Rinner ur Kezos öga.
Jag har ett litet problem och det är att det rinner ur Kezos öga. Jag har tvättat med ljummet vatten och då har jag fått bort lite men nästa dag har det runnit igen. Hans andra öga är helt normalt. Vad ska jag göra för att få bort det där? Kan det va att han har fått nåt i ögat eller vad kan det vara?
Testa att skölja med koksaltlösning. Om det inte blir bättre efter några dagar bör du uppsöka veterinär.
Den vanligaste orsaken brukar vara drag, står han inte eller ute? Kan även vara att spån/hö/halm dammar eller som du säger, att han har fått något i ögat.

#1 Han är en utekanin men på vintern bor han inne i ett stall i en box. Hur är det man gör koksalt lösning har gömt.
Min lilla Putte har oxå ett rinnigt öga. Han har dock levt med det i hela hans nioåriga liv. Han har inte något problem med det alls.
Han kan vara likadan som Nisse.
Sommartid mår hans ögon prima.
Men så fort hösten och vintern kommer med sina väderväxlingar, all blåst odyl, ja då kan hans ögon vara blöta vissa dagar.
Så han har fått flytta in för att slippa att ögonen blir blöta ibland.
Sen är han visserligen också expert på att blöta ner sig oavsett om han har skål eller flaska, och det är inte så bra om öronen och hakan är dyngsur när det blir minusgrader..
I Nisses fall har ögonen redan blivit mycket bättre.
Säger dock som #1, att tvätta med koksaltlösning (finns ex att köpa på apoteket) i några dagar.
Fortsätter ögonen rinna efter 5-7 dagar, skulle jag uppsöka veterinär.
Min hona fick det för några månader sen tror ja och de var som du säger att det bara rann och från bara ett öga, det andra var normalt.
Vi stack till veterinären och dom sköljde ögat för dom trodde att det kunde vara smuts som kommit in och sa att kaniner inte har några tårkanaler så det typ blev så men efter att dom hade sköljt så slutade det rinna och blev bättre :P
min lilla kille har också samma problem, men med båda sina ögon! brukar torka bort så mkt jag kan och sedan tvätta lite, men för mig har det itne funkat då det rinner så otroligt mkt :( hans mamma och en del av hans syskon ska också ha lite problem med sina ögon, men inget så hemskt som han har…
ska ta honom till veterinär så fort som möjligt, och tkr precis som överstående att du också ska det. :) eller, du kan ju prova tvätta först förstås, men om det inte är bra efter det så är det nog bäst att ta kaninen till vet. :)
Rinnande ögon brukar för övrigt inte vara ett alltför ovanligt problem på ex dvärgvädurar.
Du kan göra egen koksaltlösning att tvätta med också, använd ett kryddmått salt per dl vatten. Koka, och vänta tills det blir ljummet innan du använder.

Tack för alla svar ska testa tvätta med koksaltlösning och hoppas att det blir bättre. I sommras var han helt normal på båda ögonen men nu på vintern började det plötsligt rinna ur dom:(
#9: Samma som för min Nisse alltså.
Min kanin hade två rinnande ögon under sin livstid. Då det var som värst tvättade jag dem med kamomillte. Det var inte uppskattat att greja med hans ögon, men de blev faktiskt bättre av det :) Hoppas att det blir bättre snart..:)
medarbetare på allergier.ifokus .
Min förra kanin hade problem med rinnande ögon på vintern. Nu i efterhand förstod jag nog att det drog nog kallt i hans bur. Men kommer ihåg att vi fick någon salva utskriven från veterinären som man klickade på ögat och det funkade… ett tag sen rann det igen.
Ung och dum var man väl. Min nuvarande kanin bor på balkongen med massor av mattor över buren samt en neddragen parsienn som tar emot vinden som kan komma på balkongen.
Hans ögon är bra så jag hoppas det inte drar kallt där.

#11 Köper man kamomillte? Eller hur skaffar men det?
#13 Det köper du i en vanlig mat affär.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#14 okej tack då ska jag köpa det så fort som möjligt!
#15 Det ska vara kallt för annars kan det ju brännas i kaninens öga.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/