Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3401 ggr
Brownie
0

Sjuk kanin :(

I Måndags märkte jag att Bamse(min hankanin) var ovanligt trött och ignorerade sina favoritfrukter,jag tyckte det var konstigt för han hade inte gjort något särskilt jobbigt så han hade ju ingen anledning att vara såå trött. På kvällen upptäcker jag att han varken ätit,druckit eller gått på toa.

Så nästa morgon kollar jag till honom igen fast han visar samma beteende. Så jag ringer vetrinären,som jag förklarar problemet för  över telefon som då säger att hon vill ta in han för att undersöka honom. Så 10.50 igår sitter vi i vetrinärens väntrum. Vetrinären undersöker honom och känner på hans mage som är inpackad och spänd.

Så han är typ "förstoppad". Så han får dropp med B12 och natriumklorid i och sen så har vi en behandlingskur här hemma som vi måste följa i några dagar. Vetrinären skrämde mig när hon sa att det var en hygglig chans att han klarar sig.

Så om han inte hade visat framsteg så hade han varit illa ute. Men som tur och väl börjar han bättre på sig lite. Vilken tur att vi bestämde oss för att ringa vetrinär ändå!:)

Haztparken
0

Krya på dig bebisen <3

Brownie
0

#1 Tack så mycket :) <3

KaninHanna
0

Hoppas han blir bättre snart <3 :)!

Mvh Hanna

KaninEmma
0

Hoppas han blir bra igen snart :)<3

// Emma :D

Valkyrie
0

Min kanin har också förstoppning just nu :/

Veterinärbesöker med röntgen, dropp, lavemang och mycket mer gick på 2000 men det är hon helt klart värd.

Hon är på bättringsvägen men har inte börjat äta ännu men hon dricker och sprutmatas av mig :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#3 Tack så mycket <3

#4 Aa,han tackar <3 :)

#5 Ush ja,jag får också sprutmata Bamse här hemma.Lite jobbigt då han har svårt att inte röra på huvudet.

Oj,det var dyrt! För oss blev det 900 kr men vi röntgade inte och lavemang vet jag inte vad det är.Utan dropp och paraffinoljan kostade,och själva undersökningen såklart.

Hoppas att Valkyrie också kryar på sig!<3

Valkyrie
0

6# tyvärr dog hon idag kl 15, vet inte vad jag ska ta mig till! </3

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#7 Såg din tråd nyss! :( Vilken otur :'(

Vet precis hur för jävligt det känns.

Beklagar verkligen.:-(

R.I.P Valkyrie

Valkyrie
0

8# Jag vet inte vad jag ska ta mig till, min ängel har nu blivit en riktig med vingar… :( Hoppas din kanin mår bättre nu <3

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#9 Det är så hemskt :'( Valkyrie verkade att vara så snäll och söt <3

Vila i frid Valkyrie!:(

Tack så mycket <3,jag tror att han börjar bättra på sig men jag vågar inte ta något för givet längre. Hans mage är fortfarande ganska spänd men han börjar äta lite smått själv, fast jag måste ändå sprutmata honom.

Brownie
0

#9 Det är så hemskt :'( Valkyrie verkade att vara så snäll och söt <3

Vila i frid Valkyrie!:(

Tack så mycket <3,jag tror att han börjar bättra på sig men jag vågar inte ta något för givet längre. Hans mage är fortfarande ganska spänd men han börjar äta lite smått själv, fast jag måste ändå sprutmata honom.

Valkyrie
0

:'(

Valkyrie åt ju inget men vi sprutmatade. Trodde också valkyrie skulle bli bättre men istället slutade det med att hon gick bort… :'(

Men om han har bajsat så är han nog på bättringsvägen.

Har du varit inne med honom? vad sa de, har han bajsat?

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#12 Ok :'(

Ja,de sa att han troligtvis hade typ förstoppning och att om han inte bättrade sig skulle vi få åka in med honom igen:( .De sa att han hade en hygglig chans att överleva. Ja,han bajsar mer och mer. (:

Valkyrie
0

aha men eftersom han bajsar kommer det troligvis bli bra, valkyrie bajsade inget , bara medicinen :'(

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#14 Tack <3 jag hoppas verkligen det. Tycker så synd om dig och Valkyrie :'( Hur gammal blev hon?

Valkyrie
0

Håller alla tummar jag har, hon skulle fylla 1 år i maj… </3

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#16 Tack så mycket,det värmer <3

Okej :/

Nu ska jag spruta i lite mer vatten och morotspuré i han!

Valkyrie
0

Ja, varje gång någon dör tänker jag att allt bara är mitt fel… även om det kanske inte var det. Rädd för att hon svälte ihjäl för att jag gav för lite morotspure eller något…

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#18 Aa jag förstår dig,men såklart är det inte så. Du lade ner hela din själ i att få Valkyrie frisk men hon var utom räddning. Du gjorde ditt bästa och har varit ägare till en underbar kanin.<3

För bara en liten stund sedan ringde vi vetrinär och förklarade att han börjat äta lite själv och bajsa lite.Så de tyckte att stegvis/succesivt skulle vi minska sprutmatningen.

Brownie
0

Nu är behandlingen slut! :)

Så nu hoppas att han kan hålla sig frisk ett tag,men ja ska såklart fortsätta att se till han ifall hans magproblem skulle återkomma.

Men iaf skönt att både han och jag kan börja leva lite normalt igen ;)

Tack för alla fina kommentarer <3

Valkyrie
0

Åh, har han blivit frisk? är så glad för din skull och bra att det inte slutade tragiskt som med valle :'(

Rest in peace Valkyrie!

Brownie
0

#21 Aa,vi tror det iaf men ska hålla ett extra öga på honom :)

Tack så mycket <3 Ja,tur för mig men samtidigt förstår jag dig :'(

Cecettan
0

Lycka till med honom! :)

Min vackra underbara hankanin låg inne på Blå Stjärnan med dropp och allt, ca fyra tusen blev det, men jag sa bara: ta in honom,  jag vill ge honom en chans! Skit i vad det kostar!

Tyvärr dog han :( Det hände i somras… Älskade Tingeling <3

Vi hade förlorat 5 kaniner innan honom och vi var tvugna att ta reda på vad det var så vi obducerade honom. Det var tydligen Koccider, men man är inte heeeelt säker :@ Det blir jag så ARG på! Det är vanligt hos kaniner med Koccidier, men ibland får dem för mycket, lite krångligt…

KaninEmma
0

Vad bra att han är frisk igen =)

// Emma :D

Brownie
0

#23 vad hemskt! :( R.I.P Tingeling <3 Jag vet knappt någonting om Koccider,är det en dödlig sjukdom?

#24 Tack :D Tkr ja med :)

Cecettan
0

Jaa, det är hemskt! :'( Om de får för mycket Koccidier så är det farligt?, men vet inte så mycket om det… :(

Här är en länk du kan läsa om du vill:

http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Koccidier/

Brownie
0

#26 Ushamej! Det verkar ju jätte hemskt :( Hoppas att de hittar mer information om det så att de kan behandla det. Finns lite koccidier naturligt i kroppen?

KaninHanna
0

Skönt att han är frisk igen! :D

Mvh Hanna

Brownie
0

#28 Jaa,jag håller med :) men tur att det var sportlovsveckan han blev sjuk på så ja kunde vara hemma hela veckan och ta hand om honom.

Cecettan
0

#27 Ja, alla kaniner har det i kroppen, men inte så mycket :(