Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4968 ggr
imsuchadiva
0

Importera kanin

Har planer på att importera en eller två lejonhuvade kaniner. 
Men har inte en aning om hur man går till väga.
Hur får man kontakt med uppfödare, hur vet man att dessa är seriösa?
Kan man importera en kanin utan att behöva åka och hämta den själv?
Vad kostar det på ett ungefär?

Ja jag behöver veta allt som man behöver veta, och gärna lite till Tungan ute

(visste inte vart jag skulle lägga tråden.)

MarHai
0

Lättast är att söka efter uppfödare i det landet du vill importera ifrån. Fråga runt efter uppfödare av din ras, hör med folk som redan har kaniner från den personen etc.

Jag har importerat kaniner från danmark tre gånger, fjärde gången blir i år.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

pigelina
0

Hade oxå tänkt importera lejon,
beroende vart du vill importera ifrån och om dt är i närheten av där jag bestämmer mej, kan jag säkert ta hem några till dej. men åker antagligen inte förens i höst isf

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

imsuchadiva
0

Vart ska hämta ifrån? :)
vill ha hem havana lejon.
Är även sugen på att importera några holländartecknade rexar.

pigelina
0

#3 jag vet inte riktigt funderade först på England, men vet inte om jag kan få mamma att åka dit med mej,

Jag är öppen på förslag!:)
Hade själv velat ta hem havanna och vit rödögd lejon.

Kan ta hem lite olika antal beroende på vilket land det blir.

// Hanna

Trasdockaa
0

Hör med Marianne på Förgätmigejs kaniner, hon är grymmt duktig.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

TheMe
0

#3 Finns grymt fina holländartecknade rexar i Storbritannien.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

imsuchadiva
0

#6 känner du till någon uppföader, hemsidor eller något?

Emelie
0

Även jag har funderat på att importera lejon, så om vi är flera som går ihop och importerar från samma uppfödare så kan vi ju reducera priserna osv.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

imsuchadiva
0

Ja :)
Men jag har ingen aning om alls hur det går till.

Men ska mejla Marianne ang annat så kan passa på att fråga henne då :)

TheMe
0

#7 Jag kan kolla upp det åt dig, hänger en del på Brittiska kaninforum. Mestadels om kaninstatus, hittekaniner osv men har sett massor av superfina holländartecknade rexar.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

pigelina
0

#8 Skulle gärna vara med då, och importera.
Fast bäst är det om så många som möjligt gör dt, kanske kan man importera från 2 uppfödare i närheten av varandra och då minska att kaninenrna man tar hem är nära släkt, och kunna köpa obesläktade av avarandra.

// Hanna

Emelie
0

#11 Jo precis, jag är också på isåfall. Beror dock på om de har färgen jag söker.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Denna kommentar har tagits bort.
pigelina
0

Själv så skulle jag gärna vilja ha en havanna och 1 eller 2 vit rödögda,

man kan ju börja leta när man vet vilket land man vill importera ifrån och völdigt smart att göra det samtdigt, mycket billigare och förstör miljön mindre;)

// Hanna

Emelie
0

#14 Jo men precis!

Är det någon som vet hur mycket det kostar att importera från USA?

pigelina
0

#15 venne, men är lejonen där fina?
Trodde många linjer hade epelepsi eller så, dt vill inte jag ha i mina. Fast ska ju flytta dit sen så kommer ta med mina kaniner dit när jag åker, vet inte hur mycket det kostar.

Men flygbiljeter om någon ska åka med dom annars kostar bara bagage men då är dom i lastrummet.

// Hanna

Emelie
0

#16 Jo jag vet att en del linjer därifrån har det, men man får se till att hitta epilepsifria linjer. Vissa av lejonen där är skitfina, andra inte. Ungefär som i Sverige Glad

pigelina
0

#17 ok:)

// Hanna

Rozza
0

Om någon åker till England är jag intresserad på att importera några dvärghara om någon skulle vilja ta med dom hit är villig att betala och vet redan vilken uppfödare jag vill ha kaniner ifrån.

pigelina
0

England hade jag ju tänkt på till att börja med, dom har ju väldigt fina lejon med bra manar:)

Men hur tar man sej till England? med flyg? får man ta med sej kaniner på dt flyget mm?

// Hanna

Rozza
0

#20 Nog lättas med bil om man ska ha med sig kaniner hem. det är svårare och ta flyg med djur men det går säkert.

Emelie
0

Någon som vet vart man kan hitta en "komplett" lista med uppfödare av lejonhuvade i England?

Rozza
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 Det kan ju vara lite svårt men blir det inte lättas om du tar kontakt med en uppfödare som kanske vet om fler eller har något form av register som vi har här i Sverige. När jag var på LU så så jag jätte fina lejonhuvade kaniner har typ bild på en men vet inte hur det gick för dom hoppas att det gått bra.

imsuchadiva
0

Någon som vet vad kaninerna kostar i englad?
Är det ungerfär som här?

Vill gärna ha hem både rexar och lejonhuvade kaniner..

Emelie
0

#23 Tror det där är Linda Fredlings kanin. Vet du vilket burnummer kaninen hade? Vet att en av hennes fick 94,5, men det blev även några nollade p.g.a för tunga. Men hennes lejon är skitfina! :) Har själv en sötnos därifrån.

