Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 696 ggr
KajsaM
0

Stoppa stölderna!

Hittade denna på foto.ifokus. Och skrev på direkt! För det stjäls bilder hur mycke som helst.. Hemskt! Hur mycke kan man få i böter och i fängelse?

Namninsamligen!

twinnie
0

Tycket ändå inte det är så himla farligt. Det är ju naturligtvis olagligt (har råkat ut för det massa gånger, stallet.se bla.) men jag mejlar och säger att bilderna ska bort och då försvinner dom! Inte behöver man bli så himla arg för en sån "liten" sak. Värre om fotona blir publicerade som reklam eller skrivs ut. Tycker jag!

Men självklart blir man less på alla som kopierar!

Clariiz
0

jag vill nite att nån ska använda mina bilder. men men. fängelse är lite väl överdrivet om man typ inte klipper in bilderna i vissa filmer osv.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Tycker fängelse är rätt ;) Dem har ingen som helst rätt att sno bilder från andra!

KajsaM
0

#1 Jag tycker det inte är så litet

#2 Joo, men iförsta hand böter. Och om dom har gjort något värre så fängelse.

#3 Exakt!

Kom ihåg att gå till eran e-post och aktivera. Så att ditt namn står på listan!

__iE
0

*puttar upp*

har redan skrivit på :)

amand
0

Jag har också skrivit på :)

Clariiz
0

ska göra de snart! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

__iE
0

*puttar ;)*

Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

twinnie
0

Jag hade en fotohemsida förut, eftersom fotografi är ett av mina största intressen. Det första gästboksinlägget jag fick var en tjej som ville låna bilder. Det är många som frågar om lov, men bara ett fåtal som tar bilderna utan lov. Man ska inte dra alla över en kam. Tycker jag.

Däremot blev jag väldigt upprörd när jag hade svarat nej på hennes förfrågan och min kompis rapporterade att bilderna sen fanns utspridda iallafall. Men att polisanäla en 11 årig tjej som inte vet bättre tycker jag e elakt.

Jag la ner min hemsida helt enkelt och mejlade genom min kompis. Är numera medlem för att hålla lite uppsikt över mina bilder ;)

Och jag säger bara att det finns värre saker än att bilderna andvänds på virtuella djur. De finns de som snor bilder till reklam, filmer mm.

KajsaM
0

#10 Ja, en del frågar ju faktist :) Och en del vet ju inte, men man kan säga till som snällt =)

myriis
0

Jag förstår inte riktigt detta med "en elva åring som inte vet bättre" Dem flesta elva åringarna vet exakt vad dem gör och att dem snor bilder. Dem har nytta p.g.a sin ålder! Hur trovärdigt är det inte att en elva åring säger att dem inte vet. Elva åringar vet ofta mycket mer än vuxna om copyright bilder m.m.

twinnie
0

Jag tror inte att en 11 årig flicka vet vad som händer om man tar bilder utan lov, nej. Däremot kan dem veta att det är fel, men vårt samhälle är så splittrat just nu. Mördare, Våldtäktsmän går fria & polisen fokuserar på huruvida vi ska göra för att stoppa stölder på musik & bilder?

KajsaM
0

Men jag tror att dom flesta  11-åriga Pojkar skulle veta lagen, och dom flesta flickor faktist.

Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Tror det är väldigt svårt att få folk att sluta stjäla bilder då det är så otroligt lätt, och det är nog ännu svårare att bevisa att det är just DU som tagit kortet. Hur ska man göra det lixom?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Elina.
0

Tina: Det är inte så svårt, man behöver ju inte sätta ut orginalbilden på nätet, den visar man då man polisanmäler ;) Man förminskar/beskär bara bilden lite före man sätter ut den på nätet.

Tina-A
0

#17: Tror du inte att man skulle kunna stjäla någon annans bild, spara den på sin dator, beskära den och lägga ut den. Om någon annan stjäl den bilden som man själv stulit kan man anmäla dom för att ha stulit "sin egen" bild. Så visar man den. "kolla. här är den riktiga bilden. JAG har tagit den"

Kan inte tänka mig att det är så svårt… Kanske låter lite negativ men tror det är svårt att få tag folk som stjäl bilder om de är lite smarta.

Clariiz
0

#18; Men om den ordinarie bild tagaren ser detta kan denne endast visa orginalet.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#19: Inte om den lagt ut orginalet på internet!

Menar om att om en person lagt ut en bild på internet, alltså den riktiga bilden - orginalet, så kan det vara väldigt svårt att bevisa vart bilden kommer ifrån om 2 eller fler personer står med exakt samma bild och alla säger att de är fotografen.

twinnie
0

Det är därför man ska märka bilden ^^

Tina-A
0

#21: Ja, det är väl så man för göra om man inte vill ha stulna bilder. Då med typ en vattenstämpel rakt över hela bilden! Skriver man bara sitt namn nere i något hörn är det ju lätt att antingen klippa bort eller redigera bort.

Tycker också detta är ett problem, men personligen ett av de mindre viktiga problemen idag. Liksom nerladdad musik är ett mindre viktigt problem för mig. :)

twinnie
0

#22: Håller med. Det finns sååå mycket värre saker som händer. Hundratusentals människor som dör i krig medans några oroar sig över sina bilder ..

Shadow.B
0

kan tyvär inte för jag fattar det inte direkt… (jag förstår varför men ej hur riktigt och vill inte ge ut min msn till vem som helst..

Tina-A
0

#24: Vad är det du inte förstår? Någon kan nog förklara det lite bättre :)

KajsaM
0

Självklart finns det saker som är värre, men dom som inte vill skriva på behöver inte.

Clariiz
0

Det är derför man ska setill att kanske skära lite i bilderna så man kan visa orginalet sedan!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com