Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 973 ggr
Valkyrie
0

För mycket flytt?

hej allihopa =)

Jag ska somsagt hämta hem Geogre och Diana runt slutet av april.

Diana kommer vara då 9 veckor och george ´1½ år.

Eftersom jag blev förälskad i dessa kaniner direkt bestämde vi oss direkt men de båda är innekaniner så de kommer inte kunna bo hos mig från början.

George- Bo hos min kompis till jag kan ta ut honom, max 4 veckor.

Diana- Antingen kommer hon få bo hos mig i friggeboden men vara ute på dagen eller så tänkte jag om hon också skulle kunna bo hos min kompis med george eller blir det för mycket flytt för henne för att vara så liten?

Vill inte ha något negativt att jag köper kaniner som jag sedan inte kan bo hos mig direkt, jag har en anledning till varför jag just tar dessa kaniner.

vad tycker ni jag ska lösa det på för sätt?

1. Diana & George bor tillsammans hos min kompis i några veckor.

2. Diana bor hos mig och George hos min kompis.

Jag har redan frågat min kompis så det känns fel att säga att jag tar båda nu när de är förberedd på att ta george.

George bodde hos ägaren, nu är han hos semestervakt tills jag hämtar honom och sedan kommer han ju bo hos min kompis i några veckor och sedan mig? blir det för mycket flytt?

Diana- Bor hos uppfödaren nu och kommer antingen till mig eller att hon bor med george så de vänjer sig vid varandra.

Tacksam för svar =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

Ja, du vet ju redan vad jag rekommenderar -alternativ 1. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Valkyrie
0

1# jo jag vet, tänkte bara om det kanske blir för mycket flytt för en sådan liten sötis ;)

Rest in peace Valkyrie!

Denna kommentar har tagits bort.
TheMe
0

Men du har alltså möjlighet att ta hem George till dig och ha honom tillsammans med Diana redan från början?

Om jag var dig skulle jag göra så istället, din kompis förstår säkert att du väljer det som blir allra bäst för dina kaniner. Extra bra om de flyttar ihop direkt hos dig eftersom det är neutral mark för båda.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Valkyrie
0

Ja jag kan fråga om vi har plats och så i friggeboden, george är van vid stor plats annars blir det nog så, men jag tänkte om det inte går =)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Skutt, vad tycker ni? :)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

Tycker alternativ ett, absolut, bättre att de bor tillsammans :)
Men gärna om du kan ta hem George tillsammans med Diana så blir de vana vid dig också direkt och det blir nog bättre så slipper de göra ett till byte osv. :)

Valkyrie
0

7# ja det var det jag tänkte på, jag ska fråga mamma om vi har plats =) om vi röjer lite går det nog :P

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#8 låter bra! :D

Valkyrie
0

synd bara att vi planerat att han ska bo hos de och nu kommer säkert viktor bli väldigt besviken eftersom han sett fram emot väldigt mycket :(

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#10 okej, förstår. vet hur det är när man t.ex ska sälja en kanin till något litet barn som sett fram emot det och sen då man själv ställt in, flyttat fram eller ändrat och barnen blir besvikna. :( det är synd, men man får försöka lägga fram det bra.. :/

Valkyrie
0

11# ja men jag ska fråga mamma vad hon tycker =) är rädd för att det blir mer flytt än nödvändigt =)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#12 jo men precis :)

Valkyrie
0

Min mamma sa att viktor sett fram emot detta så länge och skulle bli ledsen nu om jag säger att han inte ska bo där, hur gör man nu då? :/ är orolig för george att han ska behöva flytta runt så mycket och han är lite stressig av sig med nya personer…

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#14 Gissar på att min kära mor hade sagt samma ;)
Jag hade nog stått på mig och själv pratat med Viktor och berättat att George kan bli lite orolig och inte vill flytta ifrån Diana, så att nu får det bli så att George får bo hemma hos mig, men att han kan komma och hälsa på precis när han vill eller så. :)

Valkyrie
0

15# ja men känns ändå så otroligt taskigt när vi planerat så mycket men visste ju inte att jag skulle ha diana då…

Är rädd för att han kommer tappa förtroendet om människor plus att han inte kommer få jättestort där hos de, han ska i så fall bo under en våningsäng…

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#16 men jag förstår dig, men det jag skrev är nog så jag hade försökt lösa problemet. ofta kommer man ju på saker i efterhand osv, och jag kan förstå din oro för george också, men du måste ju även prioritera georges hälsa? och du måste ju göra så att han mår bäst och du får försöka förklara (vet inte om du redan gjort det iofs) för din mamma hur situationen ärr så kanske hon hjälper dig..?

