Klon av igen :'(
Hejsan, min kanin har tappat sin ena klo.. (elr brytit av den) Den började växa ut lite vitt och blev ungefär en centimeter eller en halv centimeter lång och sedan idag började det blöda och jag såg att den hade gått av igen. Nåt tips?..? Vad ska jag göra, låta han vara med spånet och att det kanske blir infekterat. Eller ska man typ linda in det i nåt?
Ni får en bild av första klon…
Du kan ta blodstopp på, men annars ska du låta det vara. Det torkar ut av sig självt.
Tänk på att klippa klorna innan de blir så långa att de bryts dock. 

Ja, det vet jag. Jag kollar klorna på Zakke typ varje dag!^^
Har en granne som äger på kaniner så hon har lärt mig allt som jag vet om kaniner:) Alwiza tror jag att hon heter.:P
Men en hel centimeter är väl lite väl långa?
Inga av mina kaniner har haft så långa =S. Dem har väldigt korta klor och jag har ändå haft över 65 kaniner under mina år med kaniner och det är ett antal år.
Enda kaninen som hade långa var en misskött kanin som jag tog mig an. Men ingen annan!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Ojj, okej. Men asså jag över drev lite, som ni ser på bilden i #1 så var klon sådär lång. Min granne ville inte klippa av den för att hon tyckte att den var för kort och dagen därpå låsnade den. Och den klon som gick av idag var mindre än en halv centimeter och det tycker jag är väldigt kort på en hermelin.
#2 Haha, tack gumman ;)<3 Alwiz heter jag =)
#3 Har kollat på klorna och dom ser inte ut att vara "för långa". Man ser ju där pulpan slutar.
Dom var typ inte en centimeter men man ser ju där pulpan slutar och dom var inte misskötta. Klon hade bara gått av.^^
Om du klipper själv så sätt en lampa eller be någon hålla en ficklampa 1dm ifrån tassen så ser du om den är för kort eller lång.
Då ser du nämligen var pulpan är, den blodkanal som är i klorna. Är den nära klorns spets så kanse den är lite kort för att klippas ännu, är den en bit ifrån så klipp.
Ett tips?, när du klipper och vill ha kortare klor, så klipp nära pulpan ganska nära. Då drar sig pulpan tillbaka och du kan klippa lite mer efter ett x antal klippningar.
Men inte för nära bara.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Okej. #6 låter riktigt bra det dära med en lampa eller ficklampa, ska nog göra så nästa gång det ska klippas klor:)
Ska prata mer med grannen som klipper min kanins klor, (haha) att klippa nära pulpan så att den som vänder om och far tillbaka. Men jag vill inte att ni ska missuppfatta, jag mennar min granne: Alva ( på kanin ifokus: Alwiz) min granne är jättebra på det där att klippa klorna (enligt mig^^).
En bild på Alva och Pilot:)
#7 - Pilottjejen 

#8 - A:) Pilottjejen