Sprattel
Hur lång tid tar det ca att vänja kaninen att bli upp plockad från buren utan att sprattlar för mycket?Någon som vet ?
Det har ingenting med tid i dagar veckor osv att göra. Allt beror på hur mycket du håller på och vänjer din ka´nin, hur van han är med det fån början, vilka minen han har av det tidigare, om han tror att det är han som bestämmer osv osv. Vore jag du skulle pröva olika sätt att ta upp honom på och se om det är något av dem som passar honom bättre. Sen ska du självklart hålla på med honom/henne så mycket du bara kan då att han/hon litar på dig =)

Men kan inte säga att det tar t.ex 3 dagar. Utan det beror på, du måste klappa kanin och prata lungt. Ge den en morots bit osv. Pyssla om den :)

Han är köpt i en djur affär.Vi klappar honom rätt mycket och pratar lungt med honom.så då kanske det blir bättre om ett tag då.

Det kan vara mycke därför att han kommer ifrån en djuraffär. Men om ni kämpar på så kommer det all lösa sig :) Låt han skutta i en hade stoppa mycke saker där som han kan t.e sitta på och gå in i och så sätter du dig i hagen blixt stilla tills han vågar gå fram till dig. Rör dig inte heller när han kommer fram till dig :) Kaniner kräver MYCKE TÅLAMOD 

#3 Det behöver inte vara svårare för att han kommer från en djuraffär. Min förra kanin Jocke var jättelugn och snäll och han kom från djuraffär. Nuvarande kaninen som kommer från en bekant, han är dock väldigt sprattlig av sig.

Min kanin kommer från djuraffär, han är världens bästa nin ;)
Det är bara att kämpa på. Tänk också på att hålla nogrant runt bakbenen så dom inte hänger och dinglar. Sedan är det bara å kämpa.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

min hubbe var 5 år då jag fick honom. han hade då länge varit "bortglömd" av hans dåvarande ägare som tappat intresset för honom. Han är väldigt mysig på alla sätt å vis, men avskyr att bli upplyft. Sitter jag ner å har han i knäet går det bra. Lyfter jag upp honom när jag står sprattlar han lite först, sedan lugnar han sig. att bära honom tycker han är riktigt obehagligt. Jag börjar tro att han ser dåligt, och att han därför tycker att det är obehagligt….?
Nejdå,synen är det antagligen ingen fara med. Men däremot är det jobigt för kaniner eftersom de har avårt att folusera på något när man guppar runt med dem. Och frågan är om du själv skulle tycka att det var så kul att bli uppburen egentligen? tror inte det, men om man har något att se fram emot, ex mat, mys eller få springa så går det nog jämnt ut ;)

Min "tåliga" kompis fick vänja Skruttan och Elvis från sprattel, 1 timme och många rivsår efter det var dom (nästan) helt vana vid att bli burna och det är dom än i dag.. :)

hantering & lungn gör susen(på dem flesta). Mkt aktivering är bra för nervösa kaniner.
Man ska ju inte komma uppifrån egentligen. Kaninen har ju instinkten att faror kommer från skyn. Högt upp, attack mot ryggen. Så man ska ju helst komma i jämn höjd med kanininens nos.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ok ska testa de olka sakerna.Tack så mycket