Hö till kanin
Hej!
Jag tror folk börjar tröttra på mina kanintrådar om attt jag ska få en kanin till sommaren (;
Men iallafall. Jag undrar vilket hö kaniner ska ha. De säljer timotejhö på zookompaniet, funkar det? Vilen typ av kraftfoder/pellets ska man ge, så det inte blir fel? Vilka grönsaker får jag ABSOLUT inte ge min kanin? Tack på förhand.
Vänliga Hälsningar Lina
De flesta sorts höer går bra. Själv köper jag hö ifrån ett stall, och det höet har lite grövre fiber vilket är bra för kaninernas tänder. Det blir oftast också billigare att köpa hö från ett stall eller en bonde än från en djuraffär.
Man kan ge vilken pellets som helst så länge den är anpassad för just kaniner, men sedan finns det ju olika näringsinehåll i de olika pelletssorterna m.m. Själv ger jag pellets av märkena Stampe och Djur&Natur. Båda dessa finns att köpa på Granngården.
Det är inte många grönsaker som är absolut förbjudna att ge, men däremot finns det de som är mindre bra att ge, t.ex. kål och sallad som är gasbildande. Gurka är inte heller särskilt bra då det innehåller mest vatten och även det är gasbildande i en lite större mängd.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
OKej, tack så mycket (:
Vänliga Hälsningar Lina