Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2490 ggr
annaLi
0

En liten fråga

Hej

Jag har en lite fråga: Jag har en son på 3½ år ( blir 4 år i Juli) som säger att han vill ha en kanin. Varje gång vi åker till djuraffären så säger han att han vill ha en kanin. Vi har idag 2 guldhamstrar som han klarar av att ta upp och hantera själv, under min uppsikt självklart. Dom är jätte snälla och har aldrig bitits.

Är han för lite för att ha en kanin? Jag vet ju att dom gärna sprätter med benen om dom inte vill vara i knät längre och då kan rivas ordentligt. Vid vilken ålder är isåfall lämplig att skaffa en kanin?

Luktar dom mycket? Våra hamstrar luktar ingenting och det är skönt.

Är det bäst att skaffa en kaninunge eller en äldre som är van vid barn?

Jag hade isåfall tänkt om han skulle få en kanin i födelsedags present ( om han fortfarande vill ) men då så kan vi inte behålla hamstrarna, pga av platsen, vi bor i lägenhet.

Tacksam för svar. Gärna från någon som har barn i samma ålder.

[Laauraa]
0

Tror nog att han är för liten för att ha en kanin.Det är definitivt större jobb med kaniner än guldhamstrar, har en 7 årig kusin och knappt han kan hålla min snälla kanin..  Kaniner luktar ju lite, med det är olika från kanin till en annan kanin, hanar har väll en förmåga att lukta mer då dom sätter ut sitt revir. Har man dessutom kaninen innomhus så får man vara lite beredd på urinlukt..

Jag är inte den som vet bäst om kaniner, men det är ju självklart lättare att hantera en äldre kanin än en kaninunge. Men det kan också vara bra att vänja kaninen till "barnet" ända sen den var liten, då trivs kaninen ju mer, den blir tryggare. Skulle ni skaffa kanin så är det ni, föräldrar som har huvudansvaret och eftersom ni har en sådan lite son, då är det mycket jobb för er…

Fast jag skulle nog rekkommendera att vänta några år..

[Laauraa]
0

Yngre barn ser ofta kaniner som ett leksaksdjur, istället för att ta väl hand om det…jag skulle nog inte rekomendera ett barn en egen kanin förren tio årsåldern…

TheMe
1

Sonen är för liten för att ha kanin. Punkt slut.

Jag har en dotter som är 2 år och en son i magen, men skulle aldrig någonsin köpa en kanin till dem i födelsedagspresent. Jag har två kaniner som är bara mina och då får min dotter självklart vara med, men då är intresset och ansvaret helt och hållet mitt.

Att köpa en kanin till ett litet barn är det värsta man kan göra mot ett stackars djur. Önskar verkligen att djur öht bara skulle säljas av och till vuxna, dvs myndiga personer eftersom det ändå enligt lagen är vi som bär ansvaret.

Att du redan nu säger dig vilja omplacera hamstrarna får mig att rysa, inom ett halvår skulle den stackars kaninen möta samma öde och hamna i en annons på Blocket: "Bortskänkes pga sonens bristande intresse, allergi och platsbrist" eller liknande.

Dessutom tar en kanin stor plats och utrymme, hade du tänkt stänga in den i liten bur som inte tar mycket större plats nuvarande hamstrarnas burar? En kanin behöver skutta fritt, helst dygnet runt i kaninsäkrat hem.

Snälla sätt kaninens bästa före lilla sonens önskan om en söt kanin att leka med. Djur är inga leksaker.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

hugoochip
0

3#Jag håller helt och hållet med!

LinaIsabell
0

Jag tycker att ni istället kan skaffa en familjekanin, som du sköter om och matar, men som sonen får vara med att mata och mysa med. När han blir äldre får han ta mer ansvar om han vill.

Man måste läsa på mycket om kaniner först, för de ska ha mycket utrymme. :)

Personligen tycker jag att barn ska ha kontakt med djur från att de är små, då lär de sig ta ansvar och respekta djur, men man måste då se till att man själv tar hand om djuren och bara låter barnen vara med på ett hörn, så att inget går fel.

Själv växte jag upp med hund och katt och var ute och promenerade med hunden när jag var 5-6 år ibland när vi var i stugan där det inte finns trafik.

