Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 872 ggr
[Liiilly]
0

Rumsren..

Hej!

Min lilla kaninhona på ett år har varit ganska ordentlig med att vara rumsren ett bra tag efter att jag har tränat upp henne. Men nu vet jag inte vad som har hänt med henne. Hon bajsar i hela sin bur, kissar i sin sovrumsdel hela tiden, :O vilket aldrig har hänt förut. Tar bort kisset med citronsyra hela tiden, men några timmmar senare är väggarna nerkissade, vad kan jag mer göra?? Har också stängt av sovrummsdelen några dagar, men när jag öppnat igen så har hon fortsatt med betendet..

När jag har uppe henne tex. på balkongen för en springtur så har hon nu cokså börjat att låta konstigt ibland när hon springer, går inte att förklara men det är ett ganska svagt läte som uppstår ibland, låter som en blandning mellan morr och en björn som brummar :S.

Hon har också börjat stampa medans hon springer, upplever det inte som något hon är rädd för utan att hon gör det när hon är glad. Hon börjar också släppa pluppar ÖVERALLT när hon springer och har typ blivit översocial!?!Hon hoppar runt ens fötter som en galning och rusar efter en överallt och vill ha massor med gos.

Vad har hänt med min lilla plutt egentligen???

Cazzos
0

Om hon skvätter kiss och bajsar överallt kan det bero på att hon brunstar, om hon inte är steriliserad?

Hon skvätter för att locka till sig hanar för att sedan para sig.

skitte
0

Hur gammal är hon?

//Ellen

Cazzos
0

Prova att ta löst över hennes svans några gånger, om hon lyfter på svansen så beror det på att hon brunstar.

[Liiilly]
0

#1 inte steriliserad, kiss skvätter hon bara i sin bur som tur är, inte innomhus eller i ens knä.Hur länge pågår det isåfall:O?

#2 1 år.

[Liiilly]
0

#3 gjorde det nu, hon lyfta svansen något, vissa gånger, men började med lätet igen nästan varje gång man tog på den, märkte jag nuFörvånad

[Nallegardenskaniner]
0

#5 då är hon brunstig:P

[Liiilly]
0

#6 hur längee kommer hon hålla på med detta då? Det är så jobbigt..

[Nallegardenskaniner]
0

#7 har ärligt talat ingen anning.. men du får ju vara beredd att hon kommer vara brunstig nu och då :P

[Liiilly]
0

Okej, tack alla för svaret^^

Cazzos
0

Hon kommer nog vara brunstig under våren men jag är inte säker.

Att hon skvätter i hennes bur betyder att hon markerar sitt revir men ändå lockar till sig hanar.

Ibland kan det hända att deras "underliv" eller vad man nu ska kalla det, är svullet. Men det är inte ofta jag ser det på en brunstig kanin.

TheMe
0

Bara en liten rättelse, om man steriliserar så kvarstår alla hormoniella beteénden och det görs sällan numera. Det man gör är att kastrera, dvs ta bort hela fortplantningsaparaten och då försvinner både hormoniella beteénden samt fortplantningsförmåga. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"