Innan köp
hej på er alla ni kunniga!
Vi står inför ett ev köp av kanin till familjen med ett antar frågor och funderingar. Tacksamma för svar… =) Sönerna ska med hjälp av mamma och pappa får lära sig att ta ansvar för djuren och vi behöver hjälp att komma igång.
* Vi funderar på lejonhuvade kaniner och eftersom inga djur ska vara ensamma så tänker vi oss 2 st. Vill inte ha ungar så jag antar att bästa kombinationen är 2 honor. Fördelar/nackdelar
* Om de alltid bor utomhus, hur ska en bra bur se ut och vara utrustad med? Vad bör finnas i buren och hur stor?
* Hur gamla blir denna ras?
* Hur mycket är ett bra/vettigt pris på kaninen?
* Bästa maten?
Vi tar gärna emot tips? på seriösa uppfödare i närheten av kungsbacka/varberg.
I en utebur bör de finnas bottenmatrail som halm,toalett och någonform av aktivitet som en tunnel eller ett hus som utkikningsplats och att gömma sig i.
Dagliga maten är hö,något grönt och vatten,de finns olika pellets där du bor men inga godisblandningar!
Tack för ditt svar… Är maten uppdelad på fri tillgång eller efter en viss mängd?
Vad innehåller godisblandningar eftersom de inte bör ha detta?
Pellets… är det bara ren pellets som man tex köper i en zoobutik? Finns det olika fabrikat/märken på pelletsen så att man vet att det blir rätt?

Åldern på kaniner skiljer inte så värst mellan raserna, normalt blir en "bur-kanin" ca 8 år. Hoppkaniner blir äldre eftersom de hålls igång hela livet, de kan bli uppåt 10-11 år.
Buren ska inte vara isolerad, men dragfri och de ska på vintern ha tillgång till mycket halm så att de kan bygga sig ett bo.
Har aldrig haft två kaniner men min kompis hade två honor tillsammans och det gick bra, det är bara vid brunsten det kan bli lite jobbigt om den ena är mer dominant och försöker göka på den andra.
Bra pellets hittar du på granngården. =)
Gnagarblandningar innehåller alldeles för mycket socker och fett för att det ska vara bra för kaninerna.
Jag brukar ge min dvärgvädur ungefär 1/4 dl pellets varje dag och hon håller vikten bra på det.
Men viktigast är ett bra hö, som de alltid ska ha tillgång till. Det brukar finnas ekologiskt hö på granngården om det inte är så att ni känner en bonde som ni kan få/köpa hö av.
Det finns många bra artiklar här på sidan som du kan läsa också innan ni köper era kaniner. Jag tycker de är helt kanon =)
#3 så man ska inte isolera buren, trodde att man skulle göra det. Men kan tänka mig att temp skillnaden blir för stor då när de går ut.
Kanske man ska ha ytterligare en bur då som komplement om de blir för "på varandra". Hur ofta brunstar de?
Halmen i bodelen - ska man byta den eller är det så att de inte "toalettar" där inne. hur mycket är "mycket halm" ?
#4 Aha.. Granngården har vi på nära håll så det är inga problem, bönder finns också på nära håll
Håller på nu att leta all info jag kan hitta. Tackar för tipset!
Om buren är isolerad så tror jag det blir så att kylan och fukten blir kvar där inne i stället för att vädras ur. Därför är det bättre med en tät oisolerad bur med mycket halm. Jag gissar att det ska se mysigt ut. Det skulle jag tolka som mycket ;)
Kaniner är i regel rumsrena av sig och det finns hörntoaletter att köpa som man kan ställa in i buren och sen ser man till så att de gör sina behov i den =)
Jag tänkte också bidra med lite svar!