Zvintos
0

Jag skulle inte skaffa en kanin till ett såpass litet barn.
Jag har visserligen inga barn, men jag vet redan nu att det kommer inte in några djur i huset som jag själv inte skulle kunna tänka mig ha ansvaret för.
För det är alltid föräldrarna som har ansvaret för djurets väl och ve så länge barnet är under 18 år.

Sen tycker jag inte att ni bör skaffa kanin om det innebär att ni måste göra er av med hamstrarna.
Då anser jag det är bättre att i sådana fall vänta tills hamstrarna dött och då fundera på en kanin.
För hamstrar lever ju inte särskilt länge egentligen.

annaLi
0

#5 Självklart så blir det ju inte bara hans kanin uta det blir ju även min. jag som sköter och städar och han får mysa hur mycket han vill med den o hjälpa till. Jag själv skulle vilja ha kanin, annars skulle jag inte änns tänka tanken på att skaffa en kanin.

Hamstrarna vill jag ha kvar så får se hur det blir.

bunnyheart
0

Håller med #3

Om man ska skaffa kanin så tycker jag man ska vara minst åtta år helst äldre! Sen har barnet och tycker det är kul i två veckor sen sitter kaninen ensam i sin bur och får mat och vatten, kaniner har liv, de är djur och förtjänar riktiga hem hos någon som kan ta ansvar, om du ska skaffa kanin tycker jag att du gör det och att sonen får sitta med lite då och då men inte så att det är hans "nej nej"

Jag tycker: Vänta tills sonen blir äldre, så han är så pass stor att han kan ta ansvar, eller så kan du köpa kanin till dig men lägg inte ansvaret på honom! jag har en bror som är sju år och tjatar om hus djur men vi i familjen tycker att sju  år är förtidigt men det är ditt barn och du bestämmer :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

alwiz
0

Så länge det är du som tar annsvaret och din kanin. ^^

Att folk säger att han är för liten för en egen kanin, håller jag med om.
Men så länge det är din kanin som han får hjälpa till med så ser jag inget problem, förutsett att han är lugn och respekterar kaninen ^^

Som sagt, ditt annsvar, din kanin. Han får vara med och hjälpa. Det skulle inte jag tycka var fel. Men en egen kanin; nej. ;)

Tror också att det kan vara roligt för din son att få växa upp med en kanin =) har själv en lillebror på 5 år som får gosa och hjälpa mig med kaninen, villket han tycker är jättekul :)

annaLi
0

som jag sagt så skulle jag aldrig köpa en kanin som han själv ska få ta hand om det vet jag att han inte klarar. utan det blir ju allas om man säger så. Tack för era svar, Tycker det är viktigt att barn får ha djur o växa upp med dom från tidig ålder. Det mår dom bara bra av och lär sig samtidigt att ta ansvar och hjälpa till.

JohannaCullenEnvall
0

Jag tycker att ni borde skaffa en kanin ;) Men det är ju klart då att det är du som tar hand om den, men att din son kan få vara med och mysa med den, förutsatt att du är med :)

Men du får tänka på att kaniner kan leva länge, och en kelkanin lever ofta i upptill åtta år, om man tar väl hand om den. Så kaniner är inte ett djur som du bara säljer på grund av att sonen harett bristande intresse.

annaLi
0

Äntligen nån som tycker att jag borde skaffa kanin, eller finns en till. Alla verkar tro att jag tänker köpe en som är helt och hållet hans ansvar med mat o städning osv. jo jag vet att dom lever länge. Men känns ju svårt o säga nej när ett barn så gärna vill ha ett djur. Är själv djur galen och har nästan haft det mesta.

[BonnieL]
0

#3: Mycket bra skrivet, håller med dig fullt ut!

emms
0

Om ni ska sälja hamstrarna, hur blir det sen då när ni vill skaffa katt eller hund? Åker kaninen då med? Har man skaffat ett djur ska man ha kvar det och ta hand om det om man har möjligheterna.

Blir så ledsen när någon tänker sälja ett djur för att köpa ett annat :( Skulle aldrig kunna sälja Muffin och köpa någon annan kanin. Och om jag var tvungen att sälja någon skulle det vara den som kom sist.

Btw, håller helt med #3

Emma

Valkyrie
0

Håller med #3 !

