Hur gör jag?
För att övertala mamma att få en till kanin? Just nu har jag en hanne. Och vill väldigt, väldigt gärna hitta en hona, skaffa ungar och sånt. Det är en utav mina allra största drömmar. Men mamma & pappa säger strängt nej. Har haft kanin sen jag var 6 år men aldrig fler än en. Har gott om plats i mitt rum och även en stor, tom garderob ("dressing room").
Får värsta ångesten när jag vet vad jag vill ha , men samtidigt vet att jag inte får det.. Nu låter jag säkert jätte bortskämd men faktum är att jag inte alls får så mycket som jag vill ha. Dessutom VET jag att mamma också vill ha en till kanin. Pappa med. MEN ändå hittar dom på nya ursäkter såsom "Christoffer (min brorsa) är allergisk" (han reagerar inte på kaniner). "Vi har inte plats" (Somsagt; MASSA plats!) "Det blir mycket jobb" (typ inte alls så mycket mer jämfört med nu) "Det blir dyrare" (Jaa, men jag betalar ju allt själv??) "Nej, så är det, helt enkelt" (*gråta*)
Vad ska jag göra !? XD

Du, tjata och tjata xD Så fick jag Hampus ;P
Men berätta alla fördelar med att ha två kaniner. Om dom ändå säger nej, köp en kanin och vips en dag kommer du hem med en liten kanin unge och säger att dom skulle avliva den :D

Tjatat har jag gjort sen förra sommarn :P
hahaha, bra idé. men jag tror mamma skulle fatta att jag köpt den XD
;P Det du säger stämmer, förutom att det inte är mycket mer jobb med två kaniner som en. Det är dubbelt så mycket jobb! ;)

Eh, pröva ;) Sätt dig med dom och fråga seriöst VARFÖR dom säger nej.

haha, jag ska testa ;D

Berätta vad dom sa ;)
Jag skulle berätta om lagen som säger att man ska ha minst två kaniner ;) För enligt lagen ska kaninerna bo tillsammans OM man inte ha en (ursäkta) j*vligt bra anledning :) Vore jag du skulle jag kastrera hanen och sedan köpa en liten hona till honom. Så länge det inte är honom som du hade tänkt att avla på. Då kan du ju köpa en hona och kastrera och sedan ha honom till Avel :) Tänk på att du inte behöver ha både honan och hanen till aveln. Du kan ju alltid låna både hona och hane till Avel :)

#7 det visste jag inte att det var lag på :O vet du ngn sida där det står? trodde det bara var marsvin som det var så med !! Vill verkligen inte att min bebis ska vara så ensam?

Säger verkligen lagen det? Nån hemsida, så okunige jag kan läsa :D
Vi hade lagar på djursjukvården i skolan för några veckor sedan… hum, det är så jäkla jobbigt att hitta på jordbruksverkets sida. Men om ni har orken så ska det finnas där :) Annars kan man ju kolla på SKAF's hemsida där det står:
Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

#7: Kan det verkligen stämma eller blandar du inte ihop det med lagen om marsvin? :)
Jag tycker inte det är dubbelt så mycket jobb med två, det är ju typ lika enkelt som att ha en kanin att sköta :)
Nej, gnagare ska bo ihop. Kaniner är inte gnagare utan hardjur. Kaniner ska VERKLIGEN inte bo två och två enligt lagen!

Alla mina kompisar har alla två kaniner var.

Juuust ja, Kmr aldrig ihåg det. Tack myriis!

Kaniner anses som ganagare överallt. När vi var till veterinären när min kille hade loppor stod det "Ganagare" på både pappret och medicinen.

GNAGARE*
Men då har vetrinären fel. Kaniner är hardjur och inga gnagare!

Okej. Veterinären har fel ..

Kaniner hör inte till gnagare utan till hardjur.

haha oj vad alla hade skrivit! Det såg jag inte när jag skrev ;)
Självklart är kaniner hardjur och inte gnagare ;) men jag kopierade vad som stod på SKAF's hemsida och där är de inte lika snabba som ni sett ;) och jag tror knappast att SKAF skulle stå och snacka om guldhamstrar osv om de inte menade att kaniner tillhör gnagare O.o
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=778640 lägger in länken så ni själva kan se istället :)

#20 Hahah ;)
Men jag glömer alltid… Kajsa, Kaniner är hardjur! ;-)
Fast jag skulle iof säga att allt beror på djuren. Vissa djur VILL inte bo tillsammns. Medans vissa är extremt sociala och älskar sällskap. Fast jag har då bara varit med om att de älskar sällskap. Har en kastrerad hane tillsammans med en annan hane och de sitter alltid och myser varandra eller tvättar varandra. Sedan min angora (som dog i sommras) hade sällskap av min gammla dv dam som även dem trivdes superba och burkade busa massvis i hagen (även fast damen blev en del till åren).

