Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 28710 ggr
baloo4
9

Hö-halm ?

Vad är det egentligen för skillnad på hö och halm ?

Våra kaniner äter av halmen när jag precis bytt i buren och lagt in ny ligghalm….

Men det kan väl inte vara farligt ??

Valkyrie
0

Hö- torkat gräs som kaninen äter och ska ha fri tillgång på.

Halm- ett strö som ser ut som hö men de är inte till för att äta. Man använder halm i buren över ströet om man vill.

Skillnaden är alltså att de äter höet och halmen är ett strö som de inte äter men många brukar hålla på med halmen och även äta lite av det. Inget farligt :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

baloo4
0

Jo alltså detta vet jag redan, hur man ska använda det, men vad är skillnaden ?

Vad är halm för något egentligen ?

Torkat vaddå ? :) liksom

/

Valkyrie
0

Halm är också torkat men tror det också är något slags gräs.

Halm använder man som strö :)

Rest in peace Valkyrie!

lomsen
0

Man tröskar ju och får då hö i balar av olika slag, hårdpressade eller lösa! Detta ska djuren äta!

Halmen är det som är kvar då höet slagits och som man också kan ta in med maskin och sen använda som underlag till djur, det är såklart ej farligt att äta eftersom det också är ett sädeslag liksom!

Om ni fattar min kassa förklaring, bättre följer när jag frågat gubben igen!Glad

TheMe
4

#4 Lite fel…

Hö slår man, torkar och ev pressar i balar. Består ofta av klöver och timotej mm.

Halm därmot är det som blir kvar när man tröskat för att få fram havre, korn, råg och vete. Det är alltså en "restprodukt" med mycket lägre näringsinnehåll. Även halm torkas och pressas ev i balar så klart.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

lomsen
0

#5 Ja precis, det var just det jag skulle skriva nu men du hann före, jag håller på att bli klokare på allt sånt där nu när jag bor på landet.Glad

Halmen är strået som blir kvar sedan sädeslaget(korn råg vete havre) skiljts från det, de skiljs åt i maskinen om man så vill, man kan också hacka ner halmen efteråt  och låta den bli kvar som näring i jorden. Det är 2 olika sätt att skörda det liksom.

Hö däremot sår man ju frön ex. timotej och andra grässorter, och skördar efter en viss tid.

Jag har sån tur som har en man som tar in hö från egen mark och en granne som har halm-allt gratis!!Skrattande

Majakanin
0

Hö: Torkat gräs som kaninen måste ha tillgång till och ska inte vara gult eller brunt utan svagt grönt.

Halm: Används som strö medel och är inte till för att ätas eftersom det är så grovt

Inaarah
0

Håller med #5, mina kaniner har också ätit lite av det även fast de har haft tillgång till hö, men jag tror att kaninerna sysselsätter sig en del med halmen, att sitta och plocka med den, så som sagt, om de äter lite är det ingen fara men ha fri tillgång till hö för kaninen/-erna! :)

MixiDixi
0

Historia: från grässtrå till höbal :)

Det är sommar. Alla personer förbjuds att gå på åkern där gräset växer. Det ska bli hö och snart ska man samla upp det!

1. Höskörden. Alla barn samlas och hoppar upp på hö-maskinen. Nu drar det iväg!
  2. Plocka upp. En maskin plockar upp gräset från marken och åker upp, sen störtar det ner i hö-lasset.
  3. Sen när man samlat ihop allt hö börjar man köra hemmåt.
  4. Nu åker vi in på gården och stannar vid höskullen, en vind där man samlar allt hö.
  5. Dom vuxna plockar in allt hö.
  6. Sen ligger höet där och fläkten är på så det torkar!

Höbalen

Det kommer typ en maskin som gör balarna …

[Hejkungen]
0

Hö kan inte användas för att hålla värme & vara insolering, det kan man därimot göra med halm.

Momoa
0

Halmen är varmare en hö.

Inaarah
0

Precis, halmen värmer ju också.. (;

Valkyrie
0

Jag som hört att det är höet som värmer :P

Rest in peace Valkyrie!

emms
0

Fast det gör inget om dom äter halmen. Inte lika mycket vitaminer och sånt men det är mycket fibrer och bra sysselsättning! :D

Emma

guldnova2
0

Hej. Du har redan fått bra svar men ändå; Hästar som har blivit lite för tjock kan få en del halm i stället för hö, då har de nåt att pyssla med och tugga på ändå. Halm används oxå i hundkojor som bäddmaterial.

Rorvers
0

Halm är som luft att äta det är ingen näring elr nått, Så då kan man använda det till att dom ska hålla värmen! Men det gör ju inget att dom äter av det fast det ger ju inget!

Tisdus
0

#13, Om man tänker på hur ett hö och ett halmstrå ser ut, och jämför detta så kommer man fram till detta:

Halm: Ihåligt

Hö: Inget ihåligt

Halmen är alltså den värmande eftersom luft isolerar, och eftersom halm är ihåligt innehåller det mer luft än vad hö gör.

Resultat: Halm är den mest värmande produkten (även om hö också funkar så, fast i större mängder).

alwiz
0

Pilot brukar äta halm ibland, fast han har hö :)<3

bunnyheart
0

Hö: Hö är torkat gräs som används som "grund mat" till kaniner. De måste alltid ha tillgång till hö.

Halm: Används som ström medel och är lite för grovt för att ätas. Sen är det ingen fara om han äter halm i bland men se till så han får i sig hö också! (mer hö än halm).

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Rorvers
0

Måste bara fråga : Om man inte skulle ha hö till kanin vad skulle hända då? Jag menar det måste väll finnas andra saker dom kan äta för att få den näring dom behöver ? ( Mina kaniner har ju såklart tillgång till hö )

LinaIsabell
1

#20 Kaninen skulle dö. Klart det finns andra saker de kan äta för vitaminerna/mineralerna och det viktigaste: fibrerna, men hö är till för fler viktiga saker än bara näring.

När kaninerna äter hö (som är segtuggat och väldigt trådigt) så "maler" de ner sina tänder, detta för att tänderna aldrig slutar växa, och kaninerna inte vill ha oerhört långa tänder. :)

Människor och övriga djur som INTE är grovtarmsjäsare (som kaniner, marsvin, hästar osv är) har mycket muskler som kan pressa ner maten genom tarmarna. Om vi slutar äta kommer vi ändå kunna bajsa ut det som finns kvar i tarmarna. Detta kan inte kaniner.

Kaniner behöver hö hela tiden för att pressa ner maten. Om en kanin slutar få hö kommer de inte kunna bajsa ut maten som är i deras tarmar.

Rorvers
0

Okej