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kristall
0

Skaffa inte en kanin bara för att din son vill det! Ett så litet barn tröttnar troligtvis snart på kaninen, och då är det du som får ta hand om den kanske 10 år framöver. Men om du själv vill ha en kanin så är det väl inget som säger att du inte borde göra det. :)

Gör dig absolut inte av med hamstrarna för att skaffa en kanin. Vänta i så fall tills de har fått somna in av ålder, och skaffa sedan ett nytt djur - för har man väl skaffat ett djur ska man behålla det och se till att det får ett bra liv livet ut, och inte blir ersatt av ett nyare, roligare djur. Djur är levande varelser och en plötslig flytt till ett helt annat ställe i vuxen ålder är ingen lätt anpassning för dem. Plus att om du lär din son nu att det är okej att byta ut djur om man vill ha ett nytt, är det felaktig uppfostran. (Enligt mig åtminstone.)

Tänk på att kaniner innebär betydligt mycket mer jobb än hamstrar, samt att de inte är lika "barnvänliga" enligt mig. De flesta kaniner vill endast gosa på sina villkor, väljer själva när de vill bli hanterade och kan sprattla till rejält om de blir rädda när man håller fast dem. De är flyktdjur och ganska stresskänsliga och höga ljud och mycket spring i rummet skrämmer dem.

De kräver större bur, och mycket Motion. De utvecklar lätt stereotypa beteenden om de är uttråkade, såsom gallergnagande, stampande, grävande osv som håller en vaken om nätterna. De gnager sönder kablar, möbler, mattor och tapeter och könsmogna hanar kan börja skvätta lite varstans i lägenheten för att märka sitt revir. Och ja, kaniner luktar mer än hamstrar. Speciellt könsmogna hanar som skvätter, men även honor kan börja lukta vid brunst. Kaniner är dock renliga av sig och många kan bli rumsrena och gå på låda, vilket ju underlättar en del med städningen och bidrar till att lukten minskar.

Rekommenderar dig att läsa artiklarna här på Kanin iFokus där du kan hitta lite mer information om kaniners beteende, skötsel m.m.

Enligt mig är din son definitivt för ung för att kunna sköta kaninen själv, men så länge du står för all skötsel (förutom ifall han vill hjälpa till med enklare saker då) och låter honom hantera kaninen under uppsikt bör det gå bra. :)

Har ingen större erfarenhet av att barn som är i 3-4-års åldern har kaniner, men min syster är 1 år gammal och har redan lärt sig att man ska vara försiktig när man klappar kaninerna (och att man inte ska jaga dem, hon sitter med en grönsaksbit och lockar på dem, jättesött ;). Min mammas kompis döttrar är ca 4 år och är väldigt duktiga med mina kaniner (samt mina möss, som är ännu ömtåligare). Bara man talar om för barnet hur viktigt det är att vara lugn och försiktig med djuren går det superbra att låta även små barn hantera djur tycker jag (under uppsikt alltså). :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

annaLi
0

#16 tack för att du gav lite info oxå. jag funderar massor på hur jag ska göra. Men det är ju inte aktuellt nu isåfall utan får tänka igenom det så om det fortfarande är intressant så kanske till sommaren. Hoppas på att kunna behålla hamstrarna oxå, annars får det nog vänta.

Ni kan stänga tråden nu.

bunnyheart
0

Skaffa inte kanin för att sonen vill det, han kommer tröttna på den!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

annaLi
0

tröttnar alla barn på sina djur?

Zvintos
0

#19: Inte alla, men tyvärr väldigt många som gör det.

[Djurlinnea]
0

Min kusin var 6 år när han fick sin första kanin tyvärr var det en teddy som kräver pälsvård min 1 gång/vecka…Så under vintern borsta dom den inte något och på sommaren sprack huden och den fick avlivas…dagen efter hade dom hämtat en ny kanin  som vi 3 månaders ålder dog av en sjukdom (han kunde inte röra sej) så 7 år tror jag är en bra ålder…

Kristall
0

#19: Nej, absolut inte. Jag själv blev intresserad av kaniner när jag var fem år gammal och vi skaffade våra första, och tvivlar på att jag någonsin kommer att tröttna på dessa djur. :)

