Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2752 ggr
[aammE]
0

Lyktans Kaniner?

Jag har en lejonhuvadkanin som har en kanin i sitt härstamningsbevis som heter "Wilma" och ska vara uppföd av Amanda på lyktans kaniner. Problemet är att Wilma enligt härstamningsbeviset skall ha färgen "creme wiener" och vad jag vet så finns det ingen färg som heter så.

Är det någon som vet vad Wilma egentligen har för färg? (Hon är född 07.05.16)
Är det någon som har en länk till Lyktans kaninuppfödnings hemsida om någon sådan finns?

Fatma
0

Tror hon har lagt ner, men är inte säker. Försökte själv klura ut vad det var för färg när jag hade Ariel.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Nickel
0

Vet inte vad det ska vara för färg, men lyktans har lagt ner sin uppfödning  tror jag. Har också en massa konstiga färger i min pekings h-bevis, typ creme, röd, bont och aprikos. .. Hans pappa är också från lyktans. Fast det är mest på mammans sida dom färgerna var.

Fatma
0

Kan det vara viltgul wiener kanske?

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Strumpa
0

Lyktans har lagt ner, ja. Att färgerna benämns som t.ex aprikos etc i härstamningsbevisen är högst troligen för att hon importerade väldigt många kaniner till sin uppfödning från t.ex Holland, där färgerna ofta benämns creme och aprikos t.ex.

Jag har haft en teddyvädur med många importer i stamtavlan där nästan alla färger var galet fel benämnda utan att fd. ägaren skrivit ut den riktiga benämningen på färgerna; aprikos, creme, "pseudoholländartecknad" (dvs. wienertecknad) och svart/vit, för att nämna några Tungan ute

För att veta vad kaninen har för färg behövs bild på henne..men det är nog troligtvis viltgul som menas.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

MajaL
0

Ja Amanda la ner. Har inga kaniner här från hennes uppfödning, de avlägsnade jag från min Avel de som jag hade, sedan bytte jag ju ras också. Stötte också på en del sånna färgbeteckningar i de kaniner jag hade.

Jag säger som #4, det finns massa utländska namn som översätts fel. Med bild vore det lättare. ^^,

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[aammE]
0

#3 Ja, skulle tippa på det. Det var ju en pytteliten bild med på härstamningsbeviset och det ser viltgult ut. Men det kan ju lika gärna vara en dåligt tecknad japan eller så.

#4, #5 Okej, synd att hon har lagt ned. Jag har en liiiten bild på härstamningsbeviset och tycker att det ser viltgult ut.

Wilma som det står "creme wiener" på fick ungar med en blå wiener hane, avkomman (som är min kanins pappa) är viltblå. Det betyder väl att hon måste ha varit viltgul?

[BonnieL]
0

Har också haft en kanin med släkt längre bakåt från Lyktans, och där var det också lite sånna färger. :P

Zvintos
0

#6: Ja, det innebär att hon i alla fall måste vara vilt.
Förutsatt att den blåa verkligen är blå också.
Men troligast är hon viltgul ja.

Det är sånt här som blir lite knasigt när man importerar, då många länder inte har samma färgbenämningar som vi har i våran standard.
Och det är inte alltid lätt att klura ut Vilken färg? som det är enligt vår standard. =)

[aammE]
0

#8 Hanen var blå, kunde inte se några viltzoner (det fanns bild på h-beviset) så hon är viltgul.

[sstorm]
0

Jag ska hälsa från Camilla att de är hon som äger Wilma och att du kan ta kontakt med henne via hennes hemsida :) www.loveangels.se

Och hon är inte viltgul :)

[aammE]
0

#10 Vad är hon för färg då? :O

[sstorm]
0

#11 viltisabella tror jag, men maila camilla :)

[aammE]
0

#12 Viltisabella? Förvånad Ser inte ut så på bilden, förvisso är den ca 2,5cm x 2,5cm och bara en ansiktsbild, men ändå. Har mailat henne nu.

MajaL
0

#6 Nja, hur synd det är vet jag inte riktigt… Nej, mera om det ska jag inte skriva här. Det får tas över PM om någon är intresserad.

#0 Du har ingen bild du kan lägga in här i tråden? =)

Lite lättare när man ser en bild.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jetaime
0

Men det är ju min Williams syster! Kul :)
William är vit blåögd, men har aldrig lämnat viltfärgade ungar.. Men iom mamman till kullen har vilt bakom sig och är vit blåögd så kan det även blivit det i kullen, jag minns faktiskt inte.

Om jag minns stammen rätt;

e: Lyktan´s Bacchardi, gul/blå japan wienertecknad
u: Lyktan´s Zingoalla, vit blåögd 

ee: Lindhult´s Orlanda (finns många versioner på hans färg så kan inte säga helt säkert utan att se bild.. men viltsiames eller nått sånt skulle jag tro)
eu: Trixie, brun zobel wienertecknad

ue: Oliver, viltblå wienertecknad
uu: Bella v. Steinutal blå wienertecknad.

Ska ha bilder på alla släktingarna, och även en kullbild från när W-kullen var liten, men jag vet inte var den finns.. Ska leta.

MajaL
0

Gul/blå japan winertecknad - Vad är det för färg? Obestämd

Finns ju inget som heter…

Antingen japan eller winer. =)

Kan vara en misslyckad japanteckning?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Jetaime
0

#16 En kanin kan vara wienertecknad och japantecknad.
Kaninen är japantecknad med wienerteckning, helt enkelt? Ungefär som att en kanin är blå med wienerteckning.

pigelina
0

Har 2 kainer från Lyktans i Askas stam, doms färger är antagligen riktiga, men på hennes andra sida, Lindhults kaniner där, står bara typ röd-gul, det kan vara vad som hällst?

Lyktans Ville - blå wienertecknad

Lyktans Jétaime - blå wienertecknad

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

#16: Jodå, det finns visst japantecknad wienertecknad. =)
En kanin kan ju ha mer än en teckning, tex otter brokad, japantecknad mantlad.
På samma sätt kan en kanin också vara japantecknad wienertecknad, eller otter wienertecknad och så vidare. =)

MajaL
0

#17 & #19 Jasså. Aldrig sett förut. Jaha. =) Man lär sig alltid något nytt. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fatma
0

Emma fick du tag på Vilken färg? hon är?

Mvh Fatima

[aammE]
0

#21 Nja, hon säger att hon är isabella.. Men mja.. Är osäker.

Fatma
0

Läste på förgätmigejs sida: Lyktan´s Wilma, Creme wienertecknad Blåögd ( viltisabella )

Dock tycker inte jag att hon ser viltisabella ut på fotot som är på h-beviset du har.

Mvh Fatima

[aammE]
0

#23 Ja, hon måste ju vara viltfärgad. På mitt foto ser hon verkligan GUL ut, inte sådär grådaskig som isabellor brukar vara.

Fatma
0

#24 Ja hon ser mer viltgul på det fotot, fast man vet ju inte om det bara är kameran som gjort färgen konstig. Har du frågat om Camilla kan skicka en bild på henne?

Mvh Fatima

[aammE]
0

#25 Jo, tycker att hon ser gul ut där också. Men hon skickade en närbild på hennes öga och då ser man faktiskt inga viltzoner så… :/ Det måste vara Blixten som är viltblå (Ariels farfar) ELLER hennes pappa som inte är viltblå.