Kaninkompis?
Har funderat lite på att skaffa min kaninhane en kompis, men undrar om det är "för sent" eftersom han är två år gammal? Självklart kommer jag inte ha dem i samma bur om de visar tendenser på att slåss, men finns det risk att de blir stressade av att burarna står intill varandra när han är van vid att vara själv? Tycker så synd om honom när han sitter där själv, även om jag är med honom så ofta jag kan..
/Isa
är han kastrerad?
Snart;)
/Isa
#2 ok ;) då är det nog ingen fara att skaffa kompis till han :) helst hona. men dom bör ju inte träffas direkt efter kastreringen då :) utan vänta någon/ra månader!:)
Okej vad bra:) nej jag har sett ut en kull som är lev. klara i juni som jag funderar på:)
/Isa
Kaniner är INTE flockdjur så behöver inte ha en kompis,
en kanin som levt ensam länge accepterar inte alltid en kompis.
om kaninerna skulle börja bråka så måste du ju ha 2 burar och får en extra kanin som får sitta ensam och ha tråkigt?
Skulle jag vart du skulle jag tillbringa mer tid med min kanin annars sälja, du kan ju oxå skaffa större bur(vet inte om du har stor eller liten) och sätta in massa roliga leksaker, det aktiverar din kanin och han har inte tråkigt;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#5: Hm, okej.. Det är egentligen inte tidsbrist som är problemet, jag brukar ha honom ute åtminstone några timmar om dagen och då är han mycket social och glad. Det är mest att jag dels har hört att kaniner trivs bättre i sällskap av andra kaniner, och dels att det vore roligt att skaffa en till. Leksaker fattar han oftast inte vad han ska göra med :P
Jag får tänka över saken och diskutera med mamma så får vi se.
/Isa

Om du har möjlighet att kunna hatvå burar om det inte skulle funka tkr jag du ska testa. Jag har två som är tillsammans nu. Och det funkar bra. Ibland delar jag på dom på våren nr honan är jättebrunstig och juckar på hanen hela tiden. Vissa perioder funkar det inte att ha dom i hagen tillsammans men i buren har det alltid gått bra. Ska kastrera min andra hane snart och sätta ihop honom med min andra hona. Dom vet jag redan att dom kmr gå bra tsm och dom tycker verkligen om det. Dom blir mkt gladare när jag hade do tsm innan. (När dom var bebisar) spec på vintern (jag har dom ute) så är det bra att ha dom tsm. Då sitter dom ihop och värmer varandra. Dom sittter nästan alltid tätt intill varandra. :) Jag ser inget dåligt med det om dom kmr överens. :)