Brunst efter dräktighet?
Hej, i min skola så har vi ett djurhus. Där så har vi precis parat 2 honor som fått fina ungar.
En dag så gick jag och min vän ut med en hona som fått ungar för några få veckor sedan och hanen som är pappa till ungarna.
Vi gick till en liten klippa där det fanns mossa och jord som de kunde gräva i. Honan gjorde ingenting i början men sedan började hon visa intresse för hanen som vi tog ut och i närheten av honom så började hon luta sig ner med huvudet och lade sig platt mot marken. Då började hanen att låta som ett flygplan (han började känna hennes dofter som hon troligen sände ut "jag vill para mig").
Sedan grävde hon ett hål och däri så brunstrullade hon två gånger.
Är brunst efter dräktighet hos kaniner något som relaterar till hormoner efter att ungarna kommit?
Varför brunstar vissa kaniner efter dräktighet?
Att honorna brunstar efter att de fått ungar beror på att de är mottagliga för PARNING igen.
Därför kan honan få ungar med 4 veckors mellanrum om hon kontinuerligt går tillsammans med en hane, tex..
Kaniner är jämt parningsvilliga. ;) I det vilda kan kaniner få flera kullar på raken under våren/sommaren.
#1 Tack
#2 Ja, det är ju lite jobbigare då ;)