Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 890 ggr
ppyysseenn
0

kaninhoppning och utställning...

Jag undrar om man måste vara med i någon klubb eller förening om man ska hoppa eller ställa ut sin kanin.
Hur gammal borda kaninen var afören dom ska börja tävla i hoppning och ställas ut?
Man kan hoppa elit och lägre höjder (har andra berättat för mig)
vad är det lägsta?
Skriv gärna såhär (jag vet inte, jag skriver bara lite) :
Lägsta 10-20cm
mellan 20-50cm
svår 50-80 cm
elit 80-uppot
jag har ingen aning, men jag skulle gärna vilja veta lite om jag skulle börja hoppa med kaninen någon gång.
Är det något specielt som kaninen ska ha för att få bra poäng? (kroppsdel eller hållning)
Är det någon speciel färg som är extra bra?

Tacksam för svar =)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

[Nallegardenskaniner]
0

jag kan iallafall svara på om man måste vara med i en klubb eller förening.. jo i utställning måste man vara med i Skaf

och att hoppa måste man också vara med i "hopp" föreningen x'D

pigelina
0

Hoppklasserna:

Lätt 30cm

MSV ?

Svår ?

Elit 50cm

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
ppyysseenn
0

tack, det är bra att veta :)

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

tack

//Alma

Pysens kaniner

Billikanin
0

Här kan du läsa mer om kaninhoppning: http://www.skhrf.com/ och http://kaninhoppning.ifokus.se

Här kan du läsa mer om utställning: http://www.skaf.info/

För att få tävla i Kaninhoppning måste man vara med i en klubb ansluten till SKHRF, dock brukar man få prova på att tävla en gång innan man blir medlem. Lägsta tävlingsklassen är lätt-klass som är 30 cm. Det finns även en mini-klass som man kan börja med, men det är ingen "riktig" tävling i den klassen dvs. man får inga uppklassningspinnar som är det man tävlar om. Alla kaniner börjar tävla i en klass som heter Lätt Ny (eller lätt, det är samma klass, men den delas iblend upp i Lätt Ny och Lätt). Man måste sedan få ett visst antal uppklassningspinnar för att få hoppa i högre klasser, medelsvår, svår och elit. Kaninen har en tävlingsbok (finns att köpa på tävlingen) där man fyller i dess resultat.

För att kunna ställa ut sin kanin måste man vara medlem i SKAF samt ha en kanin med stamtavla och märkning.

ppyysseenn
0

tack, det var mycket jag lärde mig nu, jag har aldrig hoppat innan så jag har väldigt många frågor, en pinne får man det när man vinner en tävling?
Hur märker man sin kanin?
Tack i förhand =)

//Alma

Pysens kaniner

malin--a
0

Lätt: 30

Medelsvår: 38

Svår: 45

Elit: 50

Har för mej att det är så :) Men längen på hindrena i dom olika klasserna kommer jag inte ihåg…

LinneaJohaanson
0

Du måste ha en kanin som är märkt och har stamtavla.
Har den inte det när du köper kaninen kan du inte ställa ut den,
förrutom i PET klasserna. Så man kan alltså inte märka kaninen själv om man vill ställa ut. Det måste uppfödare göra

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Ja, som #15 säger, du kan inte märka själv, så om din kanin inte är märkt kan du inte ställa ut den annat än i PET-klass eller Sällskapsklass, inte på "riktig" utställning.

Pinne får man när man vinner alt. placerar sig, ibland annars också, jag har dålig koll på det där… Men det står i kaninens tävlingsbok om den har fått pinne, man måste inte hålla koll på det själv :)

Skickar med en bild på min lille plutt när han hoppar! Min kanin är för övrigt inte märkt och kan alltså inte ställas ut, men som hoppkanin är han underbar! :)

ppyysseenn
0

är det någon mer som kan svara på mina frågor?

//Alma

Pysens kaniner

Billikanin
0

#17 Vad vill du mer ha svar på? Om du skriver alla dina frågor så kan jag nog svara, i alla fall på kaninhoppnings-delen, men jag vet inte riktigt vad du har fått svar på och inte…

ppyysseenn
0

Gärna hur gamla kaninerna ska vara när man börjar hoppa med dom.
Sen vill jag veta det om utställning :D
Men det får nog någon annan svara på.
=D

//Alma

Pysens kaniner

Billikanin
0

#18 Den måste vara minst 4 månader när du börjar tävla med den, fast du måste ju ha tränat den ett tag innan. Men först måste du vänja den vid sele och koppel och sedan börja träna den. Personligen tycker jag att det är lagom att börja hoppa vid ca 4 månaders ålder och sedan vänta lite till med att börja tävla.

Höjdhopp och längdhopp ska man inte börja träna förrän tidigast 6 månaders ålder.

Sweetienin
0

För att få ställa ut kaninen måste den vara renrasig. Den ska vara märkt (öron eller ringmärkt) och ha stamtavla. Du måste vara medlem i sKAF och då får du ditt medlemsnummer.
Kaninen ska vara 4 månader när du får börja ställa ut den och då ställer du den i klass B(ungdjur). Du får ställa den i klass B tills den är 7 månader.
Från och med att den är 6 månader kan du om du vill ställa den i klass A (Vuxen).
Kaninen måste ha Godkänd färg? och teckning.
Det finns en standard för varje ras (Nordisk kaninstandard) som domaren följer när den bedömer din kanin.
Hoppning vet jag tyvärr ingenting om ^^
Lycka till! :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

ppyysseenn
0

tack! =)

Hur hoppar man längd och höldhopp med kaninen?

Jag har bara hört att man hoppar med kaninen

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

tack!!!!

//Alma

Pysens kaniner