Panik?
Nu har jag en fråga igen som ni kanske kan hjälpa mej med?
Jo det är såhär att när jag tog ut min kanin i selen för första gången (har tränat henne med selen inomuhs) så fick hon panik eller vad man ska säga. Ska försöka att förklara lite hur hon är. Jo när jag tog ut henne så sprang hon som hon ville fly i från mej och försöka ta sej i från selen som hon fick panik. Så frågan är vad jag ska göra som hon inte får "panik" igen?
Tacksam för svar! (:
Låter ju inte så kul. Försök att sätta dig ute med henne i famnen, gosa med henne, ta fram selen och långsamt sätt på den och visar hon minsta tendens på att vilja springa eller få panik, avbryt direkt. Beröm henne för varje framsteg och när selen väl är på och försiktigt kan sätta ner henne på marken och hon inte springer iväg kan du ge henne en liten godisbit. Men visar hon minsta tecken på att få panik, bli orolig, lugna ner henne, eller avbryt helt, det beror ju på situationen.
I början kanske det också räcker med att bara ha henne ute i närheten av selen och successivt gå framåt? :) Det är iaf vad jag hade gjort! Lycka till.

#1 Det ska jag prova. Tack för ditt svar :)

Min ena kanin blev sådan också i somras helt plötsligt… Sen gick det inte över förrens flera månader senare. Jag gick ut med henne men mest där det fanns saker hon kunde gömma sig lite grann vid… Om hon sprang höll jag henne (fast på marken, inte i luften… tog inte upp henne altså), satte mig ner och pratade med henne lugnande. Så gjorde jag det varje gång jag var ute med henne och tillslut gick det över igen.
Min förra kanin fick "panik" när han hörde ett flygplan… Det kommer ganska mycket flygplan vid oss, men inte speciellt nära! Men han vande sig…
Lycka till!

Min ena kanin blev sådan också i somras helt plötsligt… Sen gick det inte över förrens flera månader senare. Jag gick ut med henne men mest där det fanns saker hon kunde gömma sig lite grann vid… Om hon sprang höll jag henne (fast på marken, inte i luften… tog inte upp henne altså), satte mig ner och pratade med henne lugnande. Så gjorde jag det varje gång jag var ute med henne och tillslut gick det över igen.
Min förra kanin fick "panik" när han hörde ett flygplan… Det kommer ganska mycket flygplan vid oss, men inte speciellt nära! Men han vande sig…
Lycka till!

ojdå nu blev det 2 st likadana! :/

#3 ja så gjorde jag första gången, få se om det går över.
Tack så mycket :)