Har möjligtvis fått mamma att mjukna ^^ hon bah; men vad du tjatar då! XD jag berättade om planen med garderoben, där bpappa kan bygga ett burskåp (en bokhylla som fungerar som tre olika fack) :D
Min dvärgvädur är agressiv mot andra kaniner (honor och kastrerade hanar) Andra honan är lite feg och vill inte bo med andra kaniner!
Två bra exempel ;)

#25 hehe, Lycka till!
#26 hehe vilka roliga niner ;)
Nämen oj, men om vi tänker så här då, kaniner i det vilda bor ju i kollonier, borde inte kaniner i fångenskap ha liknande behov? bara en idé så hoppa inte på mig o halsugg mig nu :P
#28: Menar du att kaniner borde bo två och två? Jodå, en del kaniner trivs nog två och två, men jag tycker att om man ska ha kanin ska man väl vara nummer ett för sin älskling! Jag ser hellre att jag har en kanin i hälarna hela dagen än att min kanin gillar någon annan bättre än mig. För det lär den göra om dem bor två och två ;P
Sen finns det ju utstickare, precis som människor, som inte trivs med andra människor/kaniner eller vad jag nu pratar om :P

Jag tror att vissa kaniner vill ha sällskap av en annan kanin och vissa inte :)

Troligen skulle det då bli så att de inte bodde tillsammans XD haha, jag vet att jag hoppar mellan idéerna, men jag vill väldigt gärna para min kille innan det är försent! Och Jag har en tom garderob som är 2,24 kvadratmeter. Där skulle man kanske kunna snickra ihop något? Isåfall skulle jag ta bort garderobsdörren så att det blir mycket trevligare. Där finns lampa, krokar och helt perfekt för kaniner! Dock är det snedtak .. kanske svårt att bygga burar då? Vad tror ni? :D
#29 Nja, nummer ett o nummer ett, jag är ju inte hemma dygnet runt o vill gjärna att mina niner ska ha sällskap när jag inte är hemma ;) Jag trycker det är absolut viktigare för mig att de har det bra när jag inte är hemma, än att de tycker att jag är lika kul när jag är hemma… Det största anledningen till varför jag har dem i par. Sedan kan jag se att folk som har kaniner till utställning så kan de ju råkas skadas o det vore ju trisst. Men jag kan endå inte förstå varför man inte ska ha flera kaniner tillsammans om det inte skulle vara så som du säger med några av dina kaniner?
Jag tror att allt beror på hur kaninen har det när den är liten och självklart hur den blir ner den blivit könsmogen. Om kaninen när den är ung sätts går med en äldre herre eller dam har jag aldrig haft några problem. Inte hellre när jag har haft ungdjur från början och haft dem tillsammans. Självklart itne två okastrerade hanar dårå ^^ Jag tror att det är så med de flesta djur (med undantag för de solitära) att om de lärt sig att umgås rätt när de är unga så vet de också hur de ska ebte sig när de är äldre. Som en jämnförelse med våran hund som bodde på vishan tills han var 9 o är helt socialt missanpassad när det gäller att förstå andra hundars språk. Om de inte lär sig när de är unga kan det vaar svårt att lära sig språket när de är äldra.
omg, jag borde lära mig styckeindelning och komma och punkt bättre ^^ men men
#31, hum… garderob? det första jag tänker på är livsviktigt solljus, men det tänker väl du på med ;)

#31 På nått sätt skulle det nog bli toppen!

#33 Joo, jag vet, jag tycker och det verkar instängt och såå .. men jag går ut på promenad med min kanin varje dag ^^ så det lär bli samma med honan om hon nånsin kommer ;)
#34 Jag känner samma sak :D

B
Skulle nog bli super fin och så :D
#35 det låter ju bra det ;) Uscha, jag får sådana läskiga tankar när jag tänker på garderober, men det är antagligen bara för att jag är så hemskt mörkrädd xD Men jag tror endå att det kan bli jättebra ;)

#37 haha, aaa XD nejmen, det är en stor garderob. Har använt den som "dressing room", har haft övernattning med mina kompisar där & grejjer :D Men jag får också en läskig känsla. Får se vad mamma och pappa tycker :D

Är det så stort? :) Bild?

