Dags för kloklippning - problem!
Tänkte klippa klorna på min lilla dvv, men hon har börjat avsky att bli "fasthållen" och lyft.
Det har aldrig varit något större problem förut, men nu har vi haft henne frigående på stor yta ett tag och inte lyft henne på länge utan endast kelat med henne på golvet. Så hon är inte så van vid att bli lyft längre. Som grädde på moset har hon kommit in i tonåren och blivit lite mer kaxig och bestämd av sig ;)
Jag undrar hur jag ska göra för att vänja henne vid lyft igen, nu gjorde jag det felet att tappa/släppa taget om henne (inte i luften utan på golvet när jag tog tag om henne för att lyfta!) så hon har väl förmodligen förstått att det hjälper att sprattla :P
Det är inte akut med klorna, men det börjar bli dags nu och jag vill ju inte att hon ska få problem med dem, så alla tips? mottages tacksamt!
tyvärr vet jag inte men skicka ett medelande till NinniH så kan hon säkert svara ;)
Testat att linda in kaninen i en handduk när ni klipper?
När det gäller lyft så är det bara att träna, träna och träna tills kaninen vant sig igen.
Lisen tycker inte heller om att bli lyft, jag tror hon är lite höjdrädd och dessutom gillar hon sin frihet =P
När hon krånglar och inte vill ligga still när jag klipper klorna så tar jag en handduk, typ en kökshandduk, som jag lindar in henne i så att hon inte kan bestämma själv. Det kanske inte är det mysigaste för henne, men det fungerar.
Om jag bara vill lyfta upp henne eller när vi tränar med selen då har jag en fleecefilt som är hennes som jag brukar mysa in henne i. Ofta hjälper det att hon blir omstoppad och att man döljer ögonen så att hon inte ser så mycket.
Att hålla henne så att hon kan stoppa in huvet i armvecket brukar också fungera, och att hålla henne hårt, alltså inte hårt så det gör ont, men stadigt, så hon inte kan sprattla, och hon känner att hon inte kan ramla. Eller så sätter jag hennes rumpa på armen och sätter henne så att hon får huvudet vid min hals, så kan jag gnugga hakan lite mot hennes huvud. Hon älskar nämligen att bli klappad på huvet =D
Men håll henne stadigt och behåll ditt eget lugnt =)
Och lycka till!
@ #2 Nej, vi använder inte handduk, när hon väl är uppe i knäet är det inga problem att pyssla med tassarna. Det som trilskas är själva förflyttande upp till knäet ;) Jag vill ju inte riskera att hon ramlar ner på golvet och slår sig när jag lyfter upp henne.
Men tror ni att det är smidigast att först träna henne att bli "fasthållen" på golvet först och sedan gå vidare till lyft?
Se till så att hon fort kommer nära dig när du lyfter henne. Stå t.ex. på knä och luta dig fram över henne så att hon bara behöver "flyga" en liiiiten bit =)
Det kanske kittlas i magen på henne när du lyfter upp henne, som det gör när man åker berg- och dalbana ;)
Jag brukar sitta på golvet när jag klipper klorna, i fall hon snurrar runt (vill inte att min kanin ska ramla och skada sig)
När ni lyfter, har ni kaninen mot kroppen då? Mina kaniner kan tycka det är lite läskigt om de "hänger fritt i luften" men om dem känner stöd mot kroppen känner dem mer trygghet. :)