Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 818 ggr
ternor
0

inavel?

Hej! Jag undrar om det är någon som vet vad man gör OM

olyckan är framme och 2 kaninungar-syskon får barn??

Måste man avliva dom?

KajsaM
0

Hejsan :) Om det blir nå fel på kaninerna så ska man avliva dom alltså så att dom lever. Tyvär är det ända jag kan säga ;)

Yuriko
0

Om de är friska och så, så kan man låta dem leva… (en kompis kanin fick ungar med sin bror, och de ungarna fick leva. De blev inte stora alls, men utöver det så var de helt friska)

Lotta_A
0

Som Yuriko sa. Så länge det inte är något fel på dom så kan man låta dom leva. Risken att det skulle vara något fel på ungarna är rätt stor om det är två syskon som paras. Men dom kan bli välskapta. :)

Elina.
0

Risken att det blir något fel på ungarna är liten. Självklart behöver man inte avliva ungarna, det finns ju bla. uppfödare som inavlar med avsikt.

KajsaM
0

#4 Är risken liten? Jag trodde att risken var stor. Jag tycker inte att man ska avla inavel med mening. men om det råkar hända så är det en annan sak :)

Ja, om det inte är något fel på ungarna så ska dom ju få leva :)

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

#5: Ja, risken är liten då kaniner är väldigt motståndskraftiga mot inavel. Det "enda" som händer vid inavel är att de dåliga och bra egenskaperna förstärks. Ligger det bettfel i generna som man inte vet om, så kommer det då synas om man tar en inavelskull. Då vet man ju att denna hona/hane inte ska användas i Avel mer. Vad man gör med ungarna är upp till en själv.
Bra egenskaper förstärks också vid inavel. Det är ex så man får fram fler av en ovanlig färg.

Men att det ex skulle dyka upp ett extra ben eller 3 öron, eller annan grav missbildning.. nej, så blir det inte.
Skulle det bli en missbildning så beror det på att det ligger gömt i generna, inte pga att det är inavel.

Förstår du hur jag menar? Glad

myriis
0

Jag tycker inte att du ska avliva ungarna om dem som sagt är pigga och friska. Men om du skulle märka att något var fel, är det möjligtvis en möjlighet.

KajsaM
0

#7 Tack, bra förklarat :)

Clariiz
0

Skulle då aldrig inavla

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Jag tycker det är upp till var och en vad man vill göra med ungarna och vart man ställer sig i frågan om inavel..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Men om det lixom är riskfritt och tillåtet att inavla på kaniner, varför är det inte det på människor då? Jag menar, om en bror och en syster skulle skaffa ungar skulle ju det vara jättemysko. Det skulle ju väcka jättemycket uppmärksamhet!

Eriiika
0

#12: ja, eftersom dom barnen mest troligt blir mongoloida så skulle nog fler förstå

Zvintos
0

Matilda_91: För att alla djur är olika motståndskraftiga för inavel. Vissa djur klarar inavel jättebra, medan vissa inte klarar det alls utan missbildningar.

Eriiika
0

#14: tex människor är inte så bra imot det..

susanne-s
0

Det här med att inavel skulle ge defekta ungar är fel!!!
Det finns ngt som kallas linje Avel och använda inom alla djurslag för att förstärka, vissa positiva egenskaper hos avelsdjuren. Att däremot använda sig av Inavel i flera led kan ge defekter och är inte att rekomendera.
jag hade INTE avlivat ungarna. Dom är lika fina sällskapsdjur som vilken annan kanin som helst. Detta händer faktiskt även i frihet.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Zvintos
0

#15: Precis, människor klarar inte av inavel.

Eriiika
0

#17: nej precis, vet nämligen två kusiner i byn som har barn….

susanne-s
0

#12 kusiner får gifta sig och skaffa barn!! det är ff inavel.

www.gullsmyrastuteri.se

Eriiika
0

#19: menar att det brukar inte lyckas så bra… eftersom människor är dåliga på inavel är det lätt för misskapta barn.. det har dom jag syftar på…

Lotta_A
0

#18: okej. har dom ett välskapt barn?

Tina-A
0

Eftersom det är okej för kusiner att gifta sig borde det förmodligen vara störst chans till ett välskapt barn?

Eriiika
0

nej dom har ett barn som är mongo vad jag vet.. hmm kanske är något sånt men alla säger att barnet är så för att mamman o pappan är kusiner…

susanne-s
0

#23 säkert bara prat… I en liten ort brukar det lätt bli så.. Men vad vet jag..

läste en artikel för ngr år sedan om just kusiner och dom paren det handlade om hade då inte vanskapta barn.
Man får akta sig så det inte blir förtryck och mobbing av det man säger, inte konstigt att världen ser ut som den gör..

www.gullsmyrastuteri.se

Lotta_A
0

#24: Ja. I små byar är det oftast så att dom flesta är släkt med varandra på ett eller annat så. Då är inavel lätt hänt..

susanne-s
0

"shit happens"

www.gullsmyrastuteri.se

Tina-A
0

Personligen skulle jag aldrig inavla med mening, även om kaniner är tåla mot det.

KajsaM
0

inte jag heller.

susanne-s
0

Jag gör det i vissa undantagsfall! Men använder inte första ledet tex, syskon, far-dotter, mor -son. osv…

www.gullsmyrastuteri.se

Clariiz
0

ojoj kompliserat :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

Jag tänkte inte direkt ställa mig i den hära saken för jag står någonstanns mitt emellan. Men kan försöka förklara för de som inte förstod.
Man kan jämnföra det med ex hundar. För att "skapa" en viss ras så tar man djur som ser ut efter det utseendet man vill ha. Om dessa är svåra att få tag på (vilket det brukar vara annars skulle det ju inte bli en ny ras) så tar man vad man har, dvs blir det ofta inavel. Därför har man många rastypiska problem hos hundar. Ex höftledsdysplasi.

Clariiz
0

Jo det är ju också ett bevis att inavel kan ge komplikationer.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com