Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1869 ggr
TheMe
0

Kastreringsdags för Fluff

Ville bara berätta att våran lilla hittekanin Fluff ska kastreras på måndag. Sökte nytt hem till henne och sedan flyttade hon till snälla Jennie (som driver Pensionat Gnaget) men tyvär så blev Fluff jätterädd och aggressiv där så hon kommer tillbaka till mig igen och stannar permanent i våran familj.

Kommer ha utrymmesbrist efter flytt inom kort, men får trolla med tårna på något sätt… Huvudsaken är att lilla damen trivs med sitt liv och mår bra. Särskilt som hon med största sannolikhet farit illa i sitt tidigare hem innan hon blev utkastad.

Eftersom Fluff förmodligen är lite äldre så är det inte helt riskfritt med en kastrering, men jag anser ändå att fördelarna överväger riskerna. Blev väldigt glad att det faktiskt finns en veterinär som är erfaren och villig att kastrera en lite äldre honkanin här i Uppsala.

(Har ringt runt tidigare med bara negativa resultat).

Hoppas alla vill hålla tummarna för Fluff på måndag då hon opereras och de första kritiska dagarna av eftervård som följer!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

[nneo]
0

Håller tummarna för söttjejen! Glad

mingopingo
0

Vackra lilla Fluff Glad Håller tummarna hårt!

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Haztparken
0

Håller tummarna för sötnosen! =)

skitte
0

Håller tummarna!!

//Ellen

candycandye
0

Hoppas att allt går bra!Håller tummarna här hemma!

alwiz
0

Lycka till, håller tummarna =)

TheMe
0

Tack allihopa! Lite nervöst är det allt… På måndag kväll kommer Fluff hem igen efter först en vecka på pensionatet och sedan operation.

Valkyrie
0

hoppas det går bra, håller tummarna :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

spiritedaway
0

Håller tummarna för Fluff.

[BonnieL]
0

Lycka till, Fluff klarar det!

pigelina
0

Lycka till!
Vi håller tummar och tassar hemma!:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

KaninHanna
0

Hoppas det går bra!

Mvh Hanna

Fatma
0

Lycka till och hoppas allt går som det ska. Jag och mina kaniner håller tassarna och tummarna!

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

riiffen
0

Det kommer att gå jättebra! :) lycka till :D

medarbetare på allergier.ifokus .

emms
0

Lycka till! :)

Emma

hugoochip
0

Lycka till!

Strumpa
0

Håller tummarna! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Baralisah
0

Hoppas operationen går bra!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

lillaisa
0

Håller tummarna:)

/Isa

Brumelisa
0

Här hålls oxå tassar och tummar.

Billikanin
0

Lycka till! Håller tummarna!

elinab
0

Håller tummarna för sötnosen!

TheMe
0

Tack alla som tänker lite extra på Fluff idag när hon ska kastreras!

Sisss
0

Håller tummarna att allt går bra med sötingen :) !

Baralisah
0

Hur stor är prisskillnaden på honor och hanar? Jag vet ju att det är dyrare men dock inte hur mycket dyrare.. Glad

Hoppas det går bra för lilla fluff idag!

TheMe
0

#25 Veterinären som kastrerar Fluff har just nu en kampanj så det kommer kosta 720 kr. Betalade 700 kr sist jag kastrerade en hane så detta är verkligen ett bra pris för honkastraktion tycker jag.

Vet inte vad de brukar ta normalt sett, det är också två helt skilda veterinärkliniker som jag jämförde ovan gällande hona/hane.

Ush, sitter här och är nervös nu…

Fridaaaa
0

Håller tummarna att det går vägen!
Supersöt är hon :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TheMe
0

Jennie ringde nyss och nu har Fluffen vaknat upp ur narkosen efter operationen. När de öppnade henne hittade de en hemsk livmoderinflammation så det var verkligen tur att hon blev kastrerad nu så att detta hittades och kunde tas bort. Veterinären var tydligen helt chockad över att se hur hon såg ut på insidan.

