Kan jag byta mat?
Hej, Jag ger min kanin blandmat för hon gick ner jätte mycke i vinter men nu mår hon bra och jag har fortsatt gett hon blandmat ( förut hade jag pellets ) Men nu ska hon ha ungar , och det är väll bättre om hon äter pellets då ? Men kan jag byta eller kan det bli farligt för ungarna ?
Glad för svar 
Varför har du gett blandmat?
Det som händer är inte bara att hon går upp i vikt, det är fel fetter
så hon får fett som ev. inte går att få bort. + att det förstör tarmarna på kaninen. Inte synligt som men skulle du obucera kaninen skulle det itnevara en vacker syn. Kaniner visar inte smärta eller om dom mår dåligt, så kaninen kan gå och ha ont utan att man märker det! BYT MAT! För din kanins bästa
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Blandmat är verkligen verkligen inte bra för kaniner.
även om dom är fina på utsidan ser det för hemskt ut på insidan.
som #1 sa BYT MAT! För kaninen's bästa..
Det ska inte vara någon fara att du byter mat nu när hon är dräktig.
Dock bör man alltid se till att fasa in den nya maten, dvs blanda in lite först och sen mer och mer av den och mindre av den gamla.
Till slut återstår enbart den nya maten.
Det brukar bli lättast för magen.
Okej 
Det är inte alls så farligt som de här ovan antyder att du har gett ett mindre bra foder i några månader. Så bli inte orolig!
Fasa över till pellets under ett par veckor så blir det så bra så
.
Okej, jag fick faktiskt lite panik för jag visste inte att det var så farligt :O:P
Det är inte alls så farligt! Men det är helt klart mindre bra så det är bra att du byter. Det farligaste är helt klart för mycket mat, av vilken sort det än är. Fick hem en omplaceringskaninidag. En hona på två år som är smock-tjock
. Helt rund med ett huvud som ser alldeles för litet ut till den stora kroppen…
Det syns inte riktigt hur fet hon är på bilden.
Nää jätte sööt :) Hur har hon blivit så tjock då ? :O
heheh va bra :D