Många barn tröttnar snabbt när de inser att djuren blir vuxna efter en tid och inte är lika små och söta längre, eller när de får andra intressen, men det är lite fel att säga att alla barn tröttnar.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

imsuchadiva
0

Har inte läst hela tråden.
Men om du själv vill ha en kanin, så tycker jag att du ska köpa en.
Men om du köper en enbart för din son så tycker jag du ska vänta några år.
Tycker dessutom inte att ni ska köpa en kanin om ni måste göra sig av med hamstrarna. Inte rätt mot djuren att byta ut dem bara för att något annat blivit intressant.

bunnyheart
0

#19 inte alla men 8 av 10 barn tröttnar :'(

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Valkyrie
0

Tänk också på att burarna i djuraffärerna är väldigt små, minsta lagliga mått för max 3 kg kanin är 100x50x50 men jag tycker de borde ha dubbelt så stort men det är ju för att jag "har" utekaniner. Innekaniner tycker jag man kan ha en 100x50 bara den får vara ute när man är hemma.

Skaffa inte kanin och gör dig av med hamstrarna, tänk också på om du skaffar kanin får du absolut inte glömma hamstrarna!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

Jag ser inget problem med att skaffa kanin, men skulle absolut vänta tills hamstrarna dött. Sorligt nog lever dom ju inte så länge.

Men det är du som ska ha ansvaret för kaninen, dvs tröttnar han så måste du fortfarande ta hand om den.

Fick min första kanin som 3 åring. Själklart kunde jag inte ta hand om den själv.

Eftersom din son kan ta hand om guldhamstrarna(vet inte hur länge ni haft dom) Så himla mkt svårare är det inte med kanin, har ju båda delarna^^
Min kusin som fyller 4 år skulle mycket väl kunna få köpa kanin från mej, om hennes föräldrar skulle hjälpa att ta hand om den.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[vildablid]
0

Jag har en son som är tre år, han hjälper mig med mina kaniner oich matar och pysslar lite då och då, men en egen har han inte.

Familjekanin låter som ett bra alternativ, det blir det ju ändå. Räkna med att du får sköta kaninen helt själv, och se det som en bonus de gånger sonen ger lite mat med din uppsikt.

Men gör dig inte av med hamstrarna till förmån för kanin, det är inget bra mönster som djurägare att börja följa. Jag har både ock, hamster, marsvin, kaniner och ödlor. Hinner med alla och sonen, så det går! =)

Mitt motto är att aldrig skaffa fler djur än vad som man klarar av, tidsmässigt och intressemässigt när man jobbar/pluggar som mest och samtidigt har allra minst lust med djurskötsel. Det är ett bra mått.

[Emmla]
0

jag fick min första kanin när jag var 6 år och då vågade jag inte hålla henne i famnen så hon har inte blivit något tam alls.

annaLi
0

Så skönt att få höra lite positivt oxå och inte bara massa pekpinnar. Guldisarna har vi inte haft så länge men det känns så iallafall och dom kelar han och tar ut själv när han känner, även jag kelar med dom o låter dom få springa i soffan en stund på kvällen, lite tråkiga med dom är att dom sover så mycket, och mest är vakna på kvällen när sonen sover. En kanin är ju vaken för det mesta och sover på natten.

ifall det blir en kanin så har jag tänkt att skaffa en som är några år eller iallafall månader och inte en pytte kanin unge. Och helst en som är van vid att bli hanterad av små barn. Tanken är att den ska vara någorlunda rumsren och få skutta fritt när jag är hemma.

alwiz
0

#29 jag tycker att du tänker rätt med att skaffa en lite äldre kanin :) Komemr säkert bli jättekul för dig och din son med en ny familje medlem :D<3

#18 Hur kan du veta det? Han kanske inte tröttanar alls?

hjartelyckanskaniner
0

Det beror på hur moget ditt barn är. En kanin är ju inte en leksak som man bär omkring med som en handväska utan man ska hålla kaninen på deras villkor och rätt då för annars känner kaninen att h*n kanske glider och ska då rätta till sig och kanske river ditt barn eller så blir reaktionen att h*n biter och då blir det oftast kaninen som får ta det för att barnet håller fel.

Min syster har en kanin och hon har ett barn på 9 år och ett på 3 år. Hon som är 3 år är väldigt djurintresserad (kommer ifrån moster;)) men hon rör inte de utan kan klappa lite på de och sen står hon på huk och kollar på de och säger: -''Niiin, niiin''. Hon har stor respekt för kaninerna och skulle aldrig sticka in fingrarna till en kanin för hon vet att de bits då.

