Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 582 ggr
[Linppe]
0

Kastrering + stress

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga på bästa sätt för att göra den så tydlig som möjligt. Men jag gör ett försök.

Jag har en kaninhane som snart är fem månader. Jag hade tänkt kastrera honom, så han har ju snart åldern inne.
Nu är problemet det att här omkring finns ingen veterinär som jag litar på vad det gäller kaniner. Alla veterinärer här är så inriktade på hund och katt så jag vågar inte lägga min kanin i deras händer efter de dåliga erfarenheter jag har. Dock finns det en "tysk kaninexpert" 100 km härifrån i min gammla hemstad där mina föräldrar ännu bor. Hon är den enda som jag vågar gå till, för hon fick min gammla kanin frisk som det inte fanns mycket hopp för.

Jag har inte varit med om att kastrera en kanin förut så detta är nytt för mig. Men de säger ju att så länge kaninen är ung, frisk, inte känslig för stress och miljöombyten så ska det gå bra.

Grejen är ju det att vi kommer att bli tvugna att övernatta hos mina föräldrar (som då är i samma stad som veterinären), eftersom vägen är rätt lång. Jag vet inte vad som vore bäst… att åka till föräldrarna, övernatta, kastrera dagen efter och sedan övernatta en natt till innan hemresa. Eller åka direkt till veterinären och sedan hem till föräldrarna och övernatta där i främmande miljö. Kanske det vore bättre att han fick bekanta sig med föräldarnas hem innan kasteringen eftersom han kommer att övernatta där sedan?
Blev lite krångligt det där :)

Jag har haft lilla Rodrigo i snart tre månader, så vi känner ju varandra rätt så bra nu. Och vad jag har sett så är han stresstålig och inte känslig för miljöombyten. Då vi hämtade hem honom så var han som hemma från första stund. Inte blyg eller orolig alls.

Men jag vill gärna ha lite råd och tips? eftersom jag inte varit med om en kastrering förr. Vad tror ni? Skulle denna resa bli alltför stressig?

- Linn

djurskydd
0

Nej det låter som en bra idé. Så länge han har dig med och är trygg i övrigt så är de flesta kaniner mycket anpassningsbara och stresståliga, efter min erfarenhet. Och kastreringen är verkligen inget att oroa sig för! Var i Sverige bor du?

[Linppe]
0

Okej, skönt att höra! Alltid bra att höra andras åsikter, känns lite tryggare då.
Jag bor i Finland :)

PrinzeZz
0

men tio mil är ju inte så mycket?

jag hade nog kört dit kaninen till den tid som bokats, väntat på att det blir klart och sedan kört hem igen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Linppe]
0

Visst, det skulle fungera om man hade egen bil, vilket jag inte har. Därför måste jag be min pappa att köra oss. Och jag tror inte han är så sugen på att köra 100 km hem till oss, 100 km till vetten, 100 km hem till oss igen och sedan 100 km hem till sig + att han har ett jobb att sköta. Så övernattning är ett måste, tyvärr.