Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1285 ggr
ppyysseenn
0

två kaninfrågor

Jag undrar ungefär hur mycket mat man ska ge sin kanin på en dag.
Jag har fått så många varierande svar :/

Jag har en fråga till…….
Om man ska köpa en kaninunge som bor inne nu på våren , kan man ta ut den som en ute kanin till sommaren OCH ha den ute på vintern?
För det finns så många kaniner som bor inne när man köper dom och är jätte söta.

Tack i förhand  :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

[Djurlinnea]
0

Fråga 1:

Man behöver ge högst ½ dl pellets men man behöver egentligen inte ge pellets alls det räcker med hö och lite grönsaker :)

Fråga 2:

Man kan ha dom ute när man köper dom på våren och då kan dom vara ute på vintern :) men låt dom vara ifred som man ska 1-2 dagar så dom vänjer sej att vara ute i lite lägre temperaturer :)

riiffen
0

1. Det beror på Vilken ras? och vilket foder. =) Till mina dvärgvädurar ger jag 0.5 dl per dag på sommaren, och 0.75 dl på vintern (dom bor ute) av fodret rabbit royale, som är ett ganska magert foder. Sen får dom lite grönsaker om dagen. Vilken ras? är det du har tänkt köpa?

2. Ja, om den har bott inne på vintern och flyttar ut sen vår/sommar så är det inga problem :)

medarbetare på allergier.ifokus .

riiffen
0

#1 Om det är en större ras så räcker troligen inte en halv deciliter ;)

ppyysseenn
0

tack

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

jag vet inte ännu Vilken ras?, säljer du kaniner?

i skåne

tack:)

//Alma

Pysens kaniner

riiffen
0

#5 Nej, det gör jag inte (;

Men kommer du på någon speciell ras så kan jag säkert tipsa om någon uppfödare. :)

[Djurlinnea]
0

#3 Jaha då 1dl eller kanske tillochmed 1½ Jag är inte precis expert på stora raser men troligen 1-1½ dl :) men fortfarande behöver det inte foder utan hö och frukt och grönt :) ;)

ppyysseenn
0

Jag skulle vilja ha en hoppkanin…
Några av dessa raser gillar jag extra mycket
vädurskorsningar, dvärg och lejon.
Jag tycker många raser är söta.
Jag kanske köper en kanin av en helt annan ras….:)

//Alma

Pysens kaniner

riiffen
0

#8 Du kanske kan kika in på Kaninhoppning.ifokus, där finns flera hoppkullar till salu :)

hugoochip
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu en kull med vädurskorsningar;)

Bor i skåne.

En av dom hanarna som inte är tingade:)

ppyysseenn
0

tack:)

//Alma

Pysens kaniner

Zvintos
0

1. Hur mycket som ska ges beror på;
- Vad för foder det är.
- Vilken ras?.
- Hur pass kaninen klarar av att hålla hullet.

Det hänger alltså inte enbart på ras och fodret, utan även hur just den kaninen kan hålla hullet.
Till exempel så har jag gett allt ifrån 1 matsked till 1½dl och alla har varit samma ras.
De har alltså haft olika lätt att hålla hullet på det fodret.

2. Ja, absolut att du kan ta ut en innekanin under sommaren och göra om den till utekanin. =)
Sommaren är bästa tiden för det, då övergången blir väldigt liten.

kaninsnobben78
1

man ska ge kaniner  1 halv pellets per dag

jag ge mina kaniner  halv pellets men mina kaniner bor ute året runt  jag ta inte inte mina kaniner.Jag tycker att  kaniner ska  bor ute.Jag föder uppkaniner  hoppkaniner jag har en egen hoppklubb

ja det kan man ta ut den till våren  ,somman   om ha  kaniner inne på vinter   så få man inte ha den 

ute kanin på vinter  det inte bra för kanin  då fryser kaninen  men om kaninen  är inne på vinter  så måste  kaninen  få Motion allfal inne  ta ut den  få springa utan för buren  me

ppyysseenn
0

tack för alla tips? :)

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

tack!

bor du i skåne?

har du hoppkaninsuppfödning?

//Alma

Pysens kaniner

riiffen
0

#13 Vad ger du för pellets? mina kaniner skulle iallafall aldrig bli mätta på en halv pellets? :o

kaninsnobben78
0

jag  bor inte  skåne  jag bor på tjörn  jag föder uppkaniner ja med härstamningsvis  .Jag har en stor dl mått till mina kanine r att ge dom mat  inte allas lite mat jag ge mina  kaniner  som jag använder

hjartelyckanskaniner
0

#8 Jag har en kull med små vädurskorsningar. De blir 5 veckor på söndag och kan då flytta om 3 veckor.

Har 2 honor och 2 hanar till salu. Mycket fina kaniner som kommer komma ganska långt inom hoppningen skulle jag tro. Babbes förra ungar är msv och har inte tävlat en halv sida i tävlingsboken ännu.

De hoppade 30-40cm vid 2 veckors ålder. Inte hinder då utan upp på bolådans ''tak''.

De finns i Skåne (Staffanstorp).

450Kr/st då ingår tävlingsbok, mat och H-bevis.

Pm:a mig för mer info och intresse.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/