Har du det största ansvaret för kaninen och bär kaninen till honom när han sitter tex i soffan eller sitter på marken så tycker jag det är okej, men han ska inte hålla på och bära omkring kaninen för de håller oftast fel då de är så stora och kan inte hålla en hand under rumpan och en hand runtom kaninen utan tar båda armarna runtom kaninen så att den hänger som en liten vante.

Sen ska du hitta den perfekta rasen till dig och din son. Dvv är den som jag rekomenderar. De är lugna utav sig. Teddy dvv är också lugna, men de behöver ju pälsvård dagligen och då kelar du ju med kaninen varje dag. Vet inte hur mycket tid du vill lägga på pälsvården varje dag. Annars finns det dvv fuchs. Mycket trevlig ras. Jag borstar nästan aldrig Tosca. Men finns de som du måste borsta bort knutor på och andra måste man aldrig bortsa.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Lurvas
0

Det är roligt när barnen vill, har själv tre st lite äldre. Om hamstrarna fungerar bra tycker jag att du ska vänta. Det är så lätt att han blir riven och tappar intresset. Ett djur som är lite mer sälskapligt än hamstern är ju råttan, och den har inga starka bakben att sparka med, då rekomenderar jag en hane för de är lugnare. Ett klart underskattat sällskaps djur. Kanin kan vara roligt när han blir i  8- 9 års åldern. Och den som väntar på något gott…Flört

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Strumpa
0

#29 Måste bara inflika att kaniner inte alls oftast sover på natten. Tvärtom är de ofta väldigt aktiva under dygnets mörkaste timmar, och jag vet inte hur många nätter jag vaknat av att kaninen skuttar runt i halsbrytande tempo, gräver, leker, gnager m.m. Visst vänjer kaninen sig till viss del med att följa vår dygnsrytm men deras naturliga beteende är att vara nattaktiva.

Jag förstår att hamstrar inte är speciellt "gosvänliga" eller underhållande att titta på (har dock själv aldrig haft några så jag drar min egen slutsats här) men ha i åtanke att oavsett vad du gör så är kaniner djur med mycket egna personligheter, starka bakben och vassa tänder som behöver mycket yta och stimulans för att må bra. Jag skulle faktiskt jämföra en del kaniners stimulansbehov med en del hundrasers, de enda skillnaderna ligger i aktiviteterna.

Sen lever kaninen kanske upp till 10-12 år om du har tur, precis som andra djur som t.ex hund.

Kaniner har en stämpel av att vara barndjur, vilket jag inte alls håller med om. Dock kan det gå jättebra, allt beror ju på personligheter hos både barn, kanin och resten av familjen samt vilken omsorg den får.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

bunnyheart
0

Jag tycker som #26 nu, vet inte varför jag ändrade mig, tänkte väl inte på hur mysigt det skulle vara att ha en liten sömnig plutt när man ser film och så, skaffa kanin till HELA familjen men sälj inte hamstrarba, de har endå inte så långt liv.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

spiritedaway
0

men man ersätter aldrig ett djur med ett annat tycker jag. Om ni då säljer hamstrarna och skaffar en kanin kan det ge en väldigt fel bild till erat barn i framtiden. Och det blir fel mot djuren.

Bättre att lära sig från början att man tar ansvar över djuret man har.

Ja guldhamstrar sover mycket, men man kan vända på deras dygn en aning. Men detta borde man ju ha lärt sig innan man skaffade djuret också.

Så vänta tills ni inte har hamstrarna längre. Då kan ni fundera på att skaffa kanin.

annaLi
0

# 32 Råttor hade jag när jag gick i 6:an tror ja det var. Hur mysiga som helst men de komemr tyvärr inte in här, min man sätter stopp haha. Annars hade jag nog skaffat det.

annaLi
0

Ni kan låsa tråden nu. Jag har bestämt mig för att vänta, tills nästa vår/sommar då vi förhoppningsvis har flyttat in i vårat hus och då är sonen 5 år.

[BonnieL]
0

Låser på trådskaparens begäran.

Inlägget är låst för nya kommentarer