Valkyrie
0

Jo jag har försökt prata med henne men då blir hon typ skitförbannad på mig och säger att vi absolut inte kan ändra oss nu… jag kommer ha kvar honom här för det blir för mycket flytt tycker jag. Hon får tycka vad hon vill men jag vill inte vara med om något hemskt igen…

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

Jag hade garanterat gjort som dig i din situation, men stå på dig och lycka till! :)

Valkyrie
0

Ja =)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Tyvärr går det inte… har försökt prata men hon tycker fortfarande att vi inte kan säga nej nu.

så då är frågan: ska ha Diana hos george eller hemma hos mig? känns som att diana är lite för liten för att flytta runt så mycket… när får kaninungar bra immunförsvar?

Rest in peace Valkyrie!

LinneaJohaanson
0

Hon måste ju också förstå att det är för kaninernas bästa du gör det, kaninens hälsa i första hand!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Valkyrie
0

22# ja jag vet…

hur ska jag göra nu då? … hon vägrar lyssna, hon tycker det är pinsamt att komma i efterhand.

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

Oj, svår fråga, vet inte riktigt när de får ett bra immunförsvar, men det kanske är bäst om diana följer med geroge för dem båda, att de är tillsammans och kan "stötta" varann liksom. så skulle nog jag ha gjort. :/

LinneaJohaanson
0

Du får säga åt henne att om det är bättre för kaninerna att åka till dig direkt så är det så det får bli. Man får ta djurets hälsa i första hand och vad man själv vill i andra hand!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Valkyrie
0

Ja men hon säger att vi bestämmt att det skulle bli så och det är därför jag kunde skaffa nu.

Vad skulle vara bäst? att han är hos de en längre stund eller typ en vecka?

Om George är hos då, kommer han bli stressad av miljöbyterna?

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

eller vad tror ni? :(

Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

du måste ju vänja George och Diana med varandra innan de kan flytta ihop och det blir ju inte så bra om dom råkar börja bråka och personen som tar hand om dom inte är jättekaninvan mm? (fast vet ju inte om han e det)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Valkyrie
0

28# såklart jag vet det, och vi kommer i så fall vänja de vid varandra innan jag lämnar de där.

Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

#29 så bra då:)

// Hanna

Valkyrie
0

30# ja ;) tror du om allt flyttande? :/

Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

#31 jag skulle ha George hos den som kunde passa och ha Diana hos dej. En sån liten kanin blir väldigt lätt stressad av att flytta.

Ingen av dom mår ju dåligt att vänta att bo ihop tills båda kan bo hos dej:) Får dom bor inte tillsammans nu va? och kommer inte göra innan flytten?

// Hanna

Valkyrie
0

32# Jag kan skriva ner allt flyttande ;)

George # just nu hos djurvakt tills jag hämtar (ca 1 månad) sen ska vi bo i göteborg i max 3 dagar jag kan bestämma när jag hämtar honom under den helgen, sen hos min kompis tills jag kan ta ut honom.  Är det mycket?

Det lutar nog åt att george bor hos min kompis och diana hos mig och då kan vi ju åka och hälsa på george.

Eller tycker ni det blir allderles för mycket? så otroligt nervös för vill inte mista kanin nu igen…

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Har bestämmt mig för att Diana helt klart kommer få bo hos mig ;)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

kan tillägga att det är en ganska stor yta med mycket aktivering så det är ingen bur inte ;)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Eller vad tror ni? blir det för mycket? …

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#36 Beror på hur mycket du är med henne, är hon mkt ensam så är risken större att hon blir lite "vild", om du fattar hur jag menar ;)

Men annars är det nog iofs bra att Diana får flytta direkt till dig..

Valkyrie
0

37# Nu är det ju George jag tänker på ;) blir det för mycket att flytta?

Diana kommer jag kela med väldigt mycket :)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#38 Jaha, förlåt för min tröga hjärna ;D
kan bli, han borde klara det men ah.. det bästa hade ju varit att komma direkt till dig. :(

Valkyrie
0

39# hehe ;P

Ja det vill ju jag också men hemskt att säga nu att han inte kan ha honom :(

något förslag på vad man kan säga? hehe man kanske kan säga " tyvärr kan du nog inte ha honom för han får lätt diaree om han flyttar för mycket och blir för stressigt"^^ nödlögner

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#40 kan inet kaniner få det? har för mig det :p

jo men jag skulle nog kört med nått sånt ;D

Valkyrie
0

41# jo alla kan få diaree men kan säga att han kanske inte klarar av för mycket flyttar och har väldigt känslig mage :P

Mamma sa att det löser sig så det låter positivare nu :)

Längtar :)

Rest in peace Valkyrie!

Ag007
0

#42 om en kanin får diarée så är det inte en så bra lögn fö diarée är livs hotande (inget illa menat)

Valkyrie
0

43# vad menar du? Det är ju meningen att det ska låta lite farligt med för mycket flytt! Alla diareér är inte livshotande, det beror ju på om den är rinnande eller bara lös.

Jag vet nog vad jag gör.

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

#43 Säger samma som #44, alla är inte livshotande ! och #44, jag tror nog du vet vad du gör ;)

Valkyrie
0

exakt ;) Jag tror jag lyckas övertala min mor att säga att de tyvärr inte kan ha honom, vi kan ju hälsa på de :)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

låter bra :D!