Andning, kaninen piper?!
Hej!
Min lille nin på snart 5 månader har nu på kvällen börjat låta som en liten fågelunge när han andas! Små pipningar som skrämmer livet ur mig.
Han har varit lite mindre hungrig på hö den senaste tiden. Men det har mest varit pga hö som inte fallit honom i smaken tror vi. Annars äter han morötter och sånt med bra aptit. Han springer runt som en galning på morgonen (och är just nu uppe på skrivbordet och försöker hitta vägar ner eftersom jag inte klappar ändå). Kort sagt, han är aktiv och nosen rinner inte. Dock har ninis varit lite mer lättskrämd än vanligt :/
Ska ringa veterinär imorgon bitti. Någon som har några idéer/erfarenheter?
Min kastrerade hane som blir 2 år i år han om man e nära hans nos så hör man att det piper lite fast inget högt. Vi vet inte vad det är, han beter sig helt normalt och allt och vi brukar skoja att det är polyper, men det kanske det e? Ja vet itne om kaniner kan ha men människor kan ju :P

jag var just idag hos veterinären i samma ärende!! dom hittade en infektion i tandköttet nära en hörntand på högra sidan & vi fick antibiotika MEN om det inte hjälper kan det innebära att det är frågan om en kronisk sjukdom & det är farligt. Om du inte redan har varit hos veterinären, ÅK!
InteAlls, du får väldigt gärna tala om vad veterinären sade

om antibiotikan inte hjälper & symptomen inte går bort, kan det vara en Pastorella- eller streptokock - bakterie, dvs en kronisk, medfödd sjukdom, som inte går att bota..
Kan ju göra en kort uppdatering, vi ska till veterinären på måndag. Hans pipningar försvann någon timme efter att jag skrev inlägget, hans aptit har till och med blivit större. Han är pigg och social, har inte märkt något som helst problem med honom. Vet tyckte att det inte verkade vara något akut, men ska dit på en full hälsoundersökning. Just nu springer han runt som en galning kring mina ben så jag ska komma ner på golvet och gosa :)
Nu har vi varit hos vet, klämde och kände på kaninen. Stackars lille ninis blev ganska paff av termometern, sen klättrade han på mig och vände bestämt veterinären ryggen resten av pratstunden. I alla fall, inget fel på honom alls, tack och lov! Nu kan jag och sambon andas ut :)