Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2066 ggr
Raainboow
0

enligt lag ?

Hej!

Nu är det så här att jag har en kull med 4 ungar som är nu 2,5 veckor gamla. Jag har "mamma kaninen" om man säger så.
Ska berätta lite, jag och min dåvarande kompis bestämde oss för att skaffa en kull (hon har hanen), men vi bröt av våran vänskap precis när de föddes. Så vi är inte längre vänner och har inte snackat på snart tre veckor. (innan sa vi att hon skulle ta två ungar om det blev fyra.. Men sen sa hon att hon inte behövde bry sig längre när vi inte var vänner, då antog jag att jag stod själv med dem och har inga som helst problem med det)

Har hon rätt att komma och säga nu att hon ska ha en kaninunge? Bestämmer hon som har hanen att hon ska ha pengarna eller en unge? Har alltid haft för mig att det är han/hon som har honan som bestämmer det.

Tänkte inte ge henne någonting alls, men så börjar hon strula om det här.. Hon har inte ens plats, eller en laglig bur att ha ungen i. Vad säger lagen egentligen?

spiritedaway
0

Nej det borde hon inte ha. Hon har ju även sagt tidigare att hon inte skulle bry sig.

Och har hon ingen laglig bur skulle då inte jag släppa iväg en unge.

Raainboow
0

1# precis, å så kommer hon sen å säger att hon ska ha en? Dessutom om hon har ungen i samma rum som pappan kmr han ju bli helt kåt å skvätta ner å sådant :s
Jag har ingen lust å ge henne en unge, är de inte jag som bestämmer om hon ska få en unge elr pengar om hon nu måste ha nått?

Emelie
0

Stå på dig! Finns ingen lag om att hon har rätten till ungarna, eftersom kontrakt osv inte skrivits antar jag? Du har alla odds på din sida.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Raainboow
0

Tack så mycket! Nej vi har inte skrivit kontrakt eller nått, då har jag rätten? Jag vill verkligen inte ge en unge till henne, känns som om hon bara ska ha en för att få en, asså att hon har rätt till en fast de har hon ju inte, å om hon inte ens har plats eller bur? det verkar ju ba konstigt :s

Emelie
0

Du bör ha rätten! Eftersom det som sagt inte finns några papper så kan hon inte göra så mycket. Men jag är inte totalt säker! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Raainboow
0

men OM vi hade skrivit papper, hade hon haft rätten till att välja om hon vill ha en unge eller pengarna för en unge? Dessutom säger hon att hon ska ha en, och om hon säger att vi tog det muntligt å så, så ska hon ju faktiskt ha två, så sa vi. Men sen sa hon ju att hon inte behövde bry sig mer, hoppas jag inte behöver ge iväg nån, jag vill ba att de ska hiffa fina hem :(

MajaL
0

Nej, hon har inte rätt till ungarna på något vis.

Inte om ni inte har skrivit något slags avtal.

Lycka till med dina ungar! =) Och strunta i din fd. kompis.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Raainboow
0

#7 Tack gode gud! Nej vi har inte ens rört papper och penna!
Tack, det ska nog gå finfint ,bara hon kunde sluta störa mig. Jag bryr mig inte om henne längre, vi har ingenting tsm, det är MINA kaninungar precis som du säger =)

hjartelyckanskaniner
0

Om jag nu förstår det rätt så vill hon antingen ha pengar för parningen eller en unge?

Jag har lånat ut en hane och har själv lånat en hane och då väljer ägaren till hanen själv om den vill ha pengar eller en unge. Nu är jag inte ovän med någon av de så vi har sagt pengar då jag inte har plats med en bebis för jag ska få ungar samtidigt och Babbes ägare vill inte heller ha ungar för hon skulle också ha bebisar nu.

Men tycker ni ska försöka prata igenom hur ni ska ha det. Hon är ju lika mycket inblandad i kullen som du då ni har två kaniner som fått ungar ihop. Man blir ju alltid ovän med sin kompis men förr eller senare så löser man allt =) 

Men det finns ingen skriven lag att så måste det vara när man parar med varandras kaniner. Men det är ju skönt att reda ut det!

Lycka till med bebisarna och med pratet!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

Ja visst är det ju den som har hanen som bestämmer vad han eller hon vill ha för ersättning för en PARNING, det gäller ju oavsett om det är hund, marsvin eller kanin eller nåt annat djur. Det ska man ju göra upp om innan. Antingen vill man ha en unge eller pengar eller inget alls, det är ju upp till var och en. Som ägare till honan så får du ju utifrån det antingen acceptera det eller låta bli att para. Här verkar ni ju ha varit överens, men sen har ni blivit ovänner, jag vet inte vad du ska göra, visserligen har ni inte skrivit några papper, men ett muntligt avtal gäller ju också. Försök prata med henne, det är det bästa.

MajaL
0

#9 & #10 Teoretiskt sätt är det ju så. Om hon inte fått någon betalning för betäckningen.