#39 Just nu är det lite stökigt därinne ;) Måste flytta mina kläder isåfall ;)
#7: Ja, det står att " 1§ Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl".
Men har du läst det som står lite längre ner?
"Allmänna råd till 8 kap 1§
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt…
…Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans.
En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan uttsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och förslar."
Sedan står detta på jordbruksverkets sida:
"Förbättringar i djurskyddet för sällskapsdjur:
empel på förändringar:
- De delar av föreskrifterna som tidigare varit allmänna råd för privatpersoner blir nu föreskrifter, förutom måttbestämmelserna"
Alltså säger inte lagen att de MÅSTE vara två och två, bara att de bör vara om det går. Men vill man ha en ensam kanin är det inte olagligt heller.
Förlåt om jag kom lite långt ifrån ämnet, men ville tydliggöra för alla att det inte är lag på att kaniner måste vara 2 och 2. Så inga börjar fundera eller bli oroliga.

#41 tack för att du förklarade så bra! :D
#41. Okej, jag tänker ta ett snack med min lärare om det där =) Vore ju jäkligt trist om hon lär ut fel med tanke på att många som hon undervisar, i framtiden kommer jobba inom massvis med olika djuryrken. Sen ska jag inte säga att jag älskar jordbruksverkets regler heller. Med kanin är det väl rätt okej, sedan med många andra djur skulle de verkligen behöva bli mer artspecifika.
men jag har hört att kaniner inte ens är släkt med harar.. hm.. konstigt..
Medarbetare på Hundar.ifokus

Det syns ju att de är släkt ;D

#44 Troddde du på det? ;) Sjävklart är dom släkt :D
se på en belgisk hare till exempel :P det är väl en kaninras?
de ser ut som en hare… :)
#45.. ja det var därför jag också tyckte det var konstigt, jag menar de är ju hur lika som helst.
#46.. jag visste inte vad skulle tro det var därför jag var osäker liksom.

#48 Får man fråga vem som sa det? :D
Hehe, nog är kaniner släkt med harar alltid. 
Läs på denna sida får du veta lite mer om det.
Nej kaniner och harar är inte släkt, de har utvecklats parallellt, alltså är de två olika arter och han inte få fertil avkomma.

Och så har vi även en artikel om det ;-)
#49.. jag kommer inte ihåg vem som sa det.. men jag kommer ihåg att han/hon sade att kaniner var närmare släkt med en häst än en hare, jag la det på minnet eftersom jag tyckte det lät liiiite konstigt… ;)
#47 Du har helt rätt, det är en kaninras och den har inte något med hare den egentliga haren att göra. :)
ja trodde harar å kaniner var släkt… :o
vi kanske ska ta detta i en anna tråd, kom jag på nu?! 
#51: Ja, klart de är två olika arter. Men de tillhör ändå samma "familj". Så de är ju släkt, men ändå inte.. om du förstår hur jag menar?
#57 jadå xD så dära ändå fast endå inte, det är ju helt klart så det är ;) haha :) dagens bästa, fick mig att le här i feberyran
hehe, aa ja fattar :P klart dom inte e samma art, de fattar man ju! :P ja trodde ni mena att dom inte äns var släkt… xD

#53 En häst?
Säg att det är bra för dej att ta annsvar över något så du kan lära dej. Det är jätte nyttigt säger du. Och sen säger du att jag är så stor nu så jag borde få kunna ta annsvar själv över ett djur. Jag ska ha den på mitt rum, göra rent själv, städa efter den i rummet och du kommer inte ens märka att den är där. Eller om du har plats ute så säger du att den är ju inte ens inne och jag sköter den helt själv. Sköter jag den inte helt själv så får ni göra er av med den och gör det som en deal. Att så länge du själv sköter den så får du ha kvar den annars får de sälja den.
Funkade på min mamma ;O) Hon till och med skaffade sej en egen kanin sen. Fast den har de inte kvar nu, de skaffade sej en katt sen i stället och min mamma hatade djur..
#61 tycker du verkar ha en bra idé dära ;)