Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1048 ggr
DodeN
0

Är hon hungrig?

Vi var med kaninen hos veterinären för en vecka sedan för hennes böld. Då gick den hål på i munnen och han tyckte hon skulle äta bara hö, så det inte blir en massa skräp i såret.

Hon har fått mest hö sen dess, men lite äpple och tomat. För några dagar sedan stod hon på golvet och jag trodde hon gnagde på parkettgolvet. Men det var någon gammal matrest som hade kladdat på golvet som hon försökte gnaga bort. Då fick hon en äpplebit istället och kastade sig över den.

Igår så hade jag en smörgås på soffbordet och när jag inte tittade hoppade hon upp och drog ner den på govlet och började äta, idag tog jag lite glass och hon kastade sig över glassen. Hon får skutta fritt i lägenheten nu när vi är hemma så hon sitter ofta i soffan brevid mig.

Hon kastar sig över all mat hon kommer åt, så nu fick hon lite pellets ändå. Vad tror ni andra, kan hon vara så hungrig att hon försöker komma åt allt ätbart?

Hon äter fortfarande hö, var ute på balkongen förut och då satt hon och mumsade hö, men hon verkar inte bli mätt på det, för sådär har hon aldrig hållt på innan.

Hon brukar få lite stampe-pellets på morgonen, men hon är inte överviktig utan tvärt om. Nu när hon fick pelletsen så kastade hon sig över skålen och äter massor.

Jag vill verkligen inte att hon ska gå så hungrig om hon inte vill ha hö, speciellt inte nu när hon är sjuk. För visst är det inte ett normalt beteende från en kanin att kasta sig så över mat när man har tillgång till hö hela tiden.

NaimaG
0

Jag tror hon är hungrig men varför förbjud veterinären dig att ge henne mat? Jag ser inte hur pellets kan skada henne, är det något som kan skada är det väll hö som är vassare. Jag råder dig att höra med din veterinär igen, det är ju inte meningen att du ska svälta kaninen. Sedan beror det ju också mycket på vilken typ av hö du ger kaninen och ifall höt är tillräckligt näringsrikt.

lillaisa
0

Jag tror också att du kan ge henne åtminstone lite pellets om dagen, förstår inte hur pellets skulle skräpa ner såret mer än hö?

/Isa

DodeN
0

han fick för sig att pellets kunde smutsa ner såret, men jag känner inte alls att det är så. Är därför hon har fått lite grönsaker och frukt. Räcker ju att tänka själv hur det är om man dragit ut en tand. Nötter och sånt kan ju fastna men pellets blir ju bara gegga om det löser upp sig. Hon har ju saliv som sköljer runt också.

Tänkte ringa honom igen och kolla eftersom jag inte tycker bölden blivit mindre, så det blir nog att försöka öppna den utifrån så det går att tömma den helt nu. Men vi bestämde att testa först om det gick av sig själv nu när den ändå sprack.

Höet är från en bonde som sambons moster känner och samma som vi kört med länge så det är nog i bra kvallitet.

Själv var jag lite för stressad för att tänka klart när han sa så, jag tänkte inte mer på det förrens nu. Det lär ändå sköljas rent när hon får antibiotikan. Även hö är ju småbitar och borde fastna i så fall… han var jättevettig annars så det var nog mer att han försökte tänka så blev det lite fel.

PrinzeZz
0

tomat skulle jag helt klart undvika när kaninen har en böld i munnen

pellets tycker jag inte är så konstigt att vetten "förbjudit", det smular ju en hel del även när det är blött.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

DodeN
0

varför undvika tomat?

Jag måste ändå ringa och kolla om det inte är så att den kan behöva öppnas ordentligt, klämde på bölden igen och jag tror inte den är öppen i munnen längre för nu är den lite hård igen. Första dagarna efteråt så kände jag att den läckte och hon dregglade lite var.

NaimaG
0

#5 Skinn och fröna från tomat fastnar gärna överallt sen kan du tänka dig ett öppet sår och en svidande tomat.

TheMe
0

Håller med NaimaG. Jag skulle gett både pellets och hö.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"