Bettfel
Någon som har erfarenhet av att ha dragit ut framtänderna på sin kanin? Kan kaninen leva ett drägligt liv utan framtänder?
Känns som att kaninen är väldigt beroende av sina tänder men veterinären sa att kaninen lär sig förhoppningsvis att tugga maten på annat sätt.
Vet inte riktigt hur jag känner inför det hela men ena sekunden känns det som det kan vara värt att göra den här operationen och nästa känns det som att jag skulle beröva min lille "Bosse" ett lyckligt kaninliv utan sina tänder.
Jag vet varken ut eller in..
Nej, vad tråkigt att han har bettfel. Man kan operera…men jag hade en kaninhona med bettfel förut, så valde jag att låta henne sommna in:( Men självklart så kan man operera, men ja, jag valde att ta bort henne, det var bäst för henne, kännde jag, gud sitter här och gråter nu. R.I.P Tottie

Vet inte vad jag ska säga, men visst kan dom lära sig att äta utan framtänder, annars skulle man väl inte göra den operationen. Tror att det är väldigt ovanlligt och det görs tydligen bara på ett fåtal ställen.

I Sverige är det ovanligt, i Storbritannien tex görs det i stort sett på alla kaniner med bettfel. Kaninerna tuggar maten med kindtänderna, de använder egentligen bara framtänderna till att bita av saker.
Men det är en avvägning du får göra. Har veterinären tittat på din kanin och sagt att han kan vara en bra kandidat för operation? Beror ju på hur kindtänderna ser ut också nämligen.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Veterinären tyckte att jag skkulle göra det på min ena kanin, men nej.
Hon sa att det är väldigt smärtsamt för kaninen, och lätt för dom att få infektioner. Plus att der är väldigt dyrt.
Så för mej var det inget alternativ alls, klipper/slipar mkt hellre :) Men det är ju olika.
♥

#4 Problemet med klippning är att man lätt kan klippa fel så att det blir sprickor och då blir det akut avlivning istället för att man hade kunnat förebygga med operation.
Personligen skulle jag väga mellan operation och avlivning, beroende på vilken typ av bettfel det rör sig om. I första hand operation om veterinären rekommenderar detta.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#5 Ja, det vet jag. Klippte tänderna på min gamla kanin i ca 1 år, ingen spricka någonsin. Men jag kanske bara hade tur.
Själv testar jag alltid att klippa några/någon gång innan avlivning, men det är ju olika där oxå :)
♥

#3 Veterinären sa att kindtänderna såg fina ut och tyckte att det kunde vara värt ett försök med operation.
Operationen görs på Hässlesholms djursjukhus och jag får isf köra 1,5 timmes väg för att få det gjort. Kostnaden är beroende på hur lång tid operationen tar men från 1000-2000 kr. Men det är inte pengarna jag tänker på utan om kaninen får ett drägligt liv.
Tack för era svar.