Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 741 ggr
teddybaby
0

Bo tillsammans?

Hejsan! Jag har alltid undrat om man kan låta två kaniner bo i samma bur som inte har vuxit upp tillsammans ,och där den ene är äldre än den andra? Praktikst taget syftar jag på om man skulle vilja köpa en till kanin, helt enkelt.

Sedan undrar jag i fall två hanar kan bo tillsammans om de är kastrerade?

tjoflöjtGlad

EmmaRJV
0

vilket jag förstått så går inte hanar ihop alls:P

men är inte helt säker så ngn får rätta mig om jag har fel.

elinab
0

Det finns exempel där två hanar (kastrerade) trivs ihop men det är väldigt ovanligt.

Annars funkar det ofta att vänja två vuxna kaniner vid varandra, men man kan inte veta i förväg om kaninerna kommer att trivas ihop. Det brukar funka bäst med hona + hane där båda är kastrerade.

hjartelyckanskaniner
0

Man kan ha ha 2 okastrerade hanar ihop, men är väldigt ovanligt. Hanar har så pass dominans i sig så det blir antingen den ena som blir skadad eller den andra. Men har en köpare som köpt 4 hanar och en hona av mig. 3 hanar går perfekt ihop men när hon köpte pappan till en av hanarna så gick det inte med han i gruppen. Jerry är en snäll liten kille så han fick ta allt från Ludde.

Det går att ha 2 honor ihop men är det två dominanta så blir det slagsmål. Jag försökte sätta ihop två st. Först lukta genom gallert och det var okej, men sen när de skulle sättas ihop så flög det pälstussar överallt. Ingen av de har någonsin varit dominanta i buren men tydligen så var de det mot andra kaniner. Sen råkade båda rymma ifrån sina burar och då hittade jag Tindra jätterädd och hon sprang under huset och gömde sig för Tosca hade nästan rakat av pälsen på ena sidan av henne. Som tur va så var ingen skadad. Även om de fick hela trädgården så var det en som skulle bli offret.

Så mitt tips? är att ha 2 burar ifall om det skulle bli lagsmål. Ha de ihop under uppsikt för de kan ju slåss sen när du inte ser det. Har man riktig otur så biter en av knäskålen på den andra (min ena gjorde det på den andra och det går inte att operera). Så under uppsikt och ha 1 extra bur till den nya.

Man ska ju aldrig säga aldrig, för det kan ju faktiskt gå att ha de ihop. Man får testa och se.

Lycka till:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Verra
0

Det avlas inte så mycket på temperament och flockbetende hos kaniner. De flesta uppfödarna har kaninerna i varsina burar och dem får endast umgås med andra kaniner när dem ska paras och då har ungar.
Med andra djur (inta alla förstås) som går i flock så är flockbeteende en viktig punkt i avelsarbetet. En råtta som inte fungerar bra i flock ska inte bli förälder, det har i princip alla seriösa råttuppfödare som mål.
Men så är då inte fallet med kaninavel.

Kaniner går nästan alltid att vänja vid varandra.
Om en kanin bott ensam en längre tid så kommer det bli svårare att introducera en ny kompis till den.

Jag har en stor flock med kaniner, 8 honor och två kastrerade hanar för tillfället. Det har flygit några pälstussar då och då men det är en naturlig sak då dem faktiskt måste göra upp om reviret. Det kan bara vara en som bestämmer! Men dem får ju inte skada varandra.
Något jag har märkt är att det är lättare att sätta ihop dem den mörkare och kallare tiden på året. Troligtvis för att honorna oftast inte brunstar då. Ska tillägga att det är ute kaniner. Innekaniner brukar brunsta året om.

Spannarboda
0

Det är ju olika för olika individer, vissa av mina hanar gick jättebra ihop, medan andra inte gick ihop alls.

tinaLY
0

det är olika med alla kaniner (:
man får helt enkelt prova, det är bra de kan bo nära varandra i början så dom vänjer sig vid varandra (gärna bara ett galler mellan) ett tag & sen ha dom tsm under uppsikt, sen när du ser det fungerar bra tsm kan man ha dom tillsammans heltid! lycka till, men från min egna erfarenhet brukar en kastrerad hane & hona passa bäst ihop.

Husberg
0

Bogselar från Rabb-it är mycket mjukare och mindre stabila på kaninen dock är de snyggare än Libras bogselar. Libras bogselar är hårdare i tyget och sitter "säkrare" på kaninen, enligt mig!:)