Kullplanering rexdvärgvädur
På söndag 21/2 kommer Tussilagons Somewhere Else "Elsa" paras med Wim, båda rexdvärgvädurar. Beräknad nedkomst kommer då vara 23-25 mars (hon skulle egentligen paras med en annan hane men på grund av problem med att ta mig till hans ägare så blir det Wim istället). Wim ägs av Louise på Tussilagons, trasdockaa här på iFokus.
Både Wim och Elsa är havana (helfärgade). Elsa är öronmärkt och har stamtavla, dock inte utställd än då jag inte sökt dispens på henne. Men hon kommer ställas på PET-utställning denna lördag.
Hoppas på så trevliga och rastypiska individer som möjligt, med bra kropp och bra kvalité på rexpälsen! Förväntade färger: Havana, kanel, egern och japantecknat. Förhoppningsvis helt wienerfritt vilket är ganska troligt! Tror starkt på denna kullen och ska själv behålla en avkomma!
Elsa är klassad med 1 pinne i rak lätt och 2 pinnar i krok lätt. Som hoppare är hon otroligt duktig, man bara står bakom så fixar Elsa det mesta, även om det kan gå lite långsamt ibland! Stor, luftiga hopp är det som gäller för henne! Även Wim har testat på att hoppa men har aldrig startat.
Ser alltså helst till att ungarna hamnar i hopphem respektive utställning/avel men absolut inget krav. De ungar med Godkänd färg? ser jag dock helst till att de öronmärks om de ska användas vidare i Avel.
Vid intresse maila: twinklyskaniner@hotmail.com
Eller ring: 0733-464416
Berätta om dig själv och vilket hem du har att erbjuda, samt dina önskemål.
Vi finns i Malmö. Transport runtom i landet går oftast att fixas!
//Ayla E.

Nästan så man borde spela in en film för att bäst förklara Wimpan. Men en kanin med det självförtroendet han har jag då aldrig stött på. Han ÄR snyggast, han ÄR bäst på allt han tar sig an, han SKA ha mest kel, han SKA sitta närmst matte. Och ingenting man säger till honom kan få honom att tappa det självförtroendet.
Än så länge har han hoppat allt man ställt upp (har bara haft hinderstöd till 40 cm). Han behöver dock tränas mer på att fokusera på just hindrena, och inte vilja kolla på ALLT annat också. Här hemma är han van med att gå ute i koppel och få titta på vad han vill. Så när matte säger att man bara ska titta på hindrena och det är en supersnygg tjej i hagen brevid, brukar inte resultatet bli särskillt lyckat.
Hans pappa är egern (blå med dubbla brunanlag), och hans mamma var zobelsiames brun med anlag för brunt.
Något som kan vara intressant att veta är att när han var strax efter 1 vecka gammal dog hans mor. Innan hon dog, hade han 9 syskon, men enbart 3 syskon överlevde (han fick en "nya" mamma som dessutom var teddyvädur). Han var väldigt klen och utvecklades väldigt sent på grund av detta. Tittar man exempelvis på kullsyskon efter samma föräldrar, är de mycket kraftigare och har mycket bättre öron och kropp. Medan de som överlevde fortfarande är mycket tanigare. Alltså tror jag att hans gener är ÄNNU bättre än vad man kan se.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Denna kull kommer bli farligt fin! Även fast det var ett tag sedan jag träffade Wim så vet jag hur otroligt mysig och fin han är =)

söta :)
tyvärr ska jag nog köpa en dvv rex med wiener + blåa ögon
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#5 Jag kan ta med filmkameran på söndag ;D
Lycka till, dom kommer bli grymt fina precis som föräldrarna! 

Putt :)

Putt igen :)

Jag är definitivt intresserad, om de kommer att få stamtavla?

#22 Ja, de kommer öronmärkas och ha stamtavla om köparen önskar det :) Släng ett PM om vad du är intresserad av så kan jag skriva upp dig på intresselistan!
#23 Visst har jag mejlat dig? :p

#24 Ja, det har du, och jag har svarat med ;)
hade jag inte redan haft Elsas kullbror Truls, så hade jag varit intresserad ;)
tror denna kullen blir riktigt fin! =)
oj vilka drömkaniner *dreggla*

#26 Tror jag med :D<3 Tack ^^
#27 Hihi, kommer bli jättesvårt att släppa ifrån sig hela bebishögen senare ^^

Bara lite mer än 2 veckor kvar tills bebisarna anländer, vilket vi hoppas på att de gör! :)
Håller tummarna!
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Verkligen jättefina, man blir ju lite sugen (A) haha ;D Men nu så har jag ju inte plast + att jag bor typ tusen mil ifrån ;) hihi
Lycka till i alla fall :D <3 Jättefina var dom verkligen ^^

Börjar tvivla på att Elsa är dräktig, då hon inte gått upp märkvärdigt mycket och brunstar som bara den, men vi får se. Håller tummarna!
#32 om hon brunstar blev de nog inget :/

synd :(
Rest in peace Valkyrie!

#33 Jo, jag vet.

Oj oj oj, Elsa är bland det snyggaste jag sett i kaninväg!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

blev det ingenting? :(
Rest in peace Valkyrie!

#36 Aww, va kul! Nu blir både jag och hennes uppfödare superglada ;)
#37 En vecka kvar, men antagligen inget. Får se om jag parar om henne men det blir isåfall till sommaren.

synd om det inte blir något :( hoppas
Rest in peace Valkyrie!