Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 816 ggr
bunnyheart
0

Är det farligt?

Hej! Jag har hört att det är farligt med"gnagar blandning". Den gnagar blandning jag ger innehåller: majs, typ havregryn,pellets,marsvins pellets och torkade grönsaker. Kaninerna äter allt det innhåller förutom marsvinspelletsen, och jag undrar om denna gnagar blandning är farlig?, eftersom den bara innehåller det jag skrev.

Tacksam för svar, och tack i förhand! :)

ps. Om grupppen är fel så kan ni ändra den :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

Putt*  Snälla ge mig svar, är så orolig om det är farligt :(

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

TheMe
0

Japp, det är faktiskt väldigt farligt för en kanin att felutfodras. Ta bort gnagarblandningen och ge ett bra pellets, hö och färska fiberrika grönsaker istället.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

bunnyheart
0

#2 men vad är det som är farligt, det är ju bara torkade grönsker och pellets och havregryn, det är väl inte farligt?, så ifall hur då?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

TheMe
0

Kaniner behöver mycket fibrer de ska absolut inte matas med sockerrik och fet mat eftersom det sätter sig runt deras inre organ och orsakar en för tidig död.

Majs tex innehåller väldigt mycket socker och havregryn sväller i kaninens mage. Sedan att din kanin väljer bort pelletsen är inte heller bra, dessutom ska den ha kaninpellets eller eventuellt hästpellets (jag ger mina Krft Groov 90 som har väldigt bra näringsvärden för kanin) och inte marsvinspellets.

Som sagt, köp ett bra pellets istället och släng bort allt vad gnagarblaningar heter.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[BonnieL]
0

#3: Grejen är att frukterna och grönsakerna inte är torkade naturligt, och det gör att dom är ännu sämre att ge. Endast ren pellets, om du absolut vill ha något blandat kan jag tipsa om Rabbit Royale som finns på Djurmagazinet, den innehåller pellets, torkade örter, växter mm och är inte onyttig.

Annars har #4 gett dig mycket bra tips?!

elinab
0

Gnagarblandning är farligt. Inte för att majs, havregryn mm är giftigt eller så utan för att det innehåller alldeles för mycket fett och kolhydrater för att ingå i en kanins dagliga kost. Majs, havre och liknande kan du ge som godis någon gång då och då.

Till vardags ska du ge din kanin hö, färska fiberrika grönsaker och en ren pellets med bra värden precis som #4 och #5 tipsar.