Det blev en mycket större operation än vad vi hade räknat med från början och nu blir det även behandling med antibiotika. Men allt pekar mot att lilla gumman kommer må betydligt bättre framöver och att hon även kommer vara gladare och mjukare till sättet.

Känner mig ledsen över att vi inte haft en aning om att Fluffen varit så sjuk, hon har ätit och skött magen som vanligt. De kunde också se att hon felutfodrats i många år vilket satt spår i tarmarna osv. Blir helt tårögd när jag tänker på vad stackars gumman fått utstå!

Jag gissar att Fluffen innan hon kom till oss har utfodrats med gnagarblandning mm. Så alla som tänker att bara kaninen inte ser fet ut så är det lugnt -nej, det märks på insidan och ställer till det jättemycket för den stackars kaninen.

Ska pussa extra mycket på Fluff när hon kommer hem ikväll.

Tarja
0

#28 Nej men fy :(
Du får pussa på Fluff från oss också.

TheMe
0

#29 Tack Tarja, det ska jag göra.

Nu vill jag bara att hon ska komma hem så jag kan ta hand om henne ordentligt. Platsbrist eller ej så stannar Fluff livet ut hos mig.

Ush alltså, man tycker att man är djurvän och ger bra foder, låter kaninerna ha stort utrymme med aktivering osv och så har stackaren varit jättesjuk och förmodligen haft hemska smärtor under lång tid…

Tarja
0

#30 Du är jätteduktig med dina kaniner Terese, även fast hon kanske haft smärtor hos dig, så har hon haft det 100 gånger bättre än hos hennes tidigare ägare, det vet jag. Fler människor som du behövs Terese Glad

TheMe
0

#31 Jag är ändå så himla glad över att jag gick på magkänslan och bestämde mig för kastraktion trots alla risker. Nu kan det bara bli bättre för lilla Fluff, mycket mycket bättre! Glad

Tarja
0

#32 Precis! Är så glad för lilla Fluffs skull Glad Hon är en stark liten dam hon.

Brownie
0

Vad bra att det kommer bli en ljus framtid för Fluff :)

Brumelisa
0

Hoppas att hon piggar på sig nu. Känner att det är väldigt positvit för henne att hon har dig. Hon mycket söt på bilden. Lilla hjärtat.

emms
0

Vilken tur att det gick bra och dom fick ur henne det hemska :(

Funderar på att kastrera Nessie faktiskt, dom som inte får kullar har ju lättare att få canser och sånt :(

Emma

spiritedaway
0

Oj vilken tur att ni gjorde det där nu då. Livmoderinflammation brukar väl vara rätt så lömskt hos kaniner. Typ sådär så att när symptomen väl kommer så kan det vara försent.

Känns skönt att höra om en äldre hona som klarat sig igenom operationen. Jag ska nog göra ett försök med Luna ändå.

Säg åt lilla Fluff att krya på sig nu ^^

[BonnieL]
0

Lilla fluff vännen då :(
Tur att allting gick bra, stor kram Tessan!

TheMe
0

Tack alla snälla! Nu är lillan hemma och ligger och myser i sin nya kattunnel. Hon får vara i en liten kompostgallerhage de första dagarna. Men hon verkar redan ganska pigg och nöjd. Hoppar bara hon får igång aptiteten och magen snart.

Sedan blir det antibiotika 2 ggr per dag i 10 dagar. Och en matte som är fattigare än vad jag hade beräknat från början. Men huvudsaken är att Fluff blir frisk och glad igen!

#37 Enligt veterinären så behöver man inte märka något alls, så lömskt är ju precis rätt ord. Antar att man inte märker något alls och så har man plötsligt en död kanin… Är så otroligt glad över att det äckliga är borta nu i all fall!

elinab
0

Skönt att höra att hon är hemma igen och mår bra :)

Baralisah
0

Gud så hemskt. Att man inte kunde märka det på stackars fluffis.Förvånad

Vilken tur att operationen gick bra, jag tycker du tar otroligt bra hand om dina djur.Glad