Fråga: Vi funderar på lejonhuvade kaniner och eftersom inga djur ska vara ensamma så tänker vi oss 2 st. Vill inte ha ungar så jag antar att bästa kombinationen är 2 honor. Fördelar/nackdelar
Svar: Två honor brukar ofta fungera tillsammans, i synnerhet om de kommer från samma kull eller sätts ihop när de är små. Annars fungarar också en kastrerad hane och en hona bra ihop. Lejonhuvade kaniner är ofta jättetrevliga! Vill man ha barnkanin är också dvärgvädur eller lejonhuvad dvärgvädur bra, eftersom kaniner av dessa raser ofta är lugna att hålla på med.
Fråga: Om de alltid bor utomhus, hur ska en bra bur se ut och vara utrustad med? Vad bör finnas i buren och hur stor?
Svar: Buren ska vara så stor som möjligt. Burar som finns i djuraffärer är ofta väldigt små, för små för en vuxen kanin och alldeles för små för två. Dessutom är de dyra! Sök istället på exempelvis blocket eller här på kanin.ifokus efter bra uteburar, gärna uppdelade i en innerdel och en ytterdel, men det är inte nödvändigt. Annars kan ni ju bygga en själv, ritningar finns också här på sajten. Buren ska stå på ben minst 50 cm ovanför marken, så att det inte blir så kallt och så att inga djur kommer åt kaninerna.
I buren ska det finnas: sitthylla (eller låda/liknande att sitta på och krypa in i), matskål, vattenskål eller flaska, höboll/höhäck eller liknande att lägga hö i, färska grenar och gärna lite leksaker. Som strö i buren ska man använda spån, torv, halm eller dylikt. På vintern är halm att föredra, då det är varmare än det andra.
Fråga: Hur gamla blir denna ras?
Svar: Det är en ganska liten ras, så runt 8 år skulle jag tippa på. Men de kan bli både äldre och yngre. Räkna med att kunna ta hand om de i ca. 10-11 år, för så gamla kan de bli…
Fråga: Hur mycket är ett bra/vettigt pris på kaninen?
Svar: Det beror helt på vad man vill ha, renrasigt med stamtavla upp till ca 600 kr, men det finns ju också bortskänkes och hos hobbyuppfödare för runt 300 kr. Det är en fördel att köpa hos någon som kan kaniner, hobbyuppfödare eller uppfödare, för då kan man få hjälp om något skulle gå snett. Djuraffärerna tar ofta ganska mycket för sina kaniner utan att garantera att de är renrasiga… Om du bara ska ha ett par kaniner som sällskap kan du nog hitta det hos en bra hobbyuppfödare för runt 300 kr/styck. Det skulle jag ha satsat på.
Fråga: Bästa maten?
Svar: Hö måste de ha fri tillgång till, dygnet runt. Grönsaker (ex. morot, ej för mycket äpple och kål) är bra att ge någon gång per dag, liksom grenar från exempelvis fruktträd. Pellets ska man gärna ge, runt 1/2 dl per kanin och dag, helst på kvällen. Ge INTE GNAGARBLANDNING! Den är fet och dålig för djuret. Granngården har pellets, bland annat Carrier och Stampe, som är bra, men som bara säljs i stora förpackningar… Djuraffärer har också pellets, jag har själv haft Cuni Complete som var mkt bra men DYR! Dock den bästa jag har haft… Annars finns det massor av olika sorter som fungerar bra, men det ska vara ren pellets!
Fråga: Så man ska inte isolera buren, trodde att man skulle göra det?
Svar: Nej, man ska inte isolera, då isoleringen mer stänger in kylan än värmen, alltså blir det kallare med isolering.
Fråga: Kanske man ska ha ytterligare en bur då som komplement om de blir för "på varandra"?
Svar: Ja, det är alltid bra att ha en reservbur.
Fråga: Halmen i bodelen - ska man byta den eller är det så att de inte "toalettar" där inne. hur mycket är "mycket halm"?
Svar: Min kanin "toalettar" i sin bodel, så man behöver byta halmen där med. Jag byter smutsig halm en gång/vecka och all halm någon gång per månad, så att det inte finns någon ohyra i den. Tvättar också buren mer noggrannt en gång per halvår.
