.75 dl pellets, stampe/carrier, helt rena. Jag har överlagt med veterinär som rekommenderade denna kost och tyckte min kosthållning var bra för dem.

Givetvis fick de även kvistar och grenar att gnaga på, ex sälg, gran etc. Blåbärsris rekommenderas också eftersom det är grönt i stort sett året runt och de flesta kaniner gillar det! :)

[BonnieL]
0

Mina får;
Morgon: Hö, 0.5 dl pellets (Stampe), vatten
Eftermiddag: Någon grönsak, vatten
Kväll: Vatten, hö

Sen äter de en hel del gräs i utehagarna och får självklart även grenar och annat. :)

Tycker det du ger din kanin låter mycket bra, skulle dock vara försiktig med för mycket frön och knäckebröd.
De torkade morötterna du ger, är det som du torkat själv eller köpt i affär? :)
De som finns i affärer brukar nämligen innehålla för mycket fett och färgämnen.

Kristall
0

Fri tillgång på timotejhö av bra kvalitet (två olika sorter, en grövre och en finare), kraftfoder (Chudleys Rabbit Royale & Oxbow Bunny Basics/T) - mängden varieras efter kaninens hull, grönsaker (oftast morot, vitkål, bladselleri, broccoli, gurka och sen något extra beroende på vad som finns hemma), växter (gräs, örter, blåbärs-/lingonris m.m.), kvistar och såklart vatten.

Någon gång i veckan kan de få en bit äpple eller en vindruva som godis.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

totten
0

Vatten byts 2 ggr per dag och på eftermiddagen/kvällen får han ca 1 dl Cunicomplete och ngt grönt. I dag persilja. Annars morot, äpple, gurka eller den grönsak vi äter.

Grenar och hö+ halm har han hela tiden.