Jakt
Vi kommer skaffa en jakthund som jag kommer träna jakt och utöva jakt med. Min fråga är ifall kaniner kan bli stressade av att ha en jakthund i närheten?
Hunden vi kommer skaffa är en Nova Scotia Duck Tolling Retriever, en fågelhund med ett djupt inpräglad jaktinstikt. Kan kaniner hantera det eller riskerar jag att behöva omplacera Lukas?
Hade tidigare en kanin som blev livrädd av min fars jakthund trots att den inte visa tendens på att vilja jaga kanin men han var väl tränad i jakt så fråga är ifall kaniner kan ana sådant.
Personligen tror jag inte att kaniner känner att det är just en jakthund, utan snarare att det är en hund i sig.
Har haft en hona som blev rädd oavsett hundtyp, samt en annan hona som inte brydde sig om hundar alls ens om dem stod vid hennes bur och skällde.
Huruvida om du skulle bli tvungen att omplacera kaninen beror ju lite på hur kaninen kommer reagera på hunden och vice versa.
#1 Vi har en hund just nu och har haft honom redan innan Lukas kom hit och redan första dagen accepterade Lukas honom. Lukas har inga problem att hälsa på hunden och är inte det minsta rädd för honom. Det jag är mer rädd för är huruvida en kanin kan ana jaktinstinkter hos en hund. Våran nuvarande hund har inga jaktinstikter.
#2: Jadu, personligen tror jag som sagt inte på att kaniner kan ana jaktinstinkter på det viset.
Ingen av mina har gjort det.
Dem som varit rädda för hundar har varit det oavsett om det varit en bekants jämthund eller våran förra extremt dumsnälla rottweiler.
#3 Mjo, men min förra kanin var livrädd för min fars jakthund men inte det minsta rädd för våran hund.

Men ska ni verkligen skaffa en sådan hund om du redan nu tror att ni kommer behöva omplacera kaninen Lukas då? Blir ledsen när folk värderar ett nytt djur högre än det som redan finns i familjen.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Håller faktiskt med 5# lite nu, varför skaffa ett djur så ni kanske inte kan ha kvar kaninen?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Det beror mycket på hur kaninen är. Är det en kanin som är väldigt lätt att stressa upp så är det nog ingen idé att ha den tillsammans med hund, speciellt inte jakthund.
Jag har haft både marsvin och kanin som vår jakthund fick hälsa på, och ingen av dem var speciellt stressade eller så.
Men det är inget vi kan säga i förväg om Lukas kommer bli rädd för hunden eller ej. Hur bor Lukas? Inne eller ute? Tänkte att man inte behöver ha Lukas och hunden på samma ställe, utan man kan ha dem åtskiljda.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#5 Jag har inte sagt att jag tror Lukas kommer reagera vad jag minns. Min fråga var ifall kaniner känner av hundens jaktinstikter. Vi har redan en hund och den fungerar Lukas utmärkt med. Hunden kommer vara valp när den kommer till oss så Lukas hinner vänja sig liksom hunden frågan är bara ifall Lukas skulle komma och bli rädd för den när vi sedan drar igång jakt med den.
#7 Lukas bor inne. Han och våran nuvarande hund samt våra katter ligger mycket och gosar tillsammans.
Tollare jagar främst fågel och inte kanin (dock individuellt inom varje ras). Men jag tror inte det ska vara problem. Vi har hund och kaninerna blir inte stressad av henne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lite OT, men vad kul att ni ska skaffa en tollare, de är så underbara!