För stor yta?
Ännu en tråd om det här. Särat på mina kaniner för några dagar sen. Luna blev helt plötsligt rumsren i sin lilla Hage som hon bor i nu.
Men nu har Gizmo pissat i soffan 2 gånger. Kaninen som ALDRIG någonsin pissat utanför lådan.
Kan det vara för att det är för stor yta tro? Hela lägenheten är ca 80 kvm, men Gizmo har bara tillgång till ca 50-55 kvm.
Eller är han mer stressad av katterna än jag trott? Dom bryr sig knappt om honom. Och när han försöker gå nära dom så springer dom bara iväg.
Jag är bara så förvånad att Gizmo gjort detta.
Har tvättat soffan så gott jag kunde, satte hans toalåda mer centralt och lite närmare soffan.
Så får se om han gör om det. I såna fall måste jag nog begränsa honom lite igen.
Men jag vill inte behöva stoppa in honom i buren igen, så i såna fall blir det en större Hage.
Men jag hoppas såklart han håller sig till sin låda nu.
Man ska ha fler lådor utsprida så dem ska ha nära till någon låda när det krisar så som jag fattat det ;)

Han kanske markerar lite :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Undra hur pass många man ska behöva på en yta på 50-55 kvm.
Förut medans han fortfarande bodde i en bur i köket fick han ju komma ut och skutta varje dag ändå. Och han kissade aldrig någonsin utanför då. Och nu har han ändå närmare till lådan än vad han hade då.
Men det kanske blir annorlunda när han får gå fritt lite som han vill här hemma.
Men lite skumt tycker jag att det är.
Men ska nog testa att sätta ut 1 låda till. Tycker inte det ska behövas mycket mer än så på den här ytan.
#2 Kanske, men tycker det är skumt när han aldrig någonsin kissat utanför tidigare.
Kan det vara så att han reagerar på att ha skiljts från Luna? Bara en tanke.

Har han haft tillgång till soffan tidigare? Nu är han ju kastrerad men det kanske är så att det luktar väldigt mycket människa och är mjukt och skönt där i soffan och att han därför tycker att det är trevligt att kissa där.
Om jag var du skulle jag stänga bort honom från soffan under några dagar. Sätt för kuddar eller annat så han inte tar sig upp. Det kan vara så att den nya ovanan behöver brytas och sedan är det lugnt.
Ett annat tips? är att lägga plast i soffan, då blir det väldigt otrevligt för honom att kissa där. Beror ju på hur stor soffa ni har, vilket som blir enklast att göra.
Även kastrerade kaniner kan sprida lite kiss/bajs i början när de flyttas till en ny plats. Det kan vara rester av revirtänk kvar eller också så känner de sig bara tryggare om det luktar mer "hemma".
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
#5 Kanske, men han visar inget annat och är hur glad som helst av att få springa runt här hemma.
#6 Jo han har varit i soffan hur mycket som helst tidigare. Det har varit en av hans favoritplatser när han varit lös.
Jo han är för tillfället instängd i sovrummet, han får vara där tills vidare. Det är gott om utrymmet ändå. 20 kvm är inte helt fy skam
(Har rätt mycket kompostgaller så kan uttöka området sen utan att han får tillgång till soffan igen)
Så ska vi försöka klura ut en lösning. För det hjälpte inte att sätta en toalåda nära soffan. Han pissade där en gång inatt ändå.
Tror det kan ha mycket med det att göra. För det är ju ändå en viss omställning från att ha bott med en annan kanin och sedan får springa runt fritt.