Varför skaffade du kanin?
Jag skulle tycka det var jätteroligt om ni ville berätta avrför/av vilken anledning/hur ni skaffade kanin.
Själv så fick jag min första kanin Smulan i 10 års-present av min kompis efter att hon fått en oplanerad kull ungar.
Sommaren 2006 vaknade intresset för kaniner igen och någon månad senare bodde Skruttan och Elvis hos mig :)

När jag var 5år fick vi beskedet att jag vara allergisk (>.<)Så inge djur då inte. Men underåren så har min allergi blivit super bra. Och så skaffade min kompis kaniner och jag blev så avundsjuk. Och började tjata.. och tjatade och tjatade. Tills sist sa jag till min farmor: Åh, jag vill ha en kanin!. DÅ sa min farmor: Om det är bara en liten kanin du vill ha så ska du väll få en! Gissa vem som skrek? ;) Det var cirka 4v. före min födelsedag.
Så en dag var jag och kompisar på stan och gick. Så ringde farmor och bedde mig komma. Okej sa jag och lämnade kompisarna. Ringde på dörren och farmor sa kom ut så fåå du se! Och där stog Marcus min kusin. HejHej sa jag. Men då sa han koll däär! och där stog min underbara Hampus (elr Benjamin som jag kallade han först) Och det var den underbarate dan i mit liv!
Då hade min kusin tagit med han till jmk. Och min "styvfarfar" hade byggt en bur i hemlighet!
Och jag har och kommer alltid att älska Hampus och kaniner <3
hmm,, det började med att vi hade två svarta hermelin honor när jag var ca 6 år. efter varsin kull och 7 år på nacken så gick de två kaninerna bort två veckor mellan varandra. och jag började sakna de såå himmla enormt mycket!! så började jag tjata och tjata på mina föräldrar, även om de hade sagt att det inte skulle lbi fler djur efter min hund timmie.
så blev det endå så att jag fick köpa en tillslut. så förra sommaren, alltså -06 så körde jag och pappa till en utställning och kollade på dvärgvädurar. jag såg en kanin som hette Oliva som alldeles strax skulle ställas ut och jag blev så himmla kär i henne. men hon var inte till salu. men jag fick reda på att hon hade en kull ungar 8 veckor i en annan bur! så jag sprang dit och kollade på dem..
där var 5 ungar om jag inte minns rätt. 3 honor och 2 hanar. alla honor var redan tingade så det var bara skalman och en annan hane, så valde jag skalman! men jag kunde inte få hem han direkt. för han skulle ställas ut först. så vi körde hem igen.
senare på kvällen kom uppfödaren hem till mig och lämnade av skalman! OCH SNACKA OM ATT JAG VAR ÖVERVÄLDIGAD DÅ!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
ja jag velade ha kanin för dom e så sööta och snälla. Det började med att jag fick ta hamd om jojsan s kanin Channie och hon va så söt och snäll, så långt senare fick jag Shadow i födelsedagspresent och jag vart såå glad! Han e så söt och snäll men han e lite busig nu för att han e i tonårsåldern =P
det hela intresset för mej och kaniner var att när jag var kanske 1 eller 2 år fick jag min första kanin - Harry. Senare när jag var aksnek 3-4 så köpte vi en till för att Harry kände sig ensam, den lilla kaninen hette Bambi. Dom 2 bus-rackarna blev kanske 6år eller nått och sen dog dom, när jag kom hema från skolan var dom döda
Dom var inte så tama men jag saknade dom otroligt mycket. Då ville jag samtidigt ha en katt, det fick jag några år efter. Den lilla älsklingen hette Busen. Men den blev förgiftad av någon råtta den ätit efter nått år så den dog, då grät jag floder
Men sen har jag haft fiskar. Men julen -04 (tror jag) hände nått otroligt fantastiskt. När jag och lill-syrran kom ner till nedervåningen hade mamma och pappa gömt 2st. små kaniner i ett rum och tog fram dom på julafton. Dom är mina bästa kompisar nu., men dom är fortfarande lite vilda. Dom är lejonhuvade. En svart och en svart-vit. Svarta heter Smulan och den svart-vita heter Skorpan. Tyvärr har jag ingen bild på dom nu, men det kommer!
Ebba
Den första kaninen vi hade hade vi när jag var ca 5år. Vi hade då en kanin och ett marsvin. Marsvinet dog och efter ett tag dog även kaninen. Det gick nått(några år sedan skaffade vi Nina. Nina bodde hoss oss i ca 1vecka innan vi åkte och köpte en till kanin sen bodde både Prinsen och Nina hemma hoss oss. Prinsen dog ca 2år senare men Nina blev ca 5år. Hon dog sommaren 06. Ca 2-3 månader senare kom Ping Pong och Lollipop till mej. Jag fick dom mest för Nina var död och jag saknade henne amt att jag precis sålt en häst.. (Har haft 6 hästar igenom åren 3shettisar, 1 Connemara, 1 korsning och ett varmblod.) När dom kom till mej bodde dom inne. NU fyller dom 7månader i feb och ska ta ungar på båda i slutet utav mars :D Kanin intresset har VAKNAT TILL LIV IGEN :D
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag skaffade kaniner för att min karl är allergisk mot pälsdjur och kaniner kan bo utomhus, perfekt!
Hade kanin när jag var mindre och kände att det var dax med lite härliga djur igen! Hade 3 katter innan jag blev ihop med min gubbe, som jag tyvärr blev tvungen att sälja då vi blev tillsammans!
Saknar dom så!!
Bild på mina bebisar när dom var inne :) hehe
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

han är såå himla söt twinnie
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Vi har haft kaniner här på gården länge (bor tre familjer i huset) Och min första var dvv Jocke, han var som en liten hund och kom bara när jag ropade, ingen annan :D
Gårdens sista kanin var hermelinkorsningen peach som för några år sen flyttade till det lilla stallet där jag hämtar hö till kaninerna nu :) Hon var inte min, utan familjen högst upp i huset ägde henne :)
Jag vet faktiskt inte riktigt hur interesset för kaniner startade hos mig igen men i somras blev jag så sugen på att skaffa en ny kanin. En kompis till mig tipsade om ett stall där dom hade fått kaninungar och jag åkte dit och tittade. Då var det bestämt att Albin skulle behållas och hans två systrar var till salu.
Nån månad senare hörde ägaren av sig till mig och sa att det bara var Albin kvar. Systrarna var sålda. Det hade tydligen blivit ändrade planer och han skulle inte behållas utan skulle släppas ut till räven eller skjutas om jag inte tog honom, gissa om jag snabbade mig dit? Albni var då 12 veckor men redan en liten tuffing med stark vilja.
Gizmo såg jag i en annons på blocket och blev helt såld. Jag ville ha en lite äldre kanin och inte en unge den här gången och hon verkade så himla mysig :)

Gud vad hemskt, hur kan man släppa ut en kanin till räven eller skjuta den?
åh herregud! Tänkte dom ge den till räven eller skjuta den? Herregud! Vissa tar ju kaninungar och om ingen vill ha dom slår dom ihjäl dom. Gud asså. När jag får mina kaninungar får dom GÄRNA bo kvar! :D
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Ja precis, jättehemskt är det! Men samtidigt vanligt här på landet. De djur man inte vill ha gör man sig av med. Var och varannan här ute är jägare och har jaktlicens så det är inte svårt att få någon att skjuta djuret.
Det är nog inte så vanligt i stockholm att när hunden blir gammal och trött tar man ut den i skogen och skjuter den. Något som jag aldrig skulle klara av, men samtidigt kanske det är det bästa för en jakthund. Att dö smärtfritt i skogen med husse där den är uppväxt istället för att åka in till djursjukhuset och få en stressig död.
Våra kaninungar här på gården behöll vi om vi inte fick dem sålda :) Ett tag hade vi 14 st kaniner, mest ungar :)

Jag var till och tittade på kaniner här på byn, hos en uppfödare av Hermeliner och Lilla Silver, för några år sen. Blev helt såld.. Men då tänkte jag bara på att ha kaninen inomhus, men det går inte pga hö-allergi.. Så jag fick lov att släppa tanken på kanin…. Tråkigt!
Men sen förra sommaren, då gick vi dit igen -jag & Chris78 (Han var även med första gången) och likadant igen! Såg en Hermelin som jag föll som en kägla för!!! Men då kom jag på att jag kan ju ha den ute, som uppfödaren har! hehe. Så då blev det bestämt att jag skulle ha den viltgrå hanen som jag blev så kär i! =) Har inte ångrat mig en sekund! Dennis blev min allra första kanin!!! Som tvåa kom Andy!! =)
Att jag ville ha just kaniner; Det är väl det att dom är så otroligt sööööta så man blir helt sjuk! Och sen har jag upptäckt vilka underbara små djur det är! Dom är INTE bara söta… 
Varje kanin är ju som en speciel individ och alla har sina egen heter. Vilket jag tycker är helt fantastiskt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com