Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1849 ggr
Rebiz
0

Boar inte i Bolådan

Jag tycker det borde finnas en kategori som heter typ "dräktiga honor"!

Men,.. nu vare ju inte det jag skulle skriva om, heh. Utan jag har en fråga!

Jo, Sedan jag bytte ut min dräktiga kanin Mejjas hus till en riktig bolåda ( den 24/3 ) Så slutade hon boa (hon började boa väldigt tidigt, redan en vecka efter parning). Men! Nu har hon fått för sig att flytta all halm, spån, hö osv. till hörnet där hennes toa förut stod. Nu idag märkte jag att hon dragit mer päls, något hon inte gjort på ett bra tag nu, så, tror ni att hon kommer föda i hörnet av buren istället för i bolådan? Ska jag låta henne göra så, för jag tänkte, hon bor ju i garaget (ca. 10grader där) och då borde väll inte ungarna frysa ihjäl om hon boar normalt där i hörnet? Borde jag isåfall ta bort bolådan och ställa in hennes vanliga hus?

Ungarna är beräknade till måndag 5/4. Kan försöka fixa en bild så ni förstår bättre hur hon gjort!

[vretenskaniner]
0

Det är bara att låta henne vara! :)
Honan ska ha tillgång till en bolåda, men det betyder inte att de boar där i Flört
Det ska nog inte vara några problem med att det är 10 grader där :)

MajaL
0

Hon väljer bolådan om hon vill. Vill hon inte använda den så tycker hon det är bättre utan. Det är ingen fara, låt henne bara vara då. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rebiz
0

#1 & #2: Okej. Vill bara att allt ska gå bra. Har hela denna tid varit säker på att hon varit skendräktig? och nu när hon boar igen gör hon det utan för lådan >.< och känns inte kul att ungarna skulle frysa ihälj bara för att hon inte boar i lådan… Har planerat detta så länge ;/<3

MajaL
0

#3 Ungarna kommer inte frysa ihjäl bara för att de inte ligger i lådan. Flört Ta det lugnt du.

Vissa väljer lådan och vissa inte. Det är inte ovanligt att de lägger utanför lådan. Mammans päls som hon boar med är tjock och man ska inte underskatta en kaninmammas konst att kontrollera temperaturen i boet.

I naturen så har de inga redan utan hålor i marken. Om hon bygger utanför redet så är det ingen fara, det blir en fin och varm håla ändå. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

Jag har haft honor som boat både i och utanför bolådan.
Alla ungarna har klarat sig precis lika bra. =)
Huvudsaken är att honan bygger ett bra bo.
Gör hon inte det spelar det mindre roll om det är i bolådan eller inte.