Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1449 ggr
baloo4
0

Kastrera honkanin ?

Hur lång tid efter kastrering/sterilisering av honkaniner ska gå innan man kan prova att sätta ihop dem igen ?

JohannaCullenEnvall
0

Veterinären bör säga det. Men jag tror att ett par veckor borde räcka.

Men om du har en hona och en hane tillsammans så är det mycket bättre att kastrera hanen.

Zvintos
0

När det gäller honor, så är det i princip så fort stygnen läkt.
En hona riskerar ju inte att bli dräktig i och med att hela paketet tagits ut, med livmoder, äggstockar osv.
En hane som kastrerats kan däremot göra en hona dräktig direkt efter sin kastrering.

Dock skulle jag rekommendera att om man tänkt kastrera honan, att även kastrera hanen.
Annars har han sina hormoner kvar och lär med största sannorlikhet försöka para sig med henne i tid och otid.
Så för bådas bästa bör han nog också kastreras.
Det brukar bli lugnast så.

guldnova2
0

Hej. Hur menar du när du säger att en hane kan göra honan dräktig efter att ha blivit kasterad?  Hälsn. Carina

Kickan90
0

hanen har alltid kvar lite spermier efter kastreringen och kan göra honan dräktig, det gäller samma sak med hästar, hundar osv.

Så jag hade kastrerat honan pga att hon inte löper lika stor risk att bli med ungar då man kasterar henne innan hon löper.Skrattande

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

guldnova2
0

Aha, då är jag med….det kan ligga kvar lite i systemet och lura….precis som med människans spermier då……..de kan ju leva i 2-3 dar…….

Kickan90
0

Ja precisFlört

Så det är smartast att ta honan när man inte löper.

Medarbetare på

LinneaJohaanson
0

Du menar brunstar va? Kaniner löper inte

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kickan90
0

haha ja brunstar menar jag xD är helt inne på hund"prat" just nu :P

Medarbetare på

baloo4
0

Det  är 2 honkaniner som börjat slåss , därför har jag funderat på att kastrera dem.

From idag sitter de i varsin bur…..de började slåss igår så pälsen flög :(

Från att ha varit bästa kompisar och legat och sovit tätt ihop….jättetrist…