Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 532 ggr
Yazmine
0

Nån som vet ......?

Min kanin beter sig så konstigt,när hon kommer ut ur sin bur och får syn på nån av mina katter så springer hon efter dem och lyfter sin svans högt och låter ,det är nån dovt lite stönande ljud.Har förståt att hon måste vara könsmogen men jag har alldrig varit med om att en hon kanin gör så,kan hon vara en hanne ?

I papprena som jag fick med kaninen när jag köpte henne står det tydligt att det är en hona men kan uppfödaren ha sett fel ?

Clariiz
0

Kan tänka mej att hon vaktar sitt revir eller något sådant. Kanske hon är rädd och går till atack??

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Jag funderar i samma banor som #1.. Om du är osäker på om det är en Hona eller hane? så är det bara att se efter. Titta mellan benen. Ser/känner du en pung så är det en hane :) Den känner du tydligt. Känner du ingenting så är det alltså en hona.

Pungen på en hane kan man känna när han är ca 7, 8 veckor gammal.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Yazmine
0

Nej jag vet inte, men det verkar inte som om hon är rädd snarare tvärtom katterna springer undan och hon efter nästan som dem leker tafat =) det ser väldigt roligt ut i allafall.

myriis
0

Jag tror det verkar som om hon "attackerar" katterna. Min dvärgvädur beter sig liknande när min andra hona kommer >.< Och hon försöker attackera.

Clariiz
0

hmm då är det nog revir beskyddning om hon låter arg. låter det som ett "pip" eller mer som en "grymt" ?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Yazmine
0

"grymt"

Zvintos
0

Kan också vara att hon tycker om katterna. Lillsyrrans kanin gör likadant! Så fort jag kommer hem och han är lös i huset, så kommer han som ett skott och "grymtar" (gör parningsljudet).

Hur ser hon ut när hon springer? Ser hon arg ut, spänd, eller bara avslappnad?

Clariiz
0

"grymt" hmm tror det kan vara arg läte. brukar vara det

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

hnlkjljlj
0

Hej ,de din kanin gör är att uppvakta katten.  "grymtljuden" du hör är de ljud som förekommer innan PARNING. Att kaninen lyfter svansen högt är ett beteende som kaninen utför i samband med PARNING och kallas för "flaggning"  vad jag har erfarenhet av så brukar endast hanar göra så ,men i allt finns undantag.. Det är väldigt vanligt att könsbestämmningen blir fel på unga djur.  Du får helt enkelt vända på din kanin å kika efter .om du trycker med två fingrar lite lätt vid könsöppningen så kommer  penis fram ,gör den inte så är det en hona.  På könsmogna hanar brukar pungen med testiklarna synnas mycket tydligt. 

MVH /Puttes kaninhem västerås

Linus_sotis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tror att hon inte vill ha dina katter på sitt revir honor som en jag har vaktar nästan dyngnet runt jag sätter ut linus och börjar stampa och nästan morra..han hoppar upp i min famn och de verkar som han vill tillbaka men jag provar att sätta min hona i buren och hon och han jagar varandra men sen får hon nog och vill tillbaks…

bild när han jagar henne

anna_forsgren
0

det här tillhör kannske inte forumet såå mycket men min kanin (hane) han har haft synliga kulor (mellan benen) i en hel vecka nu, eller mer.. är de parningssugna så länge? (svårt att förklara)

anna_forsgren
0

(han är 8 månader)

KajsaM
0

#11 Könsmogen är han :)

Matilda_91
0

Kulorna syns jämt, dom försvinner inte för att hannen slutar vara parningssugen ;) Fast det tror jag iof inte att hanarna slutar med *fniss*

Lillatrasdockan
0

Alla mina honor, och självklart hanarna med, håller på så med när de är brunstiga. De springer inte efter katterna eller så men de springer runt i hagen eller på mitt rum och låter hela tiden. Men det är iaf ett säkert kort på att hon är brunstig för hon är mer än villig när vi tar in hanen sen =)