Hur ska jag göra...
Såg igår att en av mina små gossar verkar ha fel på bettet.
Vet nu inte hur jag ska göra med honom, då jag tänkt att han skulle få ett nytt hem inom det snaraste. Skulle inte kännas bra att lämna honom till en ny familj nu när jag upptäckt detta.
Vi hade en kanin med bettfel när jag var yngre och det var hemskt. Klippte hans tänder hos veterinären en gång och sedan gjorde vi det själv. Han blev ett år, hittade honom död i buren en morgon. Vet inte om han kanske svalt ihjäl, stackarn.
Vill inte att den här lille gossen ska få uppleva detta och funderar på om han ska få somna in eller om jag ska ge honom en chans. Ska försöka ta en bild på honom och lägga in här så ni får se, men själv tycker jag det ser ut som ett underbett. :(
Kan ju ha fel och vill därför ha lite råd.
Tycker att du ska åka med kaninerna till veterinären och låta dem bestämma om kaninen kan leva med de bett-felet eller om det är bäst att låta den somna in.

Tycker också att du borde åka in så får de avgöra , samt säga till familjen att han har bettfel.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Har försökt att ta bilder på honom nu, men det blir alldeles suddigt och helt omöjligt att se. :(

Du får åka in med honom till veterinären som får avgöra, du kan inte bara ta med bilder.
Jag hade aldrig sålt en kanin med bettfel.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Ush så trist att du skule råka ut för bettfel också i hoppsan-kullen. Om det redan nu ser ganska illa så skulle nog jag välja att låta kaninen somna in. Som jag förstått det så kan ni inte behålla småkillarna själva och om han flyttar har ni ju inte koll på att tänderna sköts ordentligt.
Små kaniner kan råka ut för så mycket, taskigt med en dålig start redan från början. Tänk på att informera familjerna som har de övriga syskonen från kullen också, eftersom bettfel är ärftligt tyvär.
Men ta lillen till veterinär och be dem göra ett utlåtande, svårt att sitta här och gissa. Vet ju inte hur illa bettfelet är eller vilken typ av bettfel det gäller.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#5 Hade inte tänkt sälja honom nu när jag upptäckt detta.
#6 Ja, blev så ledsen igår när jag upptäckte det. Kollade den andra hanen igår då han skulle hämtas av sin nya familj. Hans tänder var ok.
De andra två familjerna ska jag meddela idag. Själv har jag ju valt att behålla två honor och deras tänder är också ok.
Är ledig imorgon ska ringa veterinären då och höra med henne. Men det känns så sorgligt om jag skulle behöva ta bort honom. Tre månader gammal och så full av liv. :(

#7 En duktig kaninveterinär borde kunna se om kaninen kan leva ett gott liv trots bettfelet eller ej. Man kan ju operara bort framtänderna helt, men gissar att det inte görs på så små kaninpluttar som din. Sedan beror det ju på hur kindtänderna ser ut.
Som sagt, beror helt på hur bettfelet ser ut…
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Den här tråden kan låsas. Startat en ny som handlar om samma sak.