Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 468 ggr
Frida-L
0

Åhh neej :'(

Idag när jag kom hem så ville jag ge kaninerna lite godis. När jag skulle ge Elvis den sista så fastnade han med framtänderna i burgallret (jag gav godiset genom burgallret).

Han kom inte loss och satt fast. Jag fick panik! Vad skulle jag göra? Jag försökte hjälpa honom loss, men det var svårt. Till slut kom han loss. Jag andades ut.

När jag tog in honom märkte jag att hans ena framtand höll på att lossna, det blödde lite. Jag ringde till veterinären. Hon sa att det inte var någon fara, men om det var vasst där tanden gått av så skulle jag åka in och slipa. Sen sa hon att jag skulle titta på tanden när jag lugnat ner mig lite och sen ringa henne.

När jag tittade såg jag att även den andra övre framtanden höll på att gå av. Vi kanske ska åka in till djursjukhuset i kväll.

Hopi
0

Neej! Förstår att du blev hemskt rädd.. Urs vad jobbigt! Håller tummarna att det går bra trots allt!!!!!!!!

Zvintos
0

Vad hemskt!!!
Men även om bägge framtänderna måste dras ut, så kommer han klara sig galant iaf. Glad Kaniner har ju fler tänder än så. De lär sig att använda de andra tänderna bättre. Glad

Frida-L
0

Jo det vet jag, min kompis kanin fick dra ut alla framtänderna..

KajsaM
0

Gud vad hemskt! Stackarns Elvis. Hoppas det går bra hos vet. :)

Kramar!

Frida-L
0

Elvis är pigg i övrigt, det är bara det att han har svårt att äta med en lös tand och allt.

Clariiz
0

Det går nog bra ska du se! Han lär sej använda de andra tänderna. Kasnske de andra växer ut igen… Han kanske får äta lätt tugga at nån dag men sen ska du se det går bra!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

Det blir säkert bra! Veterinären tyckte inte att jag behövde åka ner. Tur i oturen var iaf att jag inte behöver klippa Elvis framtänder nåt mer…

__iE
0

ojdå :/

KajsaM
0

Okej, sa vet något om vilken mat du ska ge?

Frida-L
0

Jag ska ge mat som han tycker om och som är lätt att tugga. Veterinären sa att den tandflisan som är kvar av tanden som lossnade kommer slipas ner av sig själv och den andra tanden som hänger på sniskan kommer han att tappa. Men jag får se, om han inte har tappat den till på måndag så åker jag in med honom. Han äter ju nu, så det är ingen fara med det…

Clariiz
0

vilken tur det löste sej! jag slapnade av världens när jag läste! kanske jag vart orolig utan att veta det? fick jätte enkelt att andas också! haha :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

#11 Ja, det var verkligen tur att det löste sig. Det läskiga var att han fick panik och började sprattla och sen började det blöda i tandköttet, usch ja vad hemskt det var. Men om man nu ska bli veterinär så får man väl lära sig att inte få panik i svåra situationer ;)

Clariiz
0

shit. hade blivit as räd! :S tur man inte har galler på burarna, bara hö nätet. (har tidigare vart ovansida på nån bur, ca 65*45cm stort :) )

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Elvis bur, han fastnade med tänderna ganska långt ner till höger om burdörren.

Clariiz
0

å så läskigt! Men vilken fin bur du har! själv bor mina i en box :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

#15 Tack

Clariiz
0

:)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ebbaa
0

Ush vad hemskt. jag skulle ringt mamma och sådär DIREKT och inte vetat vad jag skulle gjort. ush, jag skulle böjrat gråta!!!

Frida-L
0

Jag ringde mamma, men det var efter det att jag räddat Elvis :P Sen ringde jag min veterinär i Vaxholm…

Tina-A
0

Vad läskigt!! Förstår att du blev ruggigt rädd! Skulle jag också blivit. Vilken tur att det verkar lösa sig i alla fall!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

susanne-s
0

Vet en annan kanin som förlorat sina tänder på samma sätt, men det är ingen fara. Dom växer ut igen!!! En kanins tänder växer ca 1 cm !! i månaden - därför är det så viktigt att kaniner har ngt att gnaga på. Dessutom är tänderna mjuka så man kan klippa dom med en vanlig klotång om dom blivit för långa,

kanske inget att ge sig på om man inte är van, men det går.
# 0 Lycka till.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hopi
0

Hur går det med Elvis??? Vilken jättefin bur han har!!! =)

Clariiz
0

Hoppas Elvis mår bra!

#21; Kan det inte bli vasst på tanden om man klicker med klotång? altså att tanden blir vass.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#23 Som hon skrev så ska man inte göra det när man inte kan/är van :)

Clariiz
0

Ja men den är väll vass, och skär av tanden rakt? måste man inte ha nån fil å fila till med då elr? Eller ska man klippa hos nån veterinär elr så?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#25 Ingen aning :P

Clariiz
0

oki får vänta……. å vänta……… å vänta…… nu har jag väntat klart..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

Tack!

Jodå, Elvis mår bra och äter som han ska. Vi ska tii veterinären på fredag och dra ut den sneda framtanden…

susanne-s
0

sorry, har missat den här tråden. Det är ingen fara, om det skulle bli lite vasst så fixar kaninen det själv! men det viktigaste av allt är att se till att man inte behöver klippa alls! se till att kaninen alltid har grenar att gnaga på. OBS Björk och Ek är giftiga för kaniner.

www.gullsmyrastuteri.se

Matilda_91
0

Är björk giftigt?!? Albin älskar det och får det varje dag! Men han äter det inte utan gnager bara sönder grenarna. Bra sysselsättning..

KajsaM
0

Precis, Är björk giftigt??

susanne-s
0

Ja det är det i för stor mängd. Så jag rekomenderar ingen att ge det. Barrträd, är bäst, En är mkt smakligt och kan få en kanin som matvägrar att börja äta. al, asp mm går urmärkt att ge liksom vinbärs buskar äppel/päron kvistar mm

www.gullsmyrastuteri.se

KajsaM
0

Det viste jag inte ;) Hampus gnagar bara på ett visst tråd, typ asp elr nå Fundersam

Hopi
0

Har heller aldrig hört det om björk.. Har gett mina kaniner björkkvistar.. Men om det är små mängder kan det nog inte göra nåt.. Låter konstigt tycker jag..