Men någon lag finns det ju inte. Så vida de inte skrivit kontrakt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

hjartelyckanskaniner
0

#11 Jag skrev att det inte finns någon lag på detta men det är lättast för båda om de pratar igenom hur de ska göra. Man kan missförstå väldigt mycket.

Nu ska vi inte bråka om hur de ska göra, det får ni som ägare till föräldrarna reda ut.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

MajaL
0

#12 Det såg jag. =)

Själklart är det alltid allra bäst att reda ut allt som ligger och gror.

Håller helt och hållet med dig. Man bör reda ut det, men lag finns ju som sagt ingen. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Raainboow
0

Okej, men hon har aldrig sagt att hon vill ha "betalt" för parningen, de säger hon först NU. Lite sent :s
1. Hon har ingen laglig bur att ha ungen i (!!!!)
2. Det funkar inte om hon ska ha ungen i samma rum som pappan
3. Det var inte ens säkert när vi "bestämde" att hon skulle ta två ungar om det passade med könen. Det var inte säkert att hon kunde ha en unge ens.
4. Eftersom vi inte rört penna elr papper och skrivit ner något vi "sagt" så borde det ju inte direkt gälla?
5. Hon sa själv att hon tyckte det var bra att hon inte behövde bry sig, sedan har jag inte hört av henne på 3 veckor, sen helt plötsligt känner hon för att sabba och göra livet surt för mig, då kräver hon en unge -.-
6. Egentligen ska hon ju inte ha någonting alls, hon har ju inte sagt innan att hon ska ha..

Linnet
0

#12 Nej men givetvis finns det ingen lag som bestämmer sånt, det vore ju konstigt, det är ju upp till var och en att bestämma hur man vill göra, skriver bara vad som är brukligt. Var och en bestämmer vad man vill ha för en PARNING vilket kan vara allt från ingenting till en unge eller priset av en unge. Men ett muntligt avtal gäller ju också.

MajaL
0

#15 Ja, om man ska vara petig så ska man ju ha alla avtal på papper för att vara 100% nogrann och korrekt. Flört

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Linnet
0

#16 Ja om man inte litar på människor så får man ju göra så, men vad då, det gör man ju inte för nån liten struntsumma för en kaninparning kompisar emellan.

MajaL
0

#17 Jag förstår precis vad du menar.

Man kan lita på människor, men endå vilja ha allt under kontroll. ;)

Nej känner man varann så är det klart en lite annan femma. Själv bokför jag rubbet, för att ha koll på allt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Ljusta
0

Tycker allt att du ska ge henne en unge om det är vad ni kommit överrens om (eg TVÅ ungar). Att hon inte har en laglig bur just nu gör ju inte att hon inte har tänkt att köpa en laglig bur sen… Hon hade väl samma bur då ni var vänner och det var helt ok för dig att hon tog två ungar? Och klart att ungen kan sitta i samma rum som sin pappa! Det är ju hennes problem om han skulle skvätta.

Nä tycker att du är lite "ful" om du skulle låna hennes hane till en PARNING och sen strunta i en muntlig överrenskommelse. Det är inte ofta man får det skriftligt, hon litade väl för tillfället på dig att du inte skulle lura henne…

Som någon tidigare skrev så är hon lika inblandad i kullen som du. Sen skulle jag också bli otroligt arg på dig om du skulle låna min hane med alla risker det innebär, och sen inte ens vilja betala för det.

Ljustadalens kaningård

spiritedaway
0

#19 Fast vännen hade ju sagt att det var skönt att hon inte skulle behöva bry sig om kullen. Och sen kommer hon igen och säger att hon vill ha en unge ändå.

Så TS har ju fått stå ut med en hel del ändringar också. Ska hon behöva ändra sig efter sin väns beslut hela tiden?

Men visst kan jag tycka att TS ska försöka prata med sin vän och försöka lösa situationen.

MajaL
0

#19 Jo, jag kan hålla med om det också.

Måste säga att jag tror detta är otroligt svårt för oss att avgöra, då vi inte vet vad som ligger an till att ni blivit ovänner osv…

Försök lösa problemet, och gör som det känns bäst.

Och för att svara på frågan som tråden gällde; nej, det finns ingen lag om det, inte juridiskt sett.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Salladshataren
0

Även om man skriver kontrakt så är det inte juridiskt bindande, som de flesta tror att det är…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Wera]
0

Det bestämmer man tsm. Och då innan kullen tas så då ska det ni bestämde innan kullen togs följas. Om jag hade haft hanen skulle jag iaf. vilja få åtminstone pengarna för en unge (:

MajaL
0

#22 Nej inte ens det, men endå seriösare än endast muntligt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Raainboow
0

Det löser nog sig, vill inte ge en unge till en som bara ska ha en för att ha liksom. känns ju onödigt och lidande för den ungen…