Rozza
0

#25 vet att den satt på kanten ut mot stora gången på LU. Men skulle tippa på att det är en av hennes för det var bara några stycken som såg ut så här fina ut. Tog tyvärr inte bur numret vilket jag e lite sur på men i alla fall den är jätte fin.

Emelie
0

#25 Jo, men det borde vara hennes. Ser inte Vilken färg? kaninen på bilden har, ljuset luras. Är det en blå eller en havanna?

Fatma
0

Jag skulle vara intresserad också, dock vet någon en uppfödare som har zobel brun?

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

pigelina
0

Fatima jag vet inte, inte häller hur man får tagpå uppfödare,

Undrar bara om någon har körkort som kan tänka sej köra, utan min mamma om jag övertalar henne;)

Om jag ska åka vill jag sammla på mej så många kaniner som möjligt hem, för att sänka kostnaderna för varje person,

Hur många kaniner får plats i en bil? ränka som dvärgraser, stora typ = 3 dvärgar.

// Hanna

Emelie
0

#29 Jag kommer troligtvis ta körkort någon gång efter hösten. Så om ni kan vänta tills dess så är jag på ;)

pigelina
0

#30 haha ok:P
Jag kan vänta ifl:) ska inte ha nya kaniner förens nästa sesång endå:P

// Hanna

bunnyheart
0

Kolla när du köper kanin/er:

1. Inga bettfel!
  2. inget kladd i ögonen
  3. ingen rinnande nos
  4. pälsen ska glänsa
  5. du ska se på kaninen så att den är pigg och värkar må bra

Seriösa uppfödare bryr sig om kaninen och visar att det inte är något fel och ger dig seriös fakta :)

LYCKA TILL :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

pigelina
0

#32 vet inte vem du skriver till men självkart kommer den som ska hämta kaninerna kolla detta,

// Hanna

Emelie
0

#31 Vad bra! :) Då har vi ett halvår på oss att kolla upp olika uppfödare m.m. Jag måste hitta rätt färg för mig ;)

pigelina
0

#34 haha:P säj till om du råkar hitta någon havanna eller vit rödögd uppfödare:P

Vilket land ska man förästen leta i? England?

// Hanna

hjartelyckanskaniner
0

Har ni någon hemsida till någon uppfödare utav holländar rex i Storbrittanien?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

imsuchadiva
0

#36 Nej men vill gärna ha :P

Jag har körkort^^

pigelina
0

Här är 2 uppfödare i England jag är intresserad av att importera ifrån

http://www.piczo.com/bec7uk?cr=3 - vit rödögd

http://samystud.webs.com/ - havanna

// Hanna

hjartelyckanskaniner
0

#37 Hittar ni någon sen så PM:a mig gärna den sen:) Vill också importera om några år.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Rozza
0

#30-31 kan också vänta vill inte ha något just nu. jag ska testa på livet utan kanin innan jag vill ha fler. ska också ta körkort så är på om vi åker någon gång nästa år eller i höst. Btw så brukar det vara en utställning utanför London så kanske kan åka på den? pratade om det med några av mina vänner i avelsföreningen. Är vi många så kan det inte bli så dyrt eller hur.

Jag är sugen på och köpa kaniner av Robin Day uppfödare av dvärgharar i blandade färger där bland blå.

Emelie
0

#40 Det låter ju jättebra, då är vi tre som kommer ha körkort. Så då är det bara att göra upp om vem av oss som kör bäst ;)

Lite OT men finns det dvärgharar i Havanna?

Wings2Fly
0

Det finns en hemsida (kommer inte ihåg adressen riktigt) som har en del länkar till olika "rasklubbar2 för kaniner där man säkert kan hitta uppfödare. Googla bara på British Rabbit council(BRC) så hittar ni den säkert.

Fatma
0

Tänkte kolla upp zobel brun, men vet någon vad färgen heter på engelska?

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Emelie
0

#42 Tack!

#42 Seal (mörk zobel brun), Sable (ljus zobel brun). Alla färger går att hitta på engelska på www.kaninfarg.se

Rozza
0

#41 det finns dvärgharar i havanna, Linda Ahlsén föder upp såna men om du tänkt att importera så finns det några i England vet inte om Robin Day har några havannor men skulle inte var otroligt om han har det.

Emelie
0

#45 Nej har inga planer på att köpa alls inom närmaste åren iallafall. Men är lite förtjust i de små rackarna och vill nog ha några i framtiden. Tack för tipset om Linda, ska kolla upp henne!

pigelina
0

märkt att dom i england inte är lika "glada" i att länka andra uppfödare, som vi i sverige har ju många länkar vad jag själv uppfattar ifl;)

Mycket svårare att hitta då… haha:P

// Hanna

Emelie
0

#47 Även jag har märkt det!

kaningodis
0

Ett tips?, kolla i Tyskland, där finns det allt av allt och lite till (inte bara kaniner, utan allt!).

Kastanjegårdens Kaniner

pigelina
0

#48 råkar ni hitta någon uppfödare av havanna eller vit rödögd, kanske även egern så får ni gärna länka här eller PMa!:)

// Hanna

Fatma
0

Som #48 desamma om ni hittar i zobel brun, har inte hittat en enda än! Verkar inte vara så populärt att föda upp där?

Mvh Fatima

[sstorm]
0

I eng gillar de vit rö och madagascar :)

Fatma
0

#52 Verkar så ja.

Mvh Fatima

pigelina
0

Vad bra att dom gillar vit rö, då borde det va enkelt för mej att hitta(a)

// Hanna