Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 915 ggr
Baralisah
0

Vad göra?

Hej allihopa!

Det är så att jag använder Kraft groov 125 till mina kaniner..
Och det verkar som om dem är lite dåliga på att hålla vikten..

Hur mycket mat jag än ger, så blir dem inte tjocka (även fast jag vet att det inte behöver synas för det kan gömmas fett bland tarmarna).

Men jag är rädd om min franska vädurs hane. På utställningen vägde han bara 4.5kg och är 8månader. Han ska väga runt 5.3.. och om jag ökar för mycket på maten så får han en bamsedubbelhaka och inte blir större kroppsligt, så jag vet inte riktigt om det är fel på fodret.. Just nu ger jag honom Ca 2-2½dl foder om dagen.

Finns det något foder som ni kan rekomdera som är bra för större raser?

Jag har dock också lagt märke till att min holländar hane gräver otroligt mycket mer än förut för att få tag på rötter, kan det vara så att han inte får tillräckligt med näring?

Kom gärna med förslag..

// Hälsningar Lisa

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[BonnieL]
0

Jag skulle testat ett annat foder.
Jag använde KG 90 ett tag, men jag var inte nöjd med det.

Baralisah
0

Okej, vad skulle du rekomendera? Ett foder som har allt som en kanin behöver..

Kristall
0

Krafft Groov är ju hästfoder, jag skulle rekommendera att du byter till ett foder anpassat för kaniner.

Chudleys Rabbit Royale har funkat jättebra med mina kaniner, dock har jag ingen erfarenhet av hur det funkar på större raser som dessutom ska ställas ut. Men mina kaniner fick iaf jättefint hull när jag bytte till det, och hanen fick dessutom mycket bättre tarmbalans (tidigare tålde han knappt en liten bit morot, sedan foderbytet kunde han äta massvis med grönsaker hur bra som helst). :)

Oxbow Bunny Basics/T har jag också mkt positiva erfarenheter av, dock gissar jag att det är lite väl magert för utställningsdjur?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Clariiz
0

Jag använder Carrier och har gjort det i flera år. Jag tycker det är jättebra och mina kaniner älskar det (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

LinaIsabell
0

Cuni complete är svinbra, men svindyrt. :)

Zvintos
0

Håller med Clara om Carrier. =)
Hade det när jag hade min belgiska jätte och det funkade alldeles utmärkt.

Krafft groov hade jag också stora problem med - svullna magar och avmagran över ryggen som inte försvann efter avmaskning.
Men när jag bytte från Krafft till Carrier blev deras magar bra sen.
Uppfödaren jag delade Krafft med bytte hon också, då hon hade exakt samma problem med sina.

Så tyvärr funkar inte Krafft för en del.

Jennymaria
0

hmm..jag har Bello. För-och nackdelar?

[BonnieL]
0

Jag använder Stampe.
Tycker det funkar bra (:

Hade också samma problem med Krafft som Ninni.

Billikanin
0

Håller med #5, Cuni Complete är helt underbart, men som sagt svindyrt… Fungerar om man bara har en kanin. Annars har jag hört att Stampe ska vara jättebra! Krafft går att använda till kaniner, men det finns ju annat som är bättre anpassat för dem.

[Nallegardenskaniner]
0

jag använder kanin & marsvin :)

funkar perfekt :P

Baralisah
0

Tack för alla svar!

Men Carrier, hur mycket kostar det då? Jag antar att man kan köpa det på granngården.

Jag kan inte säga att mina kaniner är jätte smala, men dem går inte upp i vikt. Och som sagt frassen väger lite för lite för sin ålder och holländar hanen har alltid varit stäppet mindre, men jag har haft flera olika mat-märken till honom..

Priset spelar ingen roll för mig, huvudsaken att mina kaniner får i sig det dem behöver samt mår bra av det. Just nu tycker jag dock att mina kaniner är lite väl små. Frassen nollades på utställning pga för låg vikt. Dock hade jag förminskat 1dl med foder pga dubbelhaken. Men det ska väl inte göra så stor skillnad nu när han ändå är 8 månader..?

[BellaO]
0

Tkr Stampe e jättebra, inte så dyrt och min hona håller erfekt hull:)

Zvintos
0

#11: Det kostar ca 120-130kr för 10kg, i alla fall när jag köpte sist..
Vet inte vad 25kg-säcken går på.

Baralisah
0

Okej, tack!

Jag kan ju testa en 10kg säck till att börja med.Glad

Rebiz
0

Tycker du ska ta Stampe! Har kört med det sedan ja köpte det till min första kanin för flera år sedan!

Agda
0

När jag hade franskisar så fick de tackfor och havre. Mina holländare som jag har nu får tackfor och vissa får även havre i blandat.