Återfå bra toalett-vanor?
Hej! :)
Våran lilla kanin går lös i lägenheten för det mesta och förut så både kissade och bajsade han bara i sin toalettlåda, sen började han bajsa överallt i buren och nu bajsar han överallt - allra helst över hela köksgolvet (mest lite kletigare bajs?) och kissar i hela buren.
Då han är väldigt social och inte visar något som helst intresse för att gnaga på annat än blåbärsris så vill vi ju helst att han ska kunna fortsätta springa lös (men inlåst i ett rum som är kaninsäkrat på natten) - men hur ska vi göra för att få honom bur-ren igen?
Jag antar att jag får skylla mig själv lite då han först bara hade lite spån och halm i buren men sen när han skulle vara inlåst i buren i någon timme om dagen så tyckte jag att det kändes lite dumt så jag började med bädd med spån och mycket halm och då blev det ju mer inbjudande att kissa och bajsa överallt..
Men hur ska vi göra för att han ska bli som förut igen?
Vi prövade ju lite att bara ha lite spån och lite halm igen utan framgång, ska vi köra på det lite längre eller?
Egentligen behöver han inte vara helt burren, bara han bajsar i buren vore det ju bra, jag städar ändå så mycket i buren så allt är fräscht iaf :P
Snälla hjälp mig slippa skrubba bajs fyra gånger om dan :P
Hur gammal är kaninen? Min första tanke är att han kommit in i tonåren och därför börjar kissa lite överallt.
#1: Samma tanke här.
Är han kastrerad? Annars skulle jag fixa det först och främst.
Sen kanske bara ha någon fleecefilt i buren istället? Det har jag till mina och då är dom duktigare på att använda toan.

Han är 11 månader och blev kastrerad innan vi hämtade honom (ca 4 månader sen - känns längre :P)
Åh, ska absolut pröva med fleecefilt :)
Tack så mycket allihop :D