(diskussion #1) Vad tycker ni?
Vad tycker ni om att ge en 6:åring en kanin som h*n tycker är kul i en vecka sen är den bort glömd?
Själv tycker jag det nästan är pinsamt elakt och bortskämt av ett barn att göra så!!!
Vad tycker ni?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
* Man ska aldrig ge/sälja djur till barn om inte föräldrarna kommer ta ansvaret om barnen tröttnar.
Jag vet att i framtiden kommer vi säga blankt nej till djur som vi själva inte kan tänka oss att sköta.
* Att aldrig någonsin gosa med kaninen låter för mig väldigt tråkigt.
Visst att man kanske inte gosar varje gång man är till kaninen, men åtminstone lite kel/klapp vid matdags ser jag som minimum när det kommer till mig själv och mina kaniner.
* Om tröttnar så gäller det att försöka se till djurets bästa.
Rent tekniskt är det föräldrarna som har ansvaret att djuren sköts, så länge barnen är under 18 år.
Har man då valt att låta barnen skaffa djur är det ett ansvar man tagit på sig, att se till så att djuren sköts och mår bra.
Vill man inte ha det ansvaret bör man inte låta barnen skaffa djur.
Har man ändå valt att låta barnen göra det och inte vill ta hand om det, är det i sådana fall bäst att omplacera djuret.
Hellre det än att det sitter bortglömt och knappt tas om hand.
Att släppa ut ex kaniner i naturen är ett väldigt dumt drag och dessutom, vad jag vet, olagligt.
(Flyttade inlägget till rätt grupp. OT-gruppen är enbart till för diskussioner som inte har något med kaniner att göra.)
#1 Väldigt bra svar.
Tillägg; Du tycker att det är "pinsamt elakt och bortskämt av ett barn att göra så". Tror inte att en sex-åring tänker på vad som är rätt eller fel. Barn i den åldern har inte ett utvecklat konsekvenstänkande.

#2 nä men de är väl inte så dumma så de inte vet vad som är rätt eller fel!?!!!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Tycker helt ärligt inte man kan förvänta sig mer från en 6:åring. Ett barn ska aldrig få en egen kanin som kommer få sitta i sin bur när barnet är less. Föräldrarna ska ju ha största ansvaret, så har föräldrarna inget intresse så bör man inte skaffa nån.
Det där att gosa med kaninen får man ju anpassa lite efter kaninen också. Vissa behöver mer sällskap än andra. Men nån kontakt dagligen bör man ju ha i alla fall.
Det där med att tröttna brukar ju kunna gå i perioder. Att man ibland helt enkelt inte orkar umgås med kaninen lika mycket. Då tycker jag man först ska försöka hitta intresset igen, det brukar inte vara långt bort :)
Men försvinner det helt så är det ju bäst att hitta ett nytt hem åt kaninen om kaninen drabbas av det.

när jag skulle köpa kanin så var det en flicka i 5:års åldern och hon skulle få en kanin, jag är nästan säker på att hon tröttnat på sin kanin för länge sedan!, föräldrarna har ju också ansvar för att barnet ska hålla intresset genom att hjälpa de med vissa grejor,sen är det många föräldrar som ger barnen allt de vill ha, jag vet att någon som jag känner skulle få en kanin för hon hade tjatat, det är ju helt sjukt!, hon visste ingeting omde typ och har matat de med rabarber och annat de inte kan äta, det bästa är ju om man ger barnet en bok så de får läsa på lite, svårhet på boken är efter åldern på barnet sedan när man märker på barnet att de kanske kan ta ansvar så är det bra att ha någon i familjen som är som extra hjälp också!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#3 Jag skrev "inte tänker" och "inte vet" som du skrev. Hur gammal är du?

#6 Nu förstår jag inte vad du menar!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Jag tycker personligen att det är oansvarigt av föräldrarna och att man inte ska lägga skuld på en sexåring, det var föräldrarna eller någon annan som köpte kaninen åt *****.
Man måste inse att kaniner behöver mycket omvårdnad trots allt, och som sagt inte lägga ansvaret hos ett barn..
#7 Då får du läsa mitt inlägg #2 en gång till så kanske du förstår ;)

#9 Okej nu förstår jag :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