Mycket halm tycker jag är ca 30 cm nyströdd, uppfluffad halm, så att de kan hålla värmen ordentligt. Själv strör jag nästan hela buren full! De trampar ner det själva sen… Bättre för mycket än för lite!
Hoppas det var till hjälp! Fråga gärna mer om det är något! Lycka till!
Skickar med en bild på min bur från i vintras, så får du se hur den kan se ut!
Jag föder upp lejonhuvade kaniner, dock strax utanför Stockholm. Jag svarar gärna på frågor! :)
Maila mig gärna på nasiodancehall@hotmail.com för frågor, eller besök uppfödningens hemsida: http://tranbergetskaniner.webs.com
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Angående två kaniner tillsammans så kan det fungera med två honor från samma kull om båda kastreras vid 4-5 månader ungefär. Men det som brukar fungera allra bäst är en kastrerad hane tillsammans med en kastrerad hona.
Kastrerar du även honan så slipper hon bli brunstig och skendräktig? hela tiden. Hon kommer vara mycket snällare mot hanen och dessutom slipper ni oroa er för livmodercanser och andra sjukdomar som är väldigt vanligt på fertila kaninhonor.
Att kastrera en kaninhane brukar kosta ungefär 600kr, lite mer för att kastrera en hona eftersom det är ett större ingrepp men ungefär 800 kr. Väl värt pengarna måste jag säga!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Hej!:)
Jag bor i Göteborg och föder upp lejonhuvade kaniner.
Har just nu 2 kullar snart kommer en tredje, ungarna kommer vara leveransklara 18 Maj-8 Juni(beroende på kull)
mer info + bilder finns på min hemsida www.pigelina.tk
vill du veta mer så mejla eller PMa!
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jag har en uppfödning på Lejonhuvade Dvärgvädurar :)
Jag bor i Ljung/Herrljunga :) Några mil från göteborg, inte så mycket, kanske 1-2 mil! :)
Jag svarar gärna på frågor osv, min första kull kommer idag eller imorgon, lr inte alls, men jag tror dom ska komma idag lr imorgon!
Men jag svarar på frågor och svar, här är min emajl: Victoriahedelin_@hotmail.se
Besök min sida också om du vill! :) www.ljungs.tk
1. Ska du ha två honor så är det bäst att ta två honor från smma kull, då det är störst chans att de kommer överens.
2. Gärna en så stor bur som möjligt. Men köp aldrig en utebur till kaniner i en djuraffär, de är oftast väldigt små. Du kan till exempel kolla runt lite på blocket och här på KiF. Om du tittar lite här på sajten så finns det många som bygger och säljer burar, eller så kan du försöka dig på att bygga en bur själv, vilket är det billigaste alternativet (Om man inte hittar en bur som är jättebillig på blocket), det finns många olika ritningar på sajten. Vilka mått det ska vara har jag inte riktigt i huvudet, men det är lätt att kolla upp. I buren använder jag själv strö under och halm över, och det fungerar bra för mig. Ströet är för att suga upp vätska och halmen för att det fastnar mindre i pälsen (På lejonhuvade och teddy) och för att det är varmare. Om du ska bygga en bur så är det lag på att kaniner ska ha en sitthylla av något slag.
3. Det är olika, men de blir ofta runt åtta år, om du ska ha dem som kelkaniner.
4. Det beror verkligen på vilken färg/teckning det är på kaninen och om du ska vill ha stamtavla på dem. Vissa uppfödare säljer sina kaninungar för ca. 250-300 kr, medan andra säljer sina kaniner för 600-1200 kr, för att vara säkra att kaninerna kommer till bra hem och för att det är en väldigt ovanlig färg/teckning.
5. Kaninerna ska förstås ha fri tillgång till hö. Köp inga "gnagarblandningar", det är inte nyttigt, hur mycket det än står på förpackningarna om att kaninen kommer älska det. Jovisst kommer de älska det, men då plockar de bara ut det goda (Och onyttiga). En kanin behöver inte pellets, men om man nu vill ha det så behöver man inte ge så mycket, kanske två och en halv matsked om dagen/varannan dag. Vilket sorts pellets du vill använda får du själv välja, men det som man köper i mataffärerna och i zoo-butiker brukar (Enligt mina kaniner, och de jag känner som har kanin tycker detsamma) inte vara särskilt omtyckt. Det finns två st. fodertest om du klickar på "Artklar"-fliken. Fråga uppfödaren du köper från vilket sorts pellets h*n ger sina kaniner, och ta reda på om det finns i mindre förpackningar, då större uppfödare ofta köper pellets i 10-25 kilos förpackningar. Mina kaniner brukar jag också alltid ge någon slags grönsak varje dag, men inte frukt då det är lite för onyttigt. Men någon gång då och då ibland så kan man ge dem en bit äpple eller en liten bit banan. När du ska ge dem en ny sorts grönsak/mat så börja med lite, ge dem sedan längre fram mer, så att de vänjer sig.
Kaniner är inte flockdjur, alltså måste de inte ha sällskap av andra kaniner. Men om du vill skaffa två så skaffa då helst två honor som växt upp tillsammans, eller en kastrerad hane och en hona. Fertila hanar slåss med varandra och kan t.om. döda varandra.
En lejonhuvad kanin ska ha en bur på minst 0,5 kvm, kortaste sidan ska vara minst 50 cm och höjden ska vara minst 50 cm. Om ni skaffar två kaniner rekommenderar jag dock att ni skaffar en större bur, då kaniner har egna revir och lätt känner sig trängda och börjar bråka i små burar.
I buren ska finnas en sitthylla (hus om ni ska ha kaninen/-erna ute), en matskål och en vattenflaska/-skål. Man kan även ha en höhäck till kaninen, men det är naturligare för dem att äta från marken/golvet. I buren kan man även ha tunnlar, stubbar etc. En utebur ska vara dragfri, men inte isolerad (då risken att man isolerar fel och istället stänger in kylan är stor). På vintern kan man fylla bodelen/huset med extra mycket spån och halm, så att kaninen enklare håller värmen.
Kaniner av dvärgras (t.ex. lejonhuvad kanin) lever oftast i ca 6-10 år, men kan bli såväl yngre som äldre. De kan kosta mellan 0-800 kr ungefär, allt beroende på kaninens ålder, härstamning osv.
Kaniners magar är gjorda för att arbeta mer eller mindre konstant. Därför ska de alltid ha fri tillgång till fräscht hö av bra kvalitet och rent vatten. Man kan även ge kaninen färska grönsaker, rotfrukter och liknande dagligen, dock i måttlig mängd då kaniner har ganska känsliga magar. Växande kaniner, kaniner som har svårt att hållas i bra hull, digivande eller sjuka kaniner kan behöva pellets. Detta ska ges i liten mängd och endast som ett tillskott. Bra pelletssorter är t.ex. Oxbow, Chudleys Rabbit Royale, Carrier, Stampe och Lottie.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tusen tack allesammans för mycket och bra information.
Anledningen till just 2 kaniner är att sönerna ska lära sig att ta hand om ett djur och för att då slippa bråk om vem som ska göra vad då tänkte jag - bättre med vars en.
Vi ska alltså satsa på kullsyskon isf eftersom tanken på Avel inte alls finns. Men hur gör vi då när en son vill en vit och den andra sonen vill ha en helsvart?
Det problemet får vi ta den dagen då det börjar närma sig.
Tack för alla länkar - jag ska titta in på dom och hälsa på er.
#18 Finns kullar med båda färgerna :) Antingen wiener eller så blir en vit med röda ögon :D Eller så hälsar du på någon större uppfödare med lika gamla kullar. Så kan ni ta ur olika kullar :D
Emma