Hjälp? :(
Jo, min kaninhona är inne på 32:a dagen idag efter parningen, och hon började boa med päls för inte så länge sedan, i helgen typ.. och hon är pigg och så, men iförrgår så märkte jag två små pytte blodfläckar i boet, och sen nästa dag såg jag att hon blödit när hon kissat lite…
Jag vill gärna ha svar så snabbt som möjligt vad det kan vara.. men hon är pigg och allt, som jag sa längre upp. hon äter och dricker som vanligt och så. men hon är lite rädd om boet och magen, man får inte känna så mycket på magen om det finns några ungar. men både jag och min mamma har känt två små knölar typ, som rör sig, antingen var det huvuden lr rumpor på ungar.
Snälla, vill så gärna veta! :(
Och om vi måste åka till vet så går det inte, för att min pappa ligger inne på sjukhus, i 2½ vecka, han ska operareras den 13 april! :/
Att hon är innge på dag 32 är i alla fall inget ovanligt, har själv en hona som i princip alltid får på dag 32.
Gällande blodet - är du säker på att det är just blod, och inte färgad urin?
Vad har hon fått att äta?
Jag är inte expert på det där med ungar…
Men när min kanin fick ungar hade hon också kissat blod en gång.
Det gick över, inget konstigt med henne, det kan vara lite så efter förlossningen.
Jag tror det kan vara så…
jag är inte säker

#1 hon får typ det vanliga, blandmat med ½dl, med typ pellets, och lite godsaker i. vi har köpt det på ljungs foder. han som äger ljungs foder har också kaniner och använder det till sina
#2 okej..

3# man ska inte ge blandfoder eftersom det är väldigt mycket fett och kan få kortare liv eftersom fettet lägger sig runt organen..
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag är inte heller någon expert på PARNING men jag tror inte att det är så allvarligt som det kanske ser ut…har ni avtagbart tak på boet så kolla om det blivigt några ungar då är det nog bara efter förlossningen som #2 säger… :)

#4 mjo kanske det.. men det är typ det dom har fått hela tiden..
och dom gillar inte vanlig pellets lika mycket..

#5 men det är ju det som är felet, det ligger inga ungar varken under pälsen i boet lr över! :/
#6: Det är för att dem får ett val.
Klart dem väljer det "godaste", som tyvärr ofta är det onyttigaste.
Om dina kaniner inte gillar vanlig pellets så skulle jag råda dig att testa på chudleys rabbit royale.
Det är visserligen dyrt (300kr för 20kg), men mina kaniner älskade det!
Och det är dessutom nyttigt, fullt med torkade örter och blommor, inklusive pellets. =)

#8 okej, ska fundera på det.. ^^ annars får jag väl övergå till vanlig pellets sen.. men kan inte köpa det just nu, för pappa ligger på sjukhus osv i gbg! :/ …
#7 hmm…då vet jag inte…haru kollat på internet eller frågat nån erfaren uppfödare?Dom kanske vet vad det är som avlat kaniner många gånger… :)
#9: Det är inget att fundera på. Iallafall inte om du vill dina kaniner deras bästa.
precis som #8 säger så gå över till det, eller ge iallafall bra & nyttig pellets:) annars borde du hellre sluta med pellets helt än att ge blandfoder:P för hö är viktigast och det kan dom leva på :p
#9 jobbigt att din pappa ligger på sjukhus :/
#11 Hon menade att hon skulle fundera på det fodret som Ninni tipsade om ;)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

#10 ok, har frågat på kanin-net
#11, jo, men jag menar, jag kan ändå inte köpa det nu! :/ för pappa är inte hemma, så han kan inte köra lr så.
#14 Okej =) då får du säkert svar snart =))

#15 ah, har fått svar också :)
#13: Jo, jag såg det sen. Läste visst lite fort. ^^

#17 haha, okej ^^ :P
men någon som vet om hon har ätit upp dom lr inte, och om dom kommer snart lr så? :/
#16 och svaret var?
#18: Att mamman skulle äta upp sina ungar gör hon inte bara sådär, utan någon anledning.
Så nej, antingen är hon inte dräktig eller så har ungarna inte kommit ännu. =)

#20 okej :)
men jag tror hon är dräktig. för ungarna har lagt sig mer mot buken, och hon har blivit smalare för örvigt osv. men jag har känt saker i magen. typ 2 veckor efter parningen så var hon rund och fin, men nu när det är dags, snart så har dom börjat lägga sig mot buken.
Jag tror de kommer i natt eller imorgon eller hoppas det iaf! Håller tummar och tassar här för er!

inga ungar.. hon måste ha ätit upp dom.. det kan ju ha varit därför blodet kom i måndags lr tisdags… :/ :(
det kan inte ha varit så många isådana fall.. högst 1-2 st..

#23 nee vad synd! Ska ni testa en gång till då?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#24 ja, jag ska testa till helgen lr nästa vecka då påsklovet är ^^
så får vi se hur det blir.
#23 Som sagt så brukar honor verkligen inte äta upp sina ungar. Det är mycket möjligt att de kommer idag eller imorgon. När boade hon? Vilar hon mer än vanligt osv?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#26 ja, hon vilar mer än vanligt, men hon är fortfarande pigg och en glad liten skit som hon var innan parningen! x) men jag ska vänta och se till imorgon och på lördag. hon började boa i måndags tror jag det var, eller söndags.
sen så pratade jag med en som heter Amanda, som är en uppfödare. och hon sa att honor som får sin första kull kan det hända att dom äter upp ungarna..
hon har sidan: http://www.galfvensjo.se/

#27 Honor som får sin första kull, brukar lika lite som andra honor, äta upp sina ungar. Däremot kan det hända om det är första kullen att dom inte vet vad dom ska göra, dvs. inte boar, utan föder ungarna lite överallt i buren, vilket ju gör att ungarna fryser ihjäl. Ibland kan dom också bita ihjäl ungarna, men att dom skulle äta upp flera ungar utan att lämna några spår efter sig det ser jag som högst osannorlikt. Hon har ju dessutom byggt ett bo. En gång har jag varit med om att en förstföderska bet ihjäl sin unge, hon hade inte gjort nåt bo och det var bara en unge och helt plötsligt så bet hon av ena benet på den, så den dog ju så klart. Men att äta upp, nä det gör dom inte.

#28 okej.. vad kan det annars vara, kommer dom förmodligen inatt, imorgon lr så då eller vad?
ja tror inte att hon är dräktig. För i sånnafall skulle dom kommit nu ju..

#30 jo, men det är lite konstigt.. för hon har boat och allt.. :S
och hon är smal som hon var innan jag parade henne.. lr ja, smal och smal, hon är precis i kroppen som hon var innan jag parade henne.. :/
#31 haru kollat i boet nu då?

#32 nej, men ska göra snart
#33 okeej ;) om det inte är så har hon nog varit skendräktig…Det vart min hona fast jag inte parat henne men hon hade varit en väldigt fin avelshona och var van att paras på våren :)

#34 okej, jag kollade, och jag såg ingenting.. men så fort man går till boet, och ska se efter, så typ springer hon dit och ställer sig på boet som typ "vad gör du här? :S :V" eller något.. :/
#35 man ska alltid locka bort honan från boet med t.ex mat…Honan vaktar sina ungar och boet extra mycke just när hon har bäbisar…Det kan hända att hon tagit ihjäl dom…

#36 okej, men det ligger ingenting i buren av räster lr så från ungar?..
#37 då kanske hon bäddat ner dom mer i päls och hö…Just detta som troligen har hänt,hände min ninis förra året…

#37 nej, tror inte hon har gjort det :P
#39 Okej,då tror jag att hon är skendräktig…Även om hon är parad ;)

#39 okej. jag ska para om henne, men vet inte när, iaf så att ungarna är lagom lev.klara till sommaren, alltså lovet, vet ngn när jag kan para om henne?:)

Men om hon är dräktig så kan du ju känna ungarna röra sig, kolla det och kolla boet noga, lyft ut henne ur buren och kolla igenom hela buren. Känner du inga rörelser i magen och inte hittar några ungar, så kan du para om henne, det kan du göra nu.

#42 okej. men det e en sak bara, jag vet inte riktigt hur det ska kännas när det är en unge i magen :P en på min msn som är uppfödare, hon sa att hon tydligen "vet" att hon är skendräktig? :S … och att det bara var typ inälvor som jag kände osv? O.o
#43 Jag tycker bara du borde låta henne vara i ca 2 dagar till. Föder hon så föder hon, och föder hon inte så är det bara att para om då. Det är fortfarande möjligt att det kommer ungar, och alla honor blir inte tjocka.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har hon boat med päls?
Jag såg att du hade skrivit i huvudinlägget att hon boat med päls, kunde inte ta bort det jag skrivit.

#44 mjo, jag ska låta henne vara tills på lördag. har det inte kommit några ungar till dess, så parar jag om henne på söndag lr så :)
det konstiga va att hon blev tjock 2 veckor efter parningen, sen när det var dags så försvann det, och det gick mot buken istället! :S

#43 Jo tarmrörelser kan man ju också känna, det kan ju vara svårt om man inte vet hur det ska kännas. Om dom är skendräåktiga så brukar dom börja boa redan nån vecka efter parningen. Oftast boar mina honor med päls strax innan ungarna kommer.

#47 ja, min hona började ju boa i måndags?… :S :/
-med päls-

Ja då låter det ju inte på det som om hon skulle vara skendräktig?, men har hon plockat jättemycket eller bara lite grann.
Är du helt säker på parningsdatumet och gick dom bara tillsammans just den dagen.

det är jättemycket päls.
ja, jag är helt säker på parningsdatumet, och att dom gick tillsammans just den dagen

Du ser inte att hon är mycket i boet då, tänker om hon har stora ungar och har svårt att få ut dom, eller nåt sånt. För i så fall slutar det oftast med att ungarna föds döda. Men du får väl avvakta nån dag till, men känns hon inte alls tjock, så är hon väl skendräktig? kanske, det är svårt att säga.

#51 hon är rätt så mycket i boet, men så fort min mamma typ ska gå ut med våran hundvalp på baksidan och öppnar altandörren som är precis bredvid burarna, så kommer hon ut till maten och det och kollar.
hon gör så typ varje gång, och hon är inte tjock längre heller :S

hon kanske var skendräktig… :'( :'/
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

lite tjock kanske hon känns, men det känns typ som det var när hon inte var parad…
låt henne vara ist, du lär märka om det kommer ungar eller ej :)

#55 ja ^^
men hon har ju 2 dagar kvar annars. hon kanske är en sådan kanin som går väldigt länge med första kullen, jag vet faktiskt inte, men vi får väl hoppas att dom kommer snart, och att dom överlever.. annars kanske jag para om henne ngn gång under nästa vecka lr så! :) ^^
leta längre ner, det hände mig, jag trodde det bara var päls men där var ungar!

#57 vad menar du? :P
#58: Antagligen att du ska leta djupare där hon boat, utifall du missat att där ev ligger ungar.
En del honor är duktiga på att gömma sina små långt nere i boet.

Har aldrig haft nån hona som fött senare än dag 32 och jag har väl haft ca 40-50 kullar.
Vad tror ni om missfall hos kaniner? Kan det hända även hos kaniner som hos människor? Jag tror inte att hon ätit upp ungarna. Missfall om det kommit blod låter ganska mycket bättre isf.
//Emma
#61: En kanin kan nog få missfall.
Men såhär pass sent lär det definitivt komma ut ungar även om det är döda ungar.

okej, tack för svar alla. jag fattar inte riktigt vad ni menar med att typ kolla djupare i boet? menar ni ner i sågspåen också eller vad? :P…
sen så idag, så har hon typ lagt hö ovanpå pälsen! :S
vet inte vad det är… men får gå ut och kolla till igen om det ligger under.
#63: Med djupare i boet menar vi att du gräver så långt ner i boet som det går, tills du kommer ner till botten.

#63 okej..
men jag gick ut och kollade till kl 10, en döfödd unge utanför boet :(
13 cm lång :(<333
R.I.P lille plutten! <3333
#65 - Oj då :(
Vila i frid lill-kaninen :(<3

#66 tack :( den va så söt, men ska vänta och se ifall våfflan får ngn mer döfödd unge lr ngn mer unge.. mamma kände att det var ngt i magen, men vet inte om det var en unge, vi får se..
R.I.P kaninungen </33
Vad synd med en dödfödd.
Vet hur tråkigt det är att få en enda dödfödd i en kull. 

Vila i frid lilla bebis ninen :'( :'( Har du hittat bara h*n?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

#69 ja :/ har letat under pälsen och det också, ingen.. :(

#70 nej vad synd! En unge och så skulle den dö också! :'(
*tröstkramar*
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Hon har troligen haft svårt att få ut den, när det bara är en unge är den ju oftast ganska stor. Samma sak hände en granntjej förra året, syntes att honan hade svårt att få ut ungen, men den kom till slut och det var en jättestor död unge. Men då får du para om henne.

#72, ja. men jag ska vänta till imorgon med och se om det har kommit några fler, men det tror jag inte. men ska para om henne till söndag isådana fall
#73: Om hon haft en såpass jobbig förlossning att ungen är väldigt utdragen, skulle jag personligen väntat lite längre innan jag parade om honan.

#74 okej.. men jag får se när det blir :/

Alla döda ungar både marsvinsungar och kaninungar är ser långsmala ut när dom är döda oavsett om dom är dödfödda eller dör senare. Tror att dom sträcks ut just när dom dör.
#76: Inte exakt alla. =)
Den dödfödda ungen som min hona fick förut såg ut som vilken annan unge som helst, bara det att den inte levde.
Den var inte ett dugg långsmal alls.
Men kanske var undantaget.
#76 När Silja fick en dödfödd unge så var den inte långsmal utan den såg ut precis som de andra ungarna bara lite annan färg för den var så kall. Tror att det är olika beroende på hur ungen dör osv… :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner