Läskigt!
Hej.
Idag när jag va ute med min kanin Saphira och det var ganska mörkt ute. Då skulle vi gå hem igen men av någon konstig anledning så sprang hon åt andra hållet som en galning. och jag fattade ingenting. Så jag tog henne och vände henne så hon kunde gå rätt väg, så kollade jag in i en buske så såg jag en katt som bara stirrade på henne och mig. Så jag tog tag Saphira och gick. Asså katten var typ 1,5 m ifrån henne. Jag blev väldigt orolig.
Men kan katter äta kaniner?
W-O-W! Nästan samma sak hände med Sweetie idag! :O
Jag tror inte riktigt att katten orkar äta en hel kanin, men dom skulle nog leka med den och skada den.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

#1: Men det är väldigt läskigt :O
#2 Japp, det som hände Sweetie var typ att jag satt och gosade med henne och hon var uppe på taket av buren, sen så satte hon sig helt stilla och så trodde jag hon bara hörde nått, men sen hörde jag hur en katt fräste till typ och så ställde jag mig och då stog den bakom soptunnan som är typ 1 meter från buren. Så Sweetie börja stampa och sen kom katten närmare så jag satte in ninen i buren och läste och hon stampade som en galning. Det var samma katt som försökte attackera Jappe förut, så det var därför jag blev rädd, dom andra katterna här hemma är supersnälla mot ninerna :)
Kram Johanna

en gång satt en katt på betesburen, kasper stackarn var jätterädd :/
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#4 Naww! Stackars Kasper! "/
Kram Johanna

Ja shit vad arg jag blev på katten :P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Samma sak hände med mig idga också! Fast det var min egen katt.. Så jag fräste på henne så blev hon rädd och sprang upp i ett träd.. Men Frutti blev nog väldigt överraskad för hon blev jätterädd.. Är inte det annars..
Tam katter brukar ju inte äta upp en kanin om dom får mat hemme, då dödar dom den bara för skojs skull, eller bara leker med den. Fast kaninen brukar ju bli rädd om den inte är van vid katt..

Jag hade min katt lös med kaninerna när jag fortfarande bodde hemma. Hon hoppade förskräckt undan när kaninerna hoppade fram till henne :P
Däremot brukar min pojkvän berätta om när deras katt de hade när han var liten tog grannarnas kaninunge framför ögonen på dem.
Så det är nog lite olika från katt till katt. Tror inte att jag skulle våga lämna mina katter jag ha nu (väger ca 7 kg/st) med en liten hermelin. De gör ju inget av ren elakhet utan det är ju instinkt.
Min Lisa brukar stampa i buren när det kommer katt inom synhåll och eller om hon känner vittring. Katt är ju ett rovdjur. Katter som inte tillhör den egna familjen och eller de katter som inte är vana vid kaninen skulle jag nog se upp för. Deras instinkt styr.
Alla katter jag träffar har varit så gulliga mot mina kaniner. Mina egna katter älskar att sitta utanför deras bur & bara titta på dem, eller ligga på buren. Dem försöker aldrig skada dem, därimot slickar en av katterna kaninerna & den ena springer iväg om kaninen kommer för nära. Så nä, jag tror inte katter är så farliga mot tamkaniner…. för min hankatt har både dödat harar & fåglar, men jag tror de förstår på